Την Κυριακή το απόγευμα, την ώρα που στο ελληνικό κοινοβούλιο αλληλοσπαρασόταν κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση, η τρόικα και οι εκπρόσωποι των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης αποφάσιζαν την έγκριση των δόσεων της βοήθειας και συζητούσαν την επόμενη ημέρα της Ελλάδας.
Στη τηλε-συνεδρίαση του EuroWorking Group ο Ματίας Μόρς παρουσίασε την πολύκροτη έκθεση του τελευταίου περιπετειώδους ελέγχου της τρόικας και τα συμφωνηθέντα με την ελληνική κυβέρνηση ώστε να απελευθερωθούν οι δόσεις της βοήθειας για την Ελλάδα, κάτι που αναμένεται να γίνει αύριο Τρίτη στο Ζάππειο, όπου θα συνεδριάσει το Συμβούλιο υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης.
Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαικής Επιτροπής, όπως φαίνεται και στην έκθεση που θα δοθεί στη δημοσιότητα από ώρα σε ώρα, μίλησε με θερμά λόγια για την επιτυχία της Ελλάδας να ελέγξει τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μέσω του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Στην έκθεση αφιερώνεται μεγάλο κεφάλαιο όπου αναλύεται πώς η Ελλάδα έφθασε στο πρωτογενές πλεόνασμα και μάλιστα είπε ότι ο μηχανισμός ελέγχου των δαπανών που δημιουργήθηκε αποτελεί μπορεί να αποτελέσει «μοντέλο» και για άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικό πρόβλημα.
Επιβεβαίωσε ότι ο προυπολογισμός του 2013 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 2,4 δισ. ευρώ, μετά και τη στήριξη των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης με επιπρόσθετα κονδύλια 500 εκατομμυρίων ευρώ. Και προσδιόρισε ότι ο στόχος της Ελλάδας για το 2014 είναι να επιτύχει πρωτογενές πρωτογενές πλεόνασμα 2,7 δισ. ευρώ που θεωρείται εφικτός, αφού τα μέτρα περικοπής δαπανών, μισθών και συντάξεων υπεραποδίδουν.
Ο ίδιος τόνισε ότι για το 2014 δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό, άρα δεν απαιτείται κανένα νέο μέτρο, αλλά είπε ότι για τον προυπολογισμό του 2015 το κενό εκτιμάται σε 2 δισ. ευρώ και για το 2016, οπότε και εκπνέει το μνημόνιο, 4 δισ. ευρώ.
Η έκθεση συνοδεύτηκε από κατάλογο υλοποίησης των προαπαιτουμένων δράσεων για την έγκριση της βοήθειας. Οπως επισημάνθηκε η Ελλάδα έχει τηρήσει σε ποσοστό γύρω στο 75% τις δεσμεύσεις της, καταγράφοντας όμως μεγάλη καθυστέρηση στις αλλαγές και την κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτωνκαι τα εργασιακά που όμως πέρασαν με το πολυνομοσχέδιο.
Σ΄αυτό τον τομέα δηλαδή τους φόρους υπέρ τρίτων, το ποσοστό προσαρμογής είναι χαμηλότερο από 10%, αν και βελτιώνεται με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου για τη μεταφορά κοινωνικών πόρων στο υπουργείο Οικονομικών.
Σε 4 δόσεις η δόση
Κατόπιν τούτων οι τεχνοκράτες, εκπρόσωποι των υπουργών Οικονομικών, εισηγήθηκαν την καταβολή των δόσεων της βοήθειας πρός την Ελλάδα ως εξής:
-6,3 δισ. ευρώ από το ESM εντός του Απριλίου,
-3,4 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ εντός του Μαίου,
-1 δισ. ευρώ από το ESM τον Ιούνιο, και
-1 δισ. ευρώ από το ESM εντός του Ιουλίου.
Προκειμένου να εκταμιευθούν οι δόσεις του Ιουνίου και του Ιουλίου η Ελλάδα θα πρέπει να υλοποιήσει ακόμη δύο δεσμεύσεις:
-Να θεσμοθετήσει κώδικα αντιμετώπισης της διαφθοράς στο δημόσιο (αφορά κρατική μηχανή, κόμματα και τους πολιτικούς), και
-Να μελετήσει εκ νέου τα ποσοστά κέρδους των φαρμακείων.
