Το μπαμπού, το παραδοσιακό ασιατικό υλικό, το οποίο στην κινεζική κουλτούρα αποτελεί σύμβολο αρετής και ευζωίας, γνωρίζει μια δεύτερη νεότητα στην… ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ταϊβάν, έπειτα από μια μακρά περίοδο όπου είχε παραμεριστεί για χάρη φθηνότερων υλικών.
Το μπαμπού έζησε μια πρώτη περίοδο άνθησης από τη δεκαετία του 1970, όταν η Δύση ξαφνικά ερωτεύτηκε (με λίγη βοήθεια και από το new age κλίμα της εποχής) το ανθεκτικό αυτό ξύλο, και η χώρα καταγωγής του, η Ταϊβάν, έκανε χρυσές δουλειές. Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ετησίως κόβονταν πάνω από 13 εκατομμύρια βλαστοί μπαμπού με μεγάλα περιθώρια κέρδους.
Η συνέχεια, ωστόσο, δεν ήταν ανάλογη. Σταδιακά το μπαμπού αντικαταστάθηκε από άλλα υλικά, πιο φθηνά, όπως το πλαστικό, και η παραγωγή του έπεσε, πριν από δέκα χρόνια, σε μόλις 1,67 εκατομμύρια βλαστούς μπαμπού ετησίως.
«Στο παρελθόν, σε κάθε μέρος της Ταϊβάν, είχαμε ανθρώπους να εργάζονται στη βιομηχανία του μπαμπού, αλλά με το πέρασμα των ετών το μπαμπού αντικαταστάθηκε από υλικά όπως το πλαστικό και το ατσάλι για τη κατασκευή διαφόρων αγαθών, όπως καρέκλες, έπιπλα, «καλόγεροι», κούνιες μωρών και κρεβάτια» σημειώνει στο ρεπορτάζ του BBC ο Γιανγκ Τσουν Χσιέν, διευθυντής της Δασικής Υπηρεσίας της Ταϊβάν.
Σύμφωνα με το βρετανικό δημοσίευμα, από εκεί που τις περασμένες δεκαετίες υπήρχαν εκατοντάδες οικογένειες Ταϊβανών που έφτιαχναν προϊόντα μπαμπού στο εργαστήρι τους, πλέον υπάρχουν στο νησί μόλις γύρω στις 50, ενώ αντίστοιχα επιβιώνουν μόλις και μετά βίας γύρω στις 240 επιχειρήσεις παραγωγής μπαμπού –και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι το μπαμπού αναπτύσσεται με πολύ ταχείς ρυθμούς και αντέχει τις καιρικές αντιξοότητες.
Προϊόντα ομορφιάς, κάρβουνο και… φιστίκια
Ομως υπάρχει πλέον μια ακτίδα ελπίδας: το μπαμπού επανέρχεται στη μόδα, κυρίως λόγω της επίμονης της κυβέρνησης να στηρίξει έμπρακτα την τοπική βιομηχανία και να δώσει ακόμη ισχυρότερα κίνητρα σε νέους ανθρώπους να ασχοληθούν με την παραγωγή του.
Επίσης, μετά τον καταστρεπτικό σεισμό που ενέσκηψε τον Σεπτέμβριο του 1999 στο νησί και ειδικά στην κύρια περιοχή παραγωγής μπαμπού, τη Ζουσάν, η κυβέρνηση έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι της προκειμένου να ανορθώσει την κατεστραμμένη, λόγω Εγκέλαδου, τοπική οικονομία, επενδύοντας αρκετά χρήματα σε μια έρευνα που θα αναδείκνυε νέους τρόπους οικονομικής εκμετάλλευσης του μπαμπού. Από τη σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Βιομηχανικής Τεχνολογίας και Ερευνας της Ταϊβάν (ΙΤRI) προέκυψαν νέες, καινοτόμες χρήσεις και κατασκευές του μπαμπού, όπως προϊόντα ομορφιάς, γυναικείες κρέμες, υψηλής ποιότητας κάρβουνο εξ ολοκλήρου από μπαμπού και –το καλύτερο όλων –τα νέα φιστίκια που κάνουν θραύση σε όλη τη χώρα κι έχουν γεύση… κάρβουνου, προερχόμενου από μπαμπού. Ολοι δείχνουν να λατρεύουν τα φιστίκια αυτά, έστω κι αν στην αρχή είναι λίγο μαγκωμένοι με την ιδέα πως θα γευτούν κάτι που έχει γεύση κάρβουνου. Ομως η δοκιμή τούς αποζημιώνει.
«Μεγαλώνοντας, το μπαμπού ήταν πανταχού παρών γύρω μας, στα παιχνίδια μας, στα σκεύη, παντού. Ομως ποτέ δεν είχαμε αναλογιστεί πως το υλικό αυτό μπορεί να χρησιμεύσει στην κατασκευή τόσο πολλών και διαφορετικών πραγμάτων» τονίζει ο Τσεν Τσινγκ Φου, γενικός διευθυντής του Πάρκου Μπαμπού στην πόλη Ζουσάν.
Σπίτια, γκάτζετ και ποδήλατα
Πλέον, η βιομηχανία του μπαμπού έχει επεκταθεί σε προϊόντα που ούτε καν μπορούμε να φανταστούμε: η Ινδονησία κατασκευάζει ολόκληρα σπίτια από μπαμπού, το οποίο θεωρείται κατάλληλο για τα καθαρά τροπικά κλίματα, επειδή στα πιο κρύα κλίματα τη χειμερινή σεζόν θα υπάρχει πρόβλημα, καθώς τα σπίτια από μπαμπού δεν μπορούν να θερμανθούν αποτελεσματικά.
Επίσης, πλέον το μπαμπού υπόσχεται να αντικαταστήσει τα πλαστικά μέρη πολλών ηλεκτρονικών συσκευών που χρησιμοποιούμε καθημερινά, όπως θήκες για κινητό τηλέφωνο και φορητό υπολογιστή, πληκτρολόγια, «ποντίκια», ξυπνητήρια, ψηφιακά ρολόγια, αριθμομηχανές, ψηφιακό ραδιόφωνο και διάφορα άλλα γκάτζετ. Εδώ και δυο χρόνια έχει ήδη αρχίσει η παραγωγή ποδηλάτων από μπαμπού –υλικό που κρίνεται ως το πλέον κατάλληλο προκειμένου να αντικαταστήσει τους πανάκριβους σκελετούς ποδηλάτων από αλουμίνιο και καρβονικά υλικά –σε χώρες όπως η Γκάνα, η Ζάμπια, οι Φιλιππίνες, η Ουγκάντα και η Νέα Ζηλανδία.
HeliosPlus