Η βιομηχανία Ε.Ι. Παπαδοπούλου, από τις παλαιότερες και σημαντικότερες στον κλάδο των τροφίμων, έχει κατορθώσει στη διάρκεια της κρίσης όχι μόνο να διατηρήσει τις πωλήσεις και τα μερίδιά της, αλλά και να επεκτείνει με επιτυχία τη δραστηριότητά της και σ’ άλλες κατηγορίες και να αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολεί. Η περίπτωση της αγοράς του ψωμιού είναι χαρακτηριστική.
Βρίσκεται στην πρώτη θέση στην αγορά του μπισκότου και μάλιστα με ηγεμονικό μερίδιο αγοράς, στη δεύτερη θέση στην αγορά της φρυγανιάς και έχει αποσπάσει σημαντικό μερίδιο αγοράς στην αγορά του ψωμιού σε φέτες.
Καινοτομίες στην παραγωγή
Γι’ αυτόν τον λόγο εξάλλου προχώρησε σε νέα επένδυση στο εργοστάσιο των Οινοφύτων η οποία υπερβαίνει τα 6 εκατ. ευρώ –προέρχονται από ίδια κεφάλαια –και δημιούργησε 55 νέες θέσεις εργασίας.
Ηδη πλέον απασχολεί περί τους 1.200 εργαζομένους σε τέσσερα εργοστάσια. Και είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι δεν έχει προχωρήσει σε καμία απόλυση και σε καμία μείωση αμοιβών, ενώ ακόμη και οι νεοπροσλαμβανόμενοι πληρώνονται με τις αμοιβές που προέβλεπε η συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία βεβαίως έχει λήξει.
Μάλιστα, η νέα μονάδα διαθέτει τον πλέον σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό και είναι ικανή να καλύψει το 25% της αγοράς του ψωμιού σε φέτες. Πρόκειται για έναν καινοτόμο τρόπο παραγωγής και συσκευασίας, μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.
Αλλά και η κερδοφορία της, παρά την κρίση, κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητη είναι, αφού όχι μόνο απορρόφησε τις επιπλέον κοστολογικές επιβαρύνσεις του 2012, αλλά μεσοσταθμικά οι μειώσεις των τιμών των προϊόντων της κινήθηκαν από 5% ως και 10%.
Ειδικότερα, στη διάρκεια του 2012 η εταιρεία είχε πωλήσεις ύψους 121 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2% έναντι του 2011 –αντίστοιχη αύξηση παρουσίασε και ο όγκος των πωλήσεων -,ενώ τα κέρδη παρέμειναν στα προηγούμενα επίπεδα, ήταν δηλαδή περί τα 12,5 εκατ. ευρώ.
Η εξαγορά από την Danone
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ισχυρότερη ελληνική μπισκοτοβιομηχανία κατέχει το 65,2% της αγοράς μπισκότου –και το 62% του όγκου –και φυσικά την πρώτη θέση, ενώ στην αγορά της φρυγανιάς κατέχει το 32% και το 30% του όγκου.
Στην αγορά του συσκευασμένου ψωμιού θα παράγει δύο διαφορετικές κατηγορίες, χωριάτικο ψωμί σε φέτες και τετράγωνο ψωμί του τοστ, που θα διατεθούν σε επτά γεύσεις: το χωριάτικο ψωμί σε τρεις γεύσεις, σταρένιο με 6 δημητριακά, ολικής αλέσεως με σίκαλη και πολύσπορο, και το ψωμί του τοστ σε τέσσερις γεύσεις, σίτου, ολικής αλέσεως, πολύσπορο και με καλαμπόκι.
Η κυρία Ιωάννα Παπαδοπούλου, ένας άνθρωπος κατά τεκμήριο χαμηλών τόνων, φέροντας την «κουλτούρα του βιομηχάνου» της παλιάς εποχής, έχει τη φήμη του «σκληρού παίκτη της αγοράς», που την απέκτησε κυρίως από το γεγονός ότι κατόρθωσε, όντας μειοψηφία στην οικογενειακή εταιρεία, να εξαγοράσει την… πλειοψηφία των Γάλλων της Danone. Κατόρθωσε έπειτα από ένα σκληρό bras de fer με τον τότε μεγαλύτερο «μπισκοτά» –εκτός των άλλων –της Ευρώπης να αποκτήσει το 100% των μετοχών.
Το παράδοξο στην προκειμένη περίπτωση, που εξέπληξε τότε την αγορά, είναι ότι το 40% που είχε απομείνει στην κυρία Παπαδοπούλου εξαγόρασε το… 60% που αντιπροσώπευε ο κ. Φρανκ Ριμπού, το «αφεντικό» του γαλλικού κολοσσού τροφίμων Danone. Το αντίτιμο ήταν 105 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο καλύφθηκε από δάνειο που εξέδωσαν από κοινού οι τράπεζες Alpha Bank και Eurobank.
«Βελούδινο διαζύγιο»
Επειτα από πολύμηνες συζητήσεις στις αρχές του 2007, με ένα «βελούδινο διαζύγιο» έκλεισε ένας κύκλος 16 χρόνων συμβίωσης του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου με τη μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία μπισκότων. Και μάλιστα δύο χρόνια πριν από την κρίση.
Το εντυπωσιακό στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός πως στα χρόνια που ακολούθησαν –τα πιο δύσκολα στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών –η εταιρεία κατόρθωσε να αυξήσει τις πωλήσεις της και τους εργαζομένους. Μάλιστα, περισσότερο από το 15% του όγκου παραγωγής της εξάγεται σε πάνω από 40 χώρες.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