Βαθμολογία

5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
———————

«Η πεντάμορφη και το τέρας» («La belle et la bete», Γαλλία 2013) του Κριστόφ Γκανς, με τους Λεά Σεντού, Βενσάν Κασέλ, Αντρέ Ντισολιέ.

Το σκοτεινό παραμύθι της Μαντάμ Ντε Βιλνέβ που υπήρξε αποτέλεσμα έμπνευσής της από την ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία (ειδικά από τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου) έχει μεταφερθεί πολλές φορές στο σινεμά και στην τηλεόραση (ως και σε μορφή καρτούν της Ντίσνεϊ το έχουμε δει).
Βαρύ το φορτίο όμως για τον Κριστόφ Γκανς, γιατί είναι Γάλλος και έχει από πάνω του τη σκιά της μνημειώδους ταινίας του Ζαν Κοκτό η οποία – δικαίως – θεωρείται κεφάλαιο στην Ιστορία του γαλλικού κινηματογράφου. Είναι αδύνατον να αναφερθεί κανείς σε μια γαλλική εκδοχή του «Η πεντάμορφη και το τέρας» χωρίς να αναφερθεί στο διαμάντι του Κοκτό.
Θυμίζω την ιστορία: κατά τη διάρκεια της Πρώτης Αυτοκρατορίας, μια νεαρή κοπέλα (Λεά Σεντού), κόρη ενός εμπόρου που πτώχευσε (Αντρέ Ντισολιέ), ερωτεύεται ένα τέρας απομονωμένο σε ένα αχανές κάστρο της υπαίθρου. Η σχέση τους είναι γεμάτη μυστήριο και πάθος αλλά το ερώτημα παραμένει ένα. Πώς θα μπορέσει η κοπέλα να σπάσει τα μάγια που άλλαξαν τη μορφή του όμορφου πρίγκιπα (Βενσάν Κασέλ);
Ο Κριστόφ Γκανς (όπως και ο Κοκτό) βάδισε πάνω στην πρωτότυπη εκδοχή του μύθου, όπως δηλαδή εκδόθηκε (ανώνυμα) το 1740. Στη σύγχρονη όμως ταινία βλέπουμε μεγαλύτερη αφοσίωση σε σημεία τα οποία δεν είχαν απασχολήσει τον Κοκτό, όπως π.χ. ο ρόλος του πατέρα της κοπέλας που στη σύγχρονη ταινία έχει μεγαλύτερη διάρκεια και ουσία. Μέλημα της παραγωγής υπήρξαν επίσης τα ευφάνταστα οπτικά εφέ, με τους τεράστιους πέτρινους φύλακες, τα απειλητικά κλαδιά και τα μεταλλαγμένα ζώα που εκτός του ότι προσθέτουν ατμόσφαιρα αποσκοπούν και στην έλξη ενός νεότερου σε ηλικία κοινού.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ CINERAMA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΟΣΚΑΡ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΙΝΕΑΚ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY MAKEDONIA – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
————————-
«Κυριαρχία» («Transcendence», HΠΑ, 2014) του Γουόλι Φάιστερ, με τους Τζόνι Ντεπ, Ρεμπέκα Χολ, Μόργκαν Φρίμαν, Πολ Μπέτανι.
Ιδέες από τους «12 πιθήκους» του Τέρι Γκίλιαμ διασταυρώνονται με το «Inception» του Κρίστοφερ Νόλαν κατά τη διάρκεια της «Κυριαρχίας», την οποία διόλου τυχαία σκηνοθέτησε ο μόνιμος διευθυντής φωτογραφίας του δεύτερου, Γουόλι Φάιστερ (έχει αποσπάσει το Οσκαρ φωτογραφίας για το «Inseption»).
