Για πρώτη φορά στην ιστορία της η Honda διόρισε μια γυναίκα στο διοικητικό της συμβούλιο ενώ παράλληλα προώθησε σε υψηλή διευθυντική θέση ένα μη ιαπωνικής καταγωγής στέλεχος σε μια κίνηση να εντείνει τη διαφοροποίηση στα ανώτατα στελέχη της εν μέσω της προσπάθειας για ανάκαμψη.
Ο ανταγωνισμός
Η Χιντέκο Κουνίι είναι καθηγήτρια μηχανικής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Σιμπάουρα και υπέρμαχος της ισότητας των φύλων στην αγορά εργασίας και όχι μόνο. Το διοικητικό συμβούλιο της Honda αποτελείται από 13 άνδρες και είναι η μόνη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που αρνούνταν να συμπεριλάβει το θηλυκό (και ταυτόχρονα ξένης καταγωγής) στοιχείο στην κεφαλή της διοίκησής της –μέχρι σήμερα τουλάχιστον. Η Κουνίι θα αναλάβει τα καθήκοντά της τον ερχόμενο Ιούνιο, εν αναμονή της έγκρισης του διορισμού της από τη γενική συνέλευση των μετόχων της ιαπωνικής εταιρείας.
Σε αντίθεση με τη Honda οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές της, η Toyota και η Nissan, έχουν συμπεριλάβει ξένης καταγωγής άτομα στις ανώτατες διοικητικές θέσεις. Η Toyota, η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο κατ’ όγκο παραγωγής, το περασμένο έτος διόρισε τον Μαρκ Χόγκαν, ένα πρώην στέλεχος της General Motors, ως εξωτερικό σύμβουλο. Επίσης, η Nissan, η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία αυτοκινήτων της Ιαπωνίας, έχει στο τιμόνι της τον Βραζιλιάνο στην καταγωγή Κάρλος Γκοσν που εκτελεί χρέη διευθύνοντος συμβούλου και προέδρου του διοικητικού συμβουλίου για περισσότερο από μια δεκαετία.
Τα τελευταία χρόνια οι ιαπωνικές εταιρείες βρίσκονται κάτω από υψηλές πιέσεις και κριτικές για την τακτική να διορίζουν μόνο ιάπωνες άνδρες στα διοικητικά τους συμβούλια. Την περασμένη χρονιά μάλιστα ο ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Αμπε κάλεσε όλες τις εισηγμένες εταιρείες να διαθέτουν τουλάχιστον μία γυναίκα μεταξύ των ανώτερων στελεχών τους.
Στη Honda μόλις το 7% των εργαζομένων και το 0,7% των στελεχών της είναι γυναίκες, σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου του Υπουργικού Συμβουλίου της Ιαπωνίας για την ισότητα των φύλων. Ωστόσο, σχολιάζοντας την επίσημη ανακοίνωση για τον διορισμό της Χιντέκο Κουνίι ο εκπρόσωπος Τύπου της εταιρείας δήλωσε ότι «η Honda επέλεξε κάποιον κατάλληλο για τη θέση, ανεξάρτητα από την εθνικότητα ή το φύλο».
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι αυτές οι κινήσεις είναι μέρος της προσπάθειας ανάκαμψης του ιαπωνικού κολοσσού που λόγω της σταδιακής συρρίκνωσης της εγχώριας αγοράς εμβαθύνει όλο και περισσότερο την εξάρτηση από τις ξένες.
Και Βραζιλιάνος


Δύο χρόνια νωρίτερα η αυτοκινητοβιομηχανία παρουσίασε ένα νέο πλάνο για τις παγκόσμιες δραστηριότητές της, δίνοντας περισσότερη εξουσία στα τοπικά γραφεία να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την ταχύτερη και έγκαιρη επίλυση των προβλημάτων. Επιπλέον, είχε από τότε εξαγγελθεί η στροφή της Honda προς μια νέα εταιρική κουλτούρα βασισμένη στη διαφοροποίηση. Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters «τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Ιαπωνία θα εστιάζουν περισσότερο στην εποπτεία των παγκόσμιων δραστηριοτήτων με μια πιο διαφοροποιημένη σύνθεση των διευθυντών και των στελεχών με διαφορετικά υπόβαθρα».
Παράλληλα με τη Χιντέκο Κουνίι η Honda διόρισε στη θέση του εκτελεστικού διευθυντή της μητρικής εταιρείας τον Βραζιλιάνο Ισάο Μιζογκούτσι που μέχρι τώρα κατείχε τη θέση του αντιπροέδρου της διεύθυνσης της Νοτίου Αμερικής. Η εξέλιξη αυτή καθιστά τον Μιζογκούτσι το πρώτο μη ιαπωνικής καταγωγής στέλεχος που καταλαμβάνει τόσο υψηλή διευθυντική θέση στην ιστορία της εταιρείας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