Βαθμολογία

5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
«Φιλομένα» (Αγγλία, 2014) του Στίβεν Φρίαρς, με τους Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν
Δουλεύοντας με υποδειγματική ισορροπία την κωμωδία και το δράμα ο Στίβεν Φρίαρς φτιάχνει κινηματογραφική δαντέλα στην υποψήφια για τέσσερα Οσκαρ «Philomena». Το φιλμ –που είναι βασισμένο σε αληθινή ιστορία –παρακολουθεί το ταξίδι ενός αταίριαστου ζεύγους, μιας ηλικιωμένηςιρλανδής θρησκευόμενης (Τζούντι Ντεντς) και ενός δημοσιογράφου (Στιβ Κούγκαν), για την ανεύρεση του παιδιού της.
Οταν ήταν ακόμα έφηβη, η Φιλομένα Λι, μια φτωχή Ιρλανδέζα που μεγάλωσε καταπιεστικά ανάμεσα σε καλόγριες, είδε να της παίρνουν το εξώγαμο παιδί της μέσα από την αγκαλιά προκειμένου να το δώσουν για υιοθεσία. Η περίπτωσή της κεντρίζει το ενδιαφέρον του δημοσιογράφου αλλά η ιστορία που θα ακολουθήσει (και αυτό είναι το ενδιαφέρον στην ταινία) θα αλλάξει κάτι από τον χαρακτήρα και των δύο.
Ασφαλώς η καρδιά της «Philomena» είναι το ίδιο το ταξίδι μέσα από το οποίο ο Φρίαρς και ο σεναριογράφος Σ. Κούγκαν εκτός άλλων ρίχνουν μια γερή σφαλιάρα στην υποκρισία της Καθολικής Εκκλησίας χωρίς ποτέ να δίνουν την εντύπωση ότι έχουν φτιάξει μια στρατευμένη ταινία.
Ο έμπειρος βρετανός σκηνοθέτης ενισχύει την ταινία με δόσεις χιούμορ και προσέχει ώστε να μη γίνει ποτέ μελοδραματικά δακρύβρεχτη. Αντιθέτως, για το θεωρητικά βαρύ θέμα της η ταινία είναι απολαυστικά ανάλαφρη και σε αυτό συμβάλλει τα μέγιστα η χημεία ανάμεσα στην υποψήφια για Οσκαρ Ντεντς και στον Κούγκαν, ο οποίος είναι επίσης υποψήφιος για το σενάριό της (στηρίζεται σε αληθινή ιστορία).
Η «Philomena» διεκδικεί επίσης τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας και μουσικής (Αλεξάντρ Ντεσπλά).
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΑΤΤΑΛΟΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ – ΕΛΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΟΣΚΑΡ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – CINERAMA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ILION – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΣΣΑΙΟ –ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ
——————————————–
«Πατέρας και γιος» («Soshite chichi ni naru», Ιαπωνία, 2013) του Χιροκάζου Κόρε-Εντα, με τους Μασαχάρου Φουκιγιάμα, Ματσίκο Ονο, Κίτα Νονομίγια, Σογκέν Κουά, Ρίρι Φουράνκι, Γιόκο Μάκι
Το περιβάλλον στον ουρανοξύστη του Τόκιο όπου κατοικεί η τριμελής οικογένεια των Νονομίγια είναι μίνιμαλ, γυαλιστερό και πανάκριβο· ο πατέρας (Μασαχάρου Φουκιγιάμα) είναι επιτυχημένος γραφίστας, η μητέρα (Ματσίκο Ονο) πιστά αφοσιωμένη στη σωστή ανατροφή του εξάχρονου αγοριού τους (Κίτα Νονομίγια). Οι Νονομίγια ζουν την τέλεια ζωή.
Ή έτσι νομίζουν. Γιατί όλα τα παραπάνω θα γκρεμιστούν σαν πύργος από τραπουλόχαρτα όταν ένα λάθος του μαιευτηρίου αποκαλύπτεται με καθυστέρηση έξι χρόνων –ότι το παιδί δεν είναι τελικά δικό τους.
Εμφανίζονται οι πραγματικοί γονείς του παιδιού (Ρίρι Φουράνκι, Γιόκο Μάκι), από χαμηλότερη κοινωνική τάξη και μαζί τους, φυσικά, εμφανίζεται το πραγματικό παιδί των πλουσίων που όλα αυτά τα χρόνια είχε μεγαλώσει με τους φτωχούς οι οποίοι, παρεμπιπτόντως, έχουν και άλλα παιδιά.
Οπότε η εξαιρετική αυτή ταινία του ιάπωνα σκηνοθέτη Χιροκάζου Κόρε-Εντα που βράζει από τα πρώτα κιόλας λεπτά της θέτει στο τραπέζι καίρια ζητήματα που προκαλούν ουσιώδη ερωτήματα. Πώς θα αντιδράσουν τα δύο παιδιά από τη στιγμή που αναγκάζονται να ζήσουν σε περιβάλλοντα διαφορετικά από αυτά που έχουν συνηθίσει; Και πώς, από την πλευρά τους, οι γονείς (και των δύο πλευρών) θα μπορέσουν να διαχειριστούν την αμηχανία των καταστάσεων με το να δεχτούν ένα παιδί που είναι μεν βιολογικά δικό τους αλλά την ίδια ώρα άγνωστο σαν ξένο; Πώς θα μπορέσουν να το αγαπήσουν; Και πώς θα μπορέσει να τους αγαπήσει;
Το δύσκολο ερώτημα δεν είναι βέβαια τι «πρέπει» να γίνει και τι όχι αλλά αν τελικά υπάρχει όντως «πρέπει» ή όχι. Ωστόσο το ενδιαφέρον στην ταινία και στο αλφαδιασμένο σενάριο του Κόρε-Εντα είναι η κάλυψη κάθε πτυχής του προβλήματος, ο σκηνοθέτης κοιτάζει το θέμα πολύπλευρα, από πολλές διαφορετικές γωνίες, το ξεζουμίζει.
