54ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – Μεξικανική έκπληξη

Τρία δεκαπεντάχρονα παιδιά – δυο αγόρια και ένα κορίτσι μεταμφιεσμένο σε αγόρι- ξεκινούν ένα ταξίδι από τη Γουατεμάλα για την μυθική Αμερική, μια διαδρομή γεμάτη παγίδες αλλά και πλούσια συναισθήματα

Τρία δεκαπεντάχρονα παιδιά – δυο αγόρια και ένα κορίτσι μεταμφιεσμένο σε αγόρι- ξεκινούν ένα ταξίδι από τη Γουατεμάλα για την μυθική Αμερική, μια διαδρομή γεμάτη παγίδες αλλά και πλούσια συναισθήματα. Το στόρι, με άλλα λόγια της ταινίας «Κελί από χρυσάφι», της μεξικανοισπανικής συμπαραγωγής του σκηνοθέτη Διέγο Κεμάδα-Δίες που απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο αλλά και τον Αργυρό Αλέξανδρο σκηνοθεσίας στην τελετή απονομής του 54ου φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που έγινε το Σάββατο το βράδυ στο Ολύμπιον της πλατείας Αριστοτέλους.

Οι διακρίσεις της ταινίας του Κεμάδα-Δίες όμως δεν σταμάτησαν στην κριτική επιτροπή στην οποία προήδρευε ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν, ο σκηνοθέτης της «Νεμπράσκα» με την προβολή της οποίας έπεσε η αυλαία. Είναι αξιοσημείωτο το ότι το βραβείο Κοινού Fischer για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού, απονεμήθηκε επίσης στο «Κελί από χρυσάφι» _ ταύτιση που δεν συμβαίνει συχνά. Επίσης το «Κελί από χρυσάφι» κέρδισε και το βραβείο του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής των Ελλήνων, γνωστό και ως βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες».

Εκτός από τον Αλ. Πέιν, η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα αποτελούνταν από τους Σκοτ Φούντας (αμερικανός ελληνικής καταγωγής κριτικός κινηματογράφου του περιοδικού Variety), Άντα Σόλομον (ρουμάνα παραγωγός) Εντουάρ Ουαϊντρόπ (γάλλος κριτικός και καλλιτεχνικός διευθυντής στο «Δεκαπενθήμερο των σκηνοθετών» του Φεστιβάλ Καννών) και τον έλληνα μουσικό Κ. Βήτα.

Η «Suzanne» της Γαλλίδας Κατέλ Κιγιεβερέ κίνησε επίσης το ενδιαφέρον της κριτικής επιτροπής που της έδωσε τρία βραβεία: το ειδικό βραβείο – Αργυρός Αλέξανδρος, το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για την Σάρα Φορεστιέ και το Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης στον ηθοποιό Φρανσουά Νταμιέν. Στην «Suzanne» η Φορεστιέ υποδύεται την ηρωίδα του τίτλου, μια χαμένη ψυχή και έρμαιο ενός μοιραίου έρωτα, παραδομένη σε λανθασμένες επιλογές και παρορμήσεις της στιγμής.

Από ένα βραβείο της επιτροπής κέρδισαν: το «Χάλια μαλλί» της Μαριάνα Ρονδόν από την Βενεζουέλα (ειδικό βραβείο για πρωτοτυπία και καινοτομία – Χάλκινος Αλέξανδρος), «Οι αισιόδοξοι» του Τάε – γκον Κιμ από τη Νότια Κορέα (βραβείο σεναρίου), το «Ένα βήμα την ημέρα» της αιγυπτίας Χάλα Λότφι (ειδική μνεία στον αιγύπτιο Μαχμούντ Λότφι για τη φωτογραφία του) και οι ταινίες «Το ποτό του διαβόλου» του χιλιανού Ιγνάσιο Ροδρίγες και «Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της ελληνίδας Ελίνας Ψύκου που μοιράστηκαν εξ’ ημισείας το βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τους Χάιμε Βαδέλ και Χρήστο Στέργιογλου (αντιστοίχως).

Η «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» ήταν επίσης η επιλογή της Κριτικής Επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Kινηματογράφου (FIPRESCI) και της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου ως καλύτερη καλύτερη ελληνική ταινία της διοργάνωσης. Ωστόσο, το κοινό διαφώνησε με τους κριτικούς χρίζοντας καλύτερη ελληνική ταινία την «Τελευταία φάρσα» του Βασίλη Ραΐση (βραβείο κοινού Fischer).

Σε ότι αφορά το βραβείο Κοινού Fischer του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια απονεμήθηκε στην κροατική ταινία «Τα παιδιά του ιερέα» του Βίνκο Μπρέσαν και του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες στην πολωνική ταινία «Παπούσα» των
Γιοάνα Κος – Κράουτσε και Κρίστοφ Κράουτσε.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.