Ενας ιδιοφυής επιστημονικός ερευνητής στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης (Τζόνι Ντεπ) δολοφονείται ενώ σχεδιάζει τη δημιουργία ενός αισθαντικού ηλεκτρονικού υπολογιστή μέσω του οποίου η απόλυτη γνώση εναρμονίζεται πλήρως με το ανθρώπινο συναίσθημα. Το σώμα του πεθαίνει, όμως ο εγκέφαλός του θα παραμείνει ζωντανός μέσω του προγράμματος που ο ίδιος έχει εφεύρει και που ενεργοποιείται από τη σύντροφό του (Ρεμπέκα Χολ).
Αυτό όμως δεν μπορεί να το επιτρέψει η ομάδα των εξτρεμιστών που αντιτίθεται στην τεχνολογική εξέλιξη (και στην οποία ούτως ή άλλως οφείλεται η ενεργοποίηση του προγράμματος) που τώρα κινδυνεύει να περάσει στο Διαδίκτυο. Αν γίνει κάτι τέτοιο, η μηχανή θα ξεπεράσει τα όρια της βιολογίας αλλά και τη συλλογική νοημοσύνη.
Η ταινία θέτει φιλοσοφικά ερωτήματα του τύπου «πόσο έτοιμοι είμαστε για το τέλος της οργανικής ζωής όπως την ξέραμε ως σήμερα;», κάτι που από μια μεριά ακούγεται γοητευτικό γιατί τι καλύτερο από έναν κόσμο όπου καθετί θα θεραπεύεται, έναν κόσμο στον οποίο η απόλυτη γνώση θα γίνει η απόλυτη εξουσία. Μήπως όμως κατ’ αυτόν τον τρόπο το ανθρώπινο είδος θα εξαφανιστεί και οι σούπερμαν της καθημερινότητας δεν θα είναι παρά τέρατα;
Σε αυτό το σημείο η ταινία έχει αρκετό ενδιαφέρον γιατί σου δίνει υλικό για σκέψη. Συχνά όμως νιώθεις ότι βλέπεις ένα κατασκεύασμα που αγκομαχά από την αναποφασιστικότητα: θέλει να είναι ψυχαγωγικό παραμύθι φαντασίας ή φιλοσοφικό δοκίμιο; Γιατί και τα δύο, δεν είναι.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ:
ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – ODEON ΟΠΕΡΑ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – AΛEΞΑΝΔΡΑ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΦΟΙΒΟΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY MAKEDONIA – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
————————-
«Ντομ Χέμινγουεϊ» («Dom Hemingway», Αγγλία, 2014) του Ρίτσαρντ Σέπαρντ, με τους Τζουντ Λο, Ντάμιεν Μπισίρ, Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ.
Τίποτε παραπάνω από μια ανεκδοτολογικού περιεχομένου γκανγκστερική περιπέτεια εκδίκησης, με έντονο όμως το στοιχείο του βρετανικού black humor το οποίο ενεργοποιείται από έναν εκτός εαυτού Τζουντ Λο σε μια φρενήρη ερμηνεία: δίνει ψυχή, σάρκα και οστά στον ρόλο του «δαιμονισμένου» cockney κακοποιού με το όνομα του τίτλου.
Ο Ντομ βγαίνει από τη φυλακή με έναν και μοναδικό στόχο: να πάρει πίσω τα λεφτά που του χρωστούν. Και θα τα πάρει, ο κόσμος να χαλάσει. Θα δείρει, θα τον δείρουν, θα κλέψει, θα τον κλέψουν αλλά φτιαγμένος θαρρείς από γρανίτη, δεν θα το βάλει ποτέ κάτω. Και στην πορεία θα ανακαλύψει πτυχές τους εαυτού του που δεν ήξερε καν ότι υπήρχαν.
