Εφάπαξ από 1ης Ιουλίου θα γίνει η μείωση του μη μισθολογικού κόστους (ασφαλιστικές εισφορές) κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες (2,9% οι εργοδοτικές και 1% οι εργατικές), ενώ οι απώλειες των εσόδων που θα προκύψουν για τον ΟΑΕΔ και τα ασφαλιστικά ταμεία για το 2014, θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013.
«Πρόκειται για τη σημαντικότερη διαρθρωτική μεταρρύθμιση, η οποία θα έχει ουσιαστική συνεισφορά στην ανάπτυξη της οικονομίας» τονίζει ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης σημειώνοντας ότι η τελική μείωση του μη μισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις θα φθάσει το 5%, καθώς πριν από λίγους μήνες καταργήθηκαν οι εργοδοτικές εισφορές ύψους 1,1% που δίδονταν υπέρ των πρώην Οργανισμών Εργατικής Εστίας και Κατοικίας.
Ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης σχολιάζει την επικείμενη συμφωνία για τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους ως εξής:
«Το μέτρο της γενναίας μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες θα προσφέρει μια ισχυρή ανάσα και ώθηση σε όλες τις επιχειρήσεις, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητά τους και ενθαρρύνοντας τις νέες προσλήψεις. Συμβάλλει ουσιαστικά στην εθνική προσπάθεια για την ανάκαμψη της οικονομίας και εντάσσεται στις προτεραιότητες που εξαρχής είχε θέσει ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς. Επιπλέον, λόγω των σημαντικών θετικών επιπτώσεων του μέτρου στην τόνωση της απασχόλησης, την αυξημένη συμμόρφωση των εργοδοτών και, κατά συνέπεια, στην ενίσχυση των δημόσιων φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων, το όποιο δημοσιονομικό κόστος θα είναι κατά πολύ μικρότερο των αρχικών εκτιμήσεων και, σε κάθε περίπτωση, θα καλυφθεί σε μεγάλη έκταση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θυμίζω για τις φωνές που ακούγονται πως δήθεν κινδυνεύουν τα ασφαλιστικά ταμεία ότι ήδη έχει μειωθεί κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα το μη μισθολογικό κόστος το 2013 που αντιστοιχούσε σε 240 εκατ. ευρώ εισφορές χωρίς να διαταραχθεί η ταμειακή ισορροπία των ασφαλιστικών ταμείων».
Ζητείται νομοθετική ρύθιση για το «βέτο» στις ομαδικές απολύσεις
Νομοθετική ρύθμιση απαιτεί η τρόικα για την κατάργηση του υπουργικού «βέτο» στις ομαδικές απολύσεις, παρά τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων, η οποία ισχυροποιεί τη γνωμοδότηση του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) στις περιπτώσεις υποβολής αιτήματος για ομαδικές απολύσεις από μια επιχείρηση.
Το θέμα αυτό επανήλθε κατά την πρόσφατη συνάντηση των εκπροσώπων της τρόικας με τους επικεφαλής του υπουργείου Εργασίας.
Οι δανειστές ζητούν να μην υπάρχει – νομικά – η δυνατότητα άσκησης «βέτο» από τον εκάστοτε υπουργό Εργασίας κατά τη διαδικασία χορήγησης άδειας για ομαδικές απολύσεις.
Αυτό προϋποθέτει την αλλαγή του σχετικού νόμου με νομοθετική παρέμβαση, στην οποία αντιδρά το ΠαΣοΚ διαμηνύοντας ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει αλλαγή του υφιστάμενου νομικού καθεστώτος γύρω από τις απολύσεις. Το αδιέξοδο αυτό περιπλέκει περαιτέρω η προεκλογική περίοδος την οποία διανύει η χώρα.
Η συμβιβαστική λύση που εξετάζεται είναι να εκχωρηθεί – με υπουργική απόφαση – η αρμοδιότητα της έγκρισης ή μη των ομαδικών απολύσεων στον εκάστοτε προεδρεύοντα του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, δηλαδή στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Εργασίας.
Πάντως η πρόσφατη αναβάθμιση του ρόλου του ΑΣΕ – με τη σύμφωνη γνώμη των κοινωνικών εταίρων – προβλέπει αντικειμενικά κριτήρια κατά τη λήψη της απόφασης για την έγκριση των ομαδικών απολύσεων.
Συγκεκριμένα, τον περασμένο Ιανουάριο οι εκπρόσωποι εργοδοτών και εργαζομένων είχαν συμφωνήσει σε ένα βασικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις. Σε περιπτώσεις αιτήσεων για ομαδικές απολύσεις άνω του επιτρεπομένου ορίου θα απαιτείται η έγκριση του ΑΣΕ (όχι του εκάστοτε υπουργού), με βασικό κριτήριο την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης που ζητεί τις απολύσεις. Ταυτοχρόνως προβλέπονται προστατευτικές διαδικασίες όπως κριτήρια για την επιλογή των εργαζομένων που πρόκειται να απολυθούν, ρήτρες επαναπρόσληψης και σχέδιο αντιμετώπισης των κοινωνικών επιπτώσεων από την απώλεια των θέσεων εργασίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