«Σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο ζητάμε την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία. Το ζητάμε γιατί αυξάνεται το εθνικό κεφάλαιο, η διεθνής διαπραγματευτική θέση και γιατί μέσα από το ελληνικό πλοίο ενισχύεται το πλέγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων που αφορούν αυτό το πλοίο» επεσήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλώντας στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε πως η Ναυτιλία είναι ένας κλάδος στον οποίο η πατρίδα μας έχει αιώνια παράδοση και η οποία σε κάθε δύσκολη στιγμή του έθνους προσέφερε διέξοδο και συμπλήρωσε πως πολλές φορές έχει βρεθεί στο στόχαστρο μιας λαϊκίστικης κριτικής που λέει ότι η ναυτιλία και ο εφοπλισμός δεν προσφέρουν όσο θα έπρεπε για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Μιας κριτικής, συμπλήρωσε, που ζητεί να φορολογηθούν τα «υπερκέρδη» των ναυτιλιακών εταιρειών και να… «ποινικοποιηθεί» η κερδοφόρα ναυτιλιακή δραστηριότητα, η οποία μάλιστα εκτυλίσσεται στο εξωτερικό.
Απορρίπτοντας αυτές τις θέσεις, ο υπουργός Ναυτιλίας σημείωσε πως μετά από διαπραγματεύσεις με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία επετεύχθη συμφωνία «με την οποία αίρονται τα αντικίνητρα που ίσχυαν μέχρι τώρα και είχαν να κάνουν με τη διαφορετική ασφαλιστική αντιμετώπιση των σπουδαστών που εκτελούσαν το υποχρεωτικό εκπαιδευτικό τους ταξίδι με πλοίο που έφερε σημαία εκτός της ελληνικής».
Παράλληλα, όπως πρόσθεσε, «καταργείται η διαφορετική αντιμετώπιση που υπήρχε μεταξύ των σπουδαστών που εκτελούσαν πρώτο και δεύτερο υποχρεωτικό εκπαιδευτικό ταξίδι. Με αυτόν τον τρόπο πολλαπλασιάζουμε δηλαδή τις ευκαιρίες απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών και των Ελλήνων σπουδαστών. Με στόχο να διευρύνουμε και την εισαγωγή σπουδαστών στις Aκαδημίες του Eμπορικού Ναυτικού και βραχυπρόθεσμο το άνοιγμα στην ιδιωτική ναυτική επιμόρφωση».
Μιλώντας για την νησιωτική πολιτική του υπουργείου, ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε χαρακτηριστικά: «Ναυτιλία για μας είναι και τα νησιά μας. Το νησί είναι στα αγγλικά «island» και προέρχεται από το λατινικό «isola» . Το οποίο είναι ταυτισμένο με το isolation, απομόνωση δηλαδή. Εμείς αυτήν την απομόνωση θέλουμε να σταματήσουμε. Κάθε νησί πρέπει να έχει επάρκεια. Εάν δεν φθάσει το νησί σε αυτό το επίπεδο επάρκειας δεν θα πρέπει να μπαίνει στα ίδια επίπεδα του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού. Έχουμε το νησί της Αίγινας που είναι απέναντι μας για παράδειγμα και δεν έχει επάρκεια νερού. Αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε»!
Ο υπουργός πρόσθεσε πως τα ελληνικά λιμάνια πρέπει να γίνουν πραγματικοί «πόλοι ανάπτυξης» για τις περιοχές τους και έφερε ως παράδειγμα την παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. «Εχει αλλάξει εικόνα. Μπορεί να φιλοξενήσει πλοία τα οποία δεν έχουν σχεδιαστεί ακόμη. Πλοία που μπορούν να έχουν 24.000 containers πάνω τους, ενώ αυτή τη στιγμή κανένα ιταλικό λιμάνι δεν μπορεί να εκπληρώσει ίδιες προδιαγραφές».
Ξεχωριστή αναφορά, στο ίδιο συνέδριο, έκανε για τον θαλάσσιο τουρισμό. «Δυστυχώς, η Ελλάδα κατάφερε τον τομέα του γιώτινγκ να τον «ποινικοποιήσει» στη συνείδηση του κόσμου, μέσα από μία επιδρομή λαϊκισμού, ότι σκαφάτος σημαίνει φοροφυγάς», παρατήρησε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Αλλά, όπως είπε, «η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Για κάθε θέση εργασίας στη θάλασσα δημιουργούνται τέσσερις θέσεις στη στεριά. Και είναι πολλαπλάσιο το έσοδο που αφήνει ένας τουρίστας στο γιώτινγκ από ότι αφήνει ένας τουρίστας στη στεριά. Και χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές, παρά μόνο μαρίνες και ευπρεπής φιλοξενία», τόνισε. Με αυτά τα επιχειρήματα χαρακτήρισε το νέο νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής ως ευέλικτο, ανταγωνιστικό και όχι γραφειοκρατικό.
Για την κρουαζιέρα είπε πως «παρότι έχει αυξηθεί η κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά και παρότι έχουν αρθεί οι γραφειοκρατικοί περιορισμοί του καμποτάζ, έχουμε χάσει το στοίχημα να μην υπάρχουν ελληνικές εταιρείες. Πλέον προσπαθούμε να αναδείξουμε homeporting facilities το οποίο δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει επιτευχθεί για το λιμάνι του Πειραιά, σε αντίθεση με Ρόδο και Ηράκλειο».
Στο ίδιο συνέδριο μίλησε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ κ. Γιώργος Ανωμερίτης ο οποίος τόνισε πως τα λιμάνια αποτελούν μηχανές ανάπτυξης και δεν προσφέρονται ούτε για εισπρακτικές διαδικασίες, ούτε για μικροαναπτυξιακές λογικές τοπικών συμφερόντων.
Επεσήμανε ακόμη ότι «το θέμα «πώληση μετοχών» ή «παραχωρήσεις» στο ελληνικό σύστημα είναι ψευδοδίλημμα. Γιατί οι ιδιωτικοποιήσεις πρέπει να εφαρμοσθούν συνδυαστικά, υπό τον όρο (α) των ευρωπαϊκών δεδομένων, όπου το 97% των λιμένων ανήκουν μετοχικά στο δημόσιο, την αυτοδιοίκηση και τους χρήστες, (β) μιας ενιαίας στρατηγικής μεταρρυθμίσεων και αναπτυξιακών σχεδίων, (γ) μιας διαφανούς πολιτικής προσέλκυσης επενδύσεων και (δ) της δημιουργίας εσόδων για κάλυψη των υποχρεώσεων της χώρας και των τοπικών κοινωνιών».