Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσω ολοκληρωμένων ευρωπαϊκών πολιτικών αποτελεί μια από τις βασικές συστάσεις που απέστειλε με υπόμνημά του το «Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών» (ETSC) στην Ελληνική Προεδρεία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις προτεραιότητες που θα τεθούν, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, μέσα στο 2012 έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους 28.000 άνθρωποι, με τεράστιο κοινωνικό, αλλά και οικονομικό κόστος. Υπολογίζεται ότι το κόστος των θανάτων και τραυματισμών που οφείλονται σε τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 2% του ευρωπαϊκού Ακαθάριστου Προϊόντος, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 250 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως αναφέρεται στο υπόμνημα του ETSC, «η Ελληνική Προεδρία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα πρέπει σε πρώτη φάση να αναγνωρίσουν το σημαντικό όφελος για την κοινωνία και την οικονομία από την επένδυση στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας και να δώσουν προτεραιότητα στην διαφύλαξη της ζωής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο».
Για να επιτευχθεί ο στόχος που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2020 που προβλέπει μείωση των θανάτων «στον δρόμο» κατά 50%, η Ελληνική Προεδρία καλείται να συνεργαστεί με τα κράτη – μέλη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα ένα συστηματικό πρόγραμμα δράσεων για την εφαρμογή του πλαισίου «Κατευθύνσεις της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2011 –2020».
Προτεραιότητες κλειδιά για την Ελληνική Προεδρία
«Η ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η προστασία των ευάλωτων χρηστών του δρόμου παραμένουν στην κορυφή της ατζέντας για την ασφάλεια και οι προσπάθειες θα πρέπει να ενταθούν. Ευελπιστούμε να δούμε πραγματική πρόοδο στα ζητήματα αυτά, όπως και σε συγκεκριμένα χαρτοφυλάκια, τα οποία θα διαχειριστεί η Ελληνική Προεδρία, συμπεριλαμβανομένων των αυτοματοποιημένων κλήσεων έκτακτης ανάγκης (e-Call) και του επανασχεδιασμού της τεχνολογίας των φορτηγών με σκοπό τη βελτίωση της ασφάλειας» δήλωσε ο επικεφαλής του ETSC, κ. Antonio Avenoso συνοψίζοντας τις συστάσεις που περιλαμβάνονται στο υπόμνημα.
Εξάλλου τα παραπάνω ζητήματα είναι αυτά στα οποία εστιάζουν και οι «Κατευθύνσεις για την οδική ασφάλεια 2011 –2020», όπου προτείνεται στο πλαίσιο του προγραμματισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο θέμα των υποδομών, να αναθεωρηθεί η Οδηγία του 2008 για την «Ασφάλεια των Υποδομών», ενώ θα προταθεί η επέκτασή της στο δευτερεύον οδικό δίκτυο.
Στην ατζέντα θα περιληφθεί το θέμα των τεχνολογιών στα οχήματα με την εγκατάσταση Ευέλικτων Συστημάτων Υποβοήθησης και Συστημάτων Οριοθέτησης Ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance-ISA και Speed Limiters-SL αντίστοιχα) και Ακινητοποίησης Οχημάτων, στις περιπτώσεις, όπου ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ (Alcohol Interlocks).
Μεγάλης σημασίας είναι ακόμη τα Ευέλικτα Συστήματα Μετακίνησης (Intelligent Transport Systems) που αποτελούν προϋπόθεση για την αποτελεσματική χρήση των ISA. Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική Προεδρία σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση του οδικού δικτύου και την απεικόνιση των ορίων ταχύτητας για όλη την Ευρώπη.
Σημαντική χρονιά το 2014 για την Ευρώπη
Ο εκτελεστικός διευθυντής της Οργάνωσης σχολίασε επίσης ότι το 2014 αναμένεται να είναι μια ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για την ΕΕ, εξαιτίας των επικείμενων εκλογών για την ανάδειξη του νέου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. «Ελπίζουμε ότι η Ελληνική Προεδρία θα αναγνωρίσει τη μεγάλη επιτυχία της ΕΕ στον τομέα της οδικής ασφάλειας και θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου να διατηρήσει τη δυναμική της κατά τη διάρκεια της κρίσιμης αυτής εκλογικής χρονιάς» σχολίασε.
Με την σειρά του το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», το οποίο συνέβαλλε στη σύνταξη της Έκθεσης του «Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών» ευελπιστεί ότι «η ελληνική Προεδρία θα αποτελέσει μια εξαιρετική ευκαιρία να δοθεί επιτέλους και στη χώρα μας προτεραιότητα στα θέματα οδικής ασφάλειας, τα οποία επιδεινώνονται αλλά και επιδεινώνουν την οικονομική κρίση».
Προτεραιότητες για την Ελλάδα
Στην Ελλάδα τα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι πολλά, καθώς το 2012 έχασαν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους 1.027 άνθρωποι, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό στους 18.150 από το 2001. Για το 2013 προβλέπεται ελαφρά μείωση με 927 νεκρούς, γεγονός στο οποίο συμβάλλει και η βαθιά οικονομική κρίση, καθώς τα οχηματοχιλιόμετρα που διανύονται είναι σαφώς μειωμένα. Βάσει των στοιχείων, η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση σε νεκρούς από τροχαία μεταξύ των 28 χωρών της Ευρώπης και στην 1η θέση στην Ευρώπη των 15, με 91 νεκρούς ανά εκατομμύριο πληθυσμού όταν ο μέσος όρος για την ΕΕ είναι 56.
Για την χώρα μας το ETSC επισημαίνει τις προτεραιότητες για τη γενική πολιτική οδικής ασφάλειας, τη βελτίωση της συμπεριφοράς του οδηγού και της βελτίωσης των υποδομών στο υπεραστικό και το αστικό οδικό δίκτυο ενώ αναφέρεται στο θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής και της ενίσχυσης της ασφαλούς οδήγησης μέσω εκπαίδευσης των οδηγών σε εξειδικευμένα κέντρα αναφοράς για την οδική ασφάλεια.