Χρηματοδοτικό Κενό
Ο Πόουλ Τόμσεν του ΔΝΤ στριφνός, όπως πάντοτε, αναφέρθηκε στην ειδικότητα του το χρέος. Οπως είπε για το 2014 έχει καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό το οποίο στην έκθεση προσδιορίζεται λίγο πάνω από 5 δισ. ευρώ (σ.σ. ανέρχεται στα 8 δισ. ευρώ αν συμνπεριληφθούν και τα repos διαθεσίμων φορέων του δημοσίου που ήδη έχει συνάψει το υπουργείο Οικονομικών), αλλά σημείωσε ότι «το καλοκαίρι πρπέπει να αποφασιστεί και να μπεί φρέσκο χρήμα στην Ελλάδα», αφού το χρηματοδτικό κενό για το 2015 είναι 13 δισ. ευρώ!.
Αυτό είναι και το μεγάλο ζήτημα που ανακύπτει.
Η κυβέρνηση συνδέει την κάλυψη του κενού με μια γενναία απόφαση από την πλευρά των εταίρων για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους μέσω επιμήκυνσης του χρόνου εξυπηρέτησης των δανείων και κυρίως με τη μείωση των ερπιτοκίων ώστε οι τόκοι εξυπηρέτησης του χρέους να βαίνουν μειούμενοι.
Ο Τόμσεν όμως καυτηρίασε και πάλι την Ελλάδα για τις μεγάλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων το οποίο για μια ακόμη χρονιά (την τρίτη στη σειρά) έπεσε έξω στις προβλέψεις και τους στόχους για τα έσοδα. Ειδικά για εφέτος υπολογιζόταν έσοδα 3 δισ. ευρώ, αλλά το αποτέλεσμα θα είναι να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ ούτε το ένα τρίτο.
Ετσι ετέθη το θέμα «ή λανθασμένο είναι το πρόγραμμα ή η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να το υλοποιήσει«.
Ο αποπληθωρισμός
Με δεδομένο ότι τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις υστερούν και το ονομαστικό ΑΕΠ είναι χαμηλότερο των προβλέψεων καθώς η ελληνική οικονομία ναι μέν σταθεροποιείται αλλά οι τιμές πέφτουν, η νέα προβολή για το δημόσιο χρέος δείχνει ότι αυτό ανεβαίνει και τείνει πρός το 125% του ΑΕΠ (από 124%) το 2020. Αρα δημιουργούνται νέα δεδομένα, τα οποία ασφαλώς θα αποτελέσουν αντικείμενο σκληρής διαπραγμάτευσης στις ουσιαστικές συζητήσεις για το χρέος που θα αρχίσουν μετά από τις ευρωεκλογές.
Μέχρι τότε και μετά από την επίσημη ανακοίνωση του πρωτογενούς πλεονάσματος στις 23 Απριλίου από την Eurostat οι τεχνοκράτες θα προετοιμάσουν τεχνικές λύσεις και προτάσεις για την απομείωση του ελληνικού χρέους χωρίς να υπάρξει «ονομαστικό κούρεμα», κάτι που έχει αποκλειστεί από τους ευρωπαίους.
Το πολυνομοσχέδιο
Πέρα από αυτά στη συνεδρίαση υπήρξαν γκρίνιες και ειρωνικά σχόλια για το πολυνοσχέδιο το οποίο κανείς δεν πρόλαβε ούτε να ξεφυλλίσει εκτός από τον Ματίας Μόρς που φαίνεται να γνώριζε όλα τα ζητήματα. Αλλωστε, πολλά θέματα και διατάξεις που πέρασαν με το πολυνομοσχέδιο, δεν τους αφορούσαν αφούν δεν ήταν στον κατάλογο των προαπαιτούμενων δράσεων για την έγκριση της δόσης.
Ενδεικτικό είναι ότι για το γάλα ενημέρωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμώνων κ. Πάνος Τσακλόγου ότι η τελική διάταξη που ήρθε στη Βουλή προβλέπει 7 ημέρες διάρκεια ζωής για το παστεριωμένο.
Και τέλος στην έκθεση αναφέρεται ότι ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε να θεσμοθετήσει μόνιμο μηχανισμό διαρκούς κινητικότητας στο Δημόσιο αντί των 2.000 απολύσεων το τρίμηνο, που ζητούσε ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ.