Ευέλικτη τιμολόγηση και χρέωση ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση, με μειώσεις στα κόμιστρα για σύντομα ταξίδια και αυξήσεις στις πιο μακρινές διαδρομές θα φέρει το «ηλεκτρονικό εισιτήριο» που παρουσίασαν την Τετάρτη οι υπουργοί Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Πλέον, το έργο «Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», προϋπολογισμού 94 εκατ. ευρώ, το οποίο πραγματοποιείται με τον μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) απέκτησε ιδιώτη φορέα σύμπραξης, την κοινοπραξία Τέρνα Ενεργειακή – LG CNS, που ανεδείχθη ανάδοχος του διαγωνισμού του ΟΑΣΑ με προσφορά 77,1 εκατ. ευρώ και ποσοστό έκπτωσης 18%. Δεύτερη ανεδείχθη η σύμπραξη ΜΕΤΚΑ-ΑΤΕΣΕ με έκπτωση 11% και τρίτη η ένωση προσώπων Intrasoft-Ιντρακομ με ποσοστό 0,28%.
Η σύμβαση θα έχει διάρκεια 12 ετών, ενώ η κρατική συμμετοχή θα ανέλθει στα 28,8 εκατ. ευρώ και θα διοχετευθεί, μέσω ΕΣΠΑ στην κατασκευαστική φάση. Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη, χρηματοδότηση, εγκατάσταση, υποστήριξη της λειτουργίας, συντήρηση και τεχνική διαχείριση συστήματος, το οποίο θα καλύπτει όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η τοποθέτηση πυλών στους 64 σταθμούς του μετρό, των ΗΣΑΠ και του προαστιακού θα πραγματοποιηθεί μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου 2016. Έτσι, το σύστημα θα κλείσει.
Το χάρτινο εισιτήριο θα καταργηθεί. Το κόμιστρο θα είναι δύο τύπων υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών», που θα υποκαταστήσουν τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και τις δεσμίδες εισιτηρίων. Η επικύρωση θα γίνει από απόσταση και θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση, ενώ στα μέσα σταθερής τροχιάς θα είναι υποχρεωτική και κατά την έξοδο.
Ειδικότερα, οι δύο «έξυπνοι» τύποι κομίστρου θα είναι το «πολλαπλό» (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στο οποίο θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία, χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων, και η «κάρτα» (contactless smart card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου μετά τη συμβασιοποίηση, η οποία αναμένεται να γίνει τον Αύγουστο του 2014, θα τρέξει σε τρεις φάσεις:
Φάση 1. Βασική Λειτουργικότητα (1ος – 12ος μήνας): Μελέτες Εφαρμογής – Εξοπλισμός, Λογισμικό – Εγκατάσταση Κέντρων Διαχείρισης (ΟΑΣΑ & φορέων)
Φάση 2. Λειτουργικότητα Αμαξοστασίων, στάσεων και σταθμών (12ος – 18ος μήνας): Εξοπλισμός, Λογισμικό ΚΔΣ/ΚΔΑ (Κέντρο Διαχείρισης Σταθμών/Αμαξοστασίων) – ΑΜΕΚ, ΤΕΕ (Αυτόματες μηχανές έκδοσης καρτών, Τερματικά Έκδοσης Εισιτηρίων) – Επικυρωτικά Οχημάτων (1.750 λεωφορεία, 250 τρόλεϊ,70 συρμοί τραμ)
Φάση 3. Πλήρης Λειτουργία (18ος – 24ος μήνας): Δίκτυο ΦΤΠ-POS (Φορητά Τερματικά Πώλησης) – Gateway Πωλήσεων – Τερματικά Πώλησης/Ελέγχου – Πύλες εισόδου/εξόδου (64 σταθμοί στις γραμμές μετρό 1,2,3 και σταθμοί του Προαστιακού Σιδηροδρόμου).
Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ και την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, θα υπάρχει δυνατότητα διαμόρφωσης δικαιότερης τιμολογιακής πολιτικής και κατανομής του κόστους μετακίνησης με πιο δίκαιο τρόπο για το κοινωνικό σύνολο ανάλογα με τη χρήση, όπως βάσει ζωνών, απόστασης, αριθμού επιβιβάσεων, εκπτώσεις μετεπιβιβάσεων κ.ά.
Μάλιστα, το ηλεκτρονικό εισιτήριο εκτιμάτι ότι θα ωθήσει και άλλους φορείς, όπως τα ΚΤΕΛ και τα ταξί, να στραφούν προς σε παρόμοιες τεχνολογίες παρόμοιες συμβατές τεχνολογίες κομίστρων.