Σκηνοθέτης του «Ντομ Χέμινγουεϊ» είναι ο Ριτσαρντ Σέπαρντ, παραγωγός του πολύ ανώτερου «Sexy beast», το οποίο η σημερινή ταινία σχετικά θυμίζει. Αν ο Λο δεν ήταν τόσο καλός ενδεχομένως αυτό να με είχε ενοχλήσει. Παίζει όμως τόσο παθιασμένα που σου δίνει την εντύπωση ότι σχεδόν δεν σκέφτεται, πείθοντας απολύτως στον ρόλο ενός ανθρώπου παρορμητικού σε σημείο παράνοιας.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ: ΕΜΠΑΣΣΥ – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY MAKEDONIA – VILLAGE COSMOS – ΦΑΡΓΚΑΝΗ
————————-
«Oldboy»
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2013 σε σκηνοθεσία Σπάικ Λι, με τους Τζος Μπρόλιν, Σάμιουελ Τζάκσον.
Μια αμερικανική «απάντηση» στο «Oldboy» του Κορεάτη Παρκ Τσαν Γουκ που όταν το 2003 βγήκε στις αίθουσες έκανε παντού θραύση για τη βίαιη αισθητική και τη νοσηρή φαντασία του δεν θα πρέπει να μας προκαλεί εντύπωση γιατί το Χόλιγουντ ανέκαθεν υποκλινόταν σε «εξωτικά» πράγματα που το εντυπωσίαζαν. Αν όμως κάτι όντως προκαλεί εντύπωση είναι πρώτον ότι ένας καταξιωμένος δημιουργός όπως ο Σπάικ Λι δέχθηκε να το ξαναγυρίσει ενώ οι εικόνες της πρωτότυπης ταινίας παραμένουν ακόμα νωπές και δεύτερον ότι κατάφερε να το γυρίσει τόσο άψυχα, άνευρα και σε ορισμένα σημεία γκροτέσκα. Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός αντιπαθητικού ανθρώπου (Τζος Μπρόλιν) που για ανεξήγητους λόγους θα κρατηθεί επί είκοσι συναπτά έτη σε ιδιωτική φυλακή (στο ίδιο μάλιστα δωμάτιο) και που βγαίνοντας θα αποφασίσει να πάρει την εκδίκησή του βρίσκοντας το μυστικό που κατέστρεψε τη ζωή του. Αν όμως με τον πρωτότυπο χειρισμό του Παρκ Τσαν Γουκ το κορεάτικο «Oldboy» κατάφερε κυριολεκτικά να δημιουργήσει σχολή, η αμερικανική εκδοχή, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές στο σενάριο, προδίδεται ως το αποτέλεσμα μιας «παραγγελιάς» χωρίς όραμα, χωρίς χάρη, χωρίς λόγο ύπαρξης. Δεν μπορείς παρά να την παρακολουθήσεις μηχανικά, όπως μηχανικά δείχνει να είναι φτιαγμένη. Οπως περίπου είχε συμβεί με την «Γκλόρια» του Τζον Κασσαβέτη ξανασκηνοθετημένη από τον Σίντνεϊ Λουμέτ στη χειρότερη στιγμή του.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ : ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΝΑΝΑ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY MAKEDONIA – VILLAGE COSMOS – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
Τα «Αγόρια της διπλανής πόρτας» («That awkward moment», ΗΠΑ, 2014) του Τομ Γκόρμικαν αναφέρονται στις σαχλές ερωτικές περιπέτειες τριών νεαρών φίλων στη Νέα Υόρκη (Ζακ Εφρον, Μάιλς Τέλερ, Μιτς Τζόρνταν), οι οποίοι βάζουν ένα στοίχημα σχετικό με γυναίκες και όλοι χάνουν.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ: VILLAGE MALL – VILLAGE PΕΝΤΗ – VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – AΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS
Η «Τίνκερμπελ και οι πειρατές» (ΗΠΑ, 2014) είναι τα τρισδιάστατα κατορθώματα της γνωστής νεράιδας ως… πειρατίνας.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες ΑΠΟ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ :CINERAMA – AIΓΛH – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΝΑΝΑ – ΟΣΚΑΡ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΙΝΕΑΚ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΦΟΙΒΟΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY MAKEΔONIA – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – ΟΛΥΜΠΙΟΝ – ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ – ΦΑΡΓΚΑΝΗ