Και τέλος, για μια ακόμη φορά θα πρέπει να επισημανθεί το θαύμα αυτού του σκηνοθέτη στον χειρισμό των παιδιών. Πριν από μερικά χρόνια μας είχε συγκλονίσει με το «Κανείς δεν ξέρει», την αποκρυστάλλωση μιας αληθινής ιστορίας σύμφωνα με την οποία ανήλικα αδέλφια ζούσαν μόνα τους σε ένα διαμέρισμα του Τόκιο. Και τώρα, το θαύμα επαναλαμβάνεται.
Βαθμολογία:3
Αίθουσες: ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΑΒΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΙΛΙΟΝ
————————————
«Non-Stop» (ΗΠΑ/ Γαλλία, 2014) του Ζομ Κολέ Σερά, με τους Λίαμ Νίσον, Τζουλιάν Μουρ, Λάινους Ρόουτς
Ο Λίαμ Νίσον τα βάζει με όλον τον κόσμο παίζοντας τον αεροαστυνόμο αυτής της ταινίας, ο οποίος κατά τη διάρκεια μιας υπερατλαντικής πτήσης προσπαθεί να ανακαλύψει ποιος του στέλνει μηνύματα που απειλούν την ασφάλεια των επιβατών. Κανείς δεν τον πιστεύει, όλα στρέφονται εναντίον του, έχει θέμα με το αλκοόλ και σαν να μην του έφταναν όλα αυτά, δείχνει να είναι ο βασικός ύποπτος αφού ο λογαριασμός όπου θα πρέπει να κατατεθούν τα λύτρα είναι ο… δικός του. Είναι μόνος και έρημος σαν τον σερίφη του Γκάρι Κούπερ στο «Τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές», μόνο που εδώ βρισκόμαστε στον αέρα. Η αδρεναλίνη πιάνει κόκκινο, το σασπένς δεν σταματά (κυριολεκτικά) ποτέ και ο θηριώδης, αγέλαστος ιρλανδός ηθοποιός κάνει για μία ακόμη φορά αυτό που έχει πια μάθει καλά από τις ταινίες «Τaken». Πολύ καλή περιπέτεια για όσους θέλουν απλώς να χαλαρώσουν χωρίς να νιώθουν ότι τους προσβάλλει το θέαμα. Σημειωτέον ότι ο σκηνοθέτης Ζομ Κολέ Σερά είχε συνεργαστεί ξανά με τον ιρλανδό σταρ στον «Αγνωστο» όπου επίσης ο Νίσον προσπαθούσε να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας…
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – STER IΛION – ΑΙΓΛΗ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΦΟΙΒΟΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON PΛΑΤΕΙΑ – STER MAΚΕΔONIA
————————–
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
>> «Παιδί από τη Γερμανία» («Tyskungen») είναι ένα θρίλερ συμπαραγωγής Σουηδίας/Γερμανίας 2013, σε σκηνοθεσία Περ Χάεφγιορντ, με τους Κλάουντια Γκάλι, Ρίτσαρντ Ουλφσατερ. Η προσπάθεια μιας διάσημης συγγραφέως (Γκάλι) να εξιχνιάσει το μυστήριο γύρω από έναν συγγενή της ,την ύπαρξη του οποίου έμαθε μετά τον θάνατο της μητέρας της, θα τη φέρει αντιμέτωπη με το τέρας του ναζισμού. Η ταινία είναι μια μεταφορά του μπεστ σέλερ της Καμίλα Λάκμπεργκ και το σενάριό της είναι τόσο μπερδεμένο που αν κάποιος δεν έχει υπόψη του το μυθιστόρημα θα πονοκεφαλιάσει από τον κυκεώνα προσώπων και τα διαρκή φλας μπακ. Είναι ωστόσο ατμοσφαιρικά γυρισμένη.
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ
———————–
>>Ο «Κύριος Πίμποντι και ο Σέρμαν» («Mr. Peabody and Sherman») είναι τρισδιάστατα κινούμενα σχέδια αμερικανικής παραγωγής 2013 σε σκηνοθεσία Ρομπ Μίνκοφ. Πατρική σχέση κι εδώ, μόνο που αυτή την φορά μπαμπάς είναι ένας σκύλος με μυαλό χιλίων Αϊνστάιν και γιός ένας άνθρωπος, ο Σέρμαν τον οποίο ο πρώτος έχει υιοθετήσει. Τα ταξίδια τους στον χρόνο (μέσω μιας χρονομηχανής) θα μας πάνε στην Τροία, στην Αίγυπτο των Φαραώ, στην γαλλική επανάσταση, στην ιταλική αναγέννηση και πάει λέγοντας. Κάτι σαν μαθήματα ιστορίας με χιούμορ και για όλες τις ηλικίες. Ο Σέρμαν θυμίζει αρκετά το παιδάκι στον «Ποντικομικρούλη» (Τζόναθαν Λιπνίκι) και διόλου τυχαία αφού τον γύρισε ο Μίνκοφ.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΔΑΝΑΟΣ – ΝΙΡΒΑΝΑ- ΚΗΦΙΣΙΑ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΦΟΙΒΟΣ – ΝΑΝΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE κ.α. ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