Η πρώτη ελληνοτουρκική σύμπραξη στον χώρο των startup είναι πια γεγονός. Την Τρίτη 1η Οκτωβρίου η τουρκική Yemek Sepeti, η οποία αποτελεί την μεγαλύτερη on line πλατφόρμα delivery στην γείτονα κι έχει παρουσία σε αρκετές χώρες της Μέσης Ανατολής, ανακοίνωσε την υπογραφή επιχειρηματικής συμφωνίας με το ελληνικό startup ClickDelivery.
Η συμφωνία, η οποία αποτιμάται σε τρία εκατ. ευρώ και δίνει δικαιώματα μειοψηφίας στην τουρκική πλευρά, θα προχωρήσει σε διαδοχικά στάδια με στόχο την ανάπτυξη της ClickDelivery στην Ελλάδα. Η Yemek Sepeti θα ενισχύσει με κεφάλαια και τεχνογνωσία την εταιρία, ο έλεγχος της οποίας θα παραμείνει, όμως, σε ελληνικά χέρια.
Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι συνιδρυτές και διευθύνοντες σύμβουλοι της Yemek Sepeti και της ClickDelivery αντίστοιχα, κ.κ. Νεβζάτ Αϋδίν και Νικόλας Στεφάνου, έγινε αναδρομή στην ιστορία των δύο εταιριών, οι οποίες φτιάχτηκαν και ανδρώθηκαν σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας. Η μεν πρώτη κατά τη διάρκεια της κατάρρευσης της Τουρκικής Οικονομίας επί της κυβέρνησης Ετζεβιτ, η δε δεύτερη το 2010, όταν η Ελλάδα εισήλθε στο μνημόνιο.
«Πριν από τρία –τέσσερα χρόνια σκεφτόμουν τι ωραία θα ήταν να υπήρχε μία υπηρεσία για να παραγγέλλεις χωρίς να χρειαστεί να μιλάς στο τηλέφωνο. Έτσι ξεκίνησε η Click Delivery» είπε ο κ. Στεφάνου. Χρειάστηκε επίπονη εργασία κι έρευνα αγοράς, προκειμένου να ξεκινήσει το εγχείρημα, είπε.
Συνεργασία με 650 εστιατόρια
Σήμερα το Clickdelivery.gr συνεργάζεται με 650 εστιατόρια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Ιωάννινα, διεκπεραιώνει καθημερινά πάνω από 2.000 γεύματα, εξυπηρετεί πάνω από 40.000 πελάτες, ενώ συνολικά έχει μεσολαβήσει για 300.000 παραγγελίες. Η παραγγελία γίνεται σε δύο λεπτά, είπε ο κ.Στεφάνου και πρόσθεσε ότι οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ειδικό τερματικό μηχάνημα της ClickDelivery και δεν απαιτείται να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Η Yemeksepeti, η οποία πλέον έχει αναπτυχθεί ραγδαία κι έχει καταστεί πολυεθνική επιχείρηση, συνεργάζεται στην Τουρκία με 8.850 εστιατόρια, εξυπηρετεί 2,2 εκατ. χρήστες και μεσολαβεί για περίπου 60.000 παραγγελίες κάθε ημέρα. Μάλιστα, η εκρηκτική της άνοδος έφερε και τον μεγαλοεπενδυτή˙ το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο General Atlantic χρηματοδότησε με 44 εκατ. δολάρια (32 εκατ. ευρώ) την εταιρία προκειμένου να επεκταθεί και στο εξωτερικό. Εκτός Τουρκίας δραστηριοποιείται στο Ομάν, τη Σαουδική Αραβία, τον Λίβανο, το Κατάρ και τη Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Ο κ. Στεφάνου σημείωσε ότι στο παρελθόν διάφοροι επενδυτές είχαν προσεγγίσει την ClickDelivery, όμως παρά τις ανάγκες χρηματοδότησης, οι ιδρυτές της δεν ενέδωσαν, καθώς «δεν μοιραζόμασταν το ίδιο όραμα», όπως παρατήρησε. «Με την YemekSepeti τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά» σημείωσε.
Όπως συμπλήρωσε ο κ. Αϋδίν, η Yemek Sepeti αναπτύσσεται με ρυθμό 60 τοις εκατό κατ’ έτος κι έχει σημαντική κεφαλαιακή επάρκεια, ενώ πρόσθεσε ότι στόχος είναι η επέκταση της ClickDelivery σε όλο την Ελλάδα και η «αλλαγή της κουλτούρας του on line ordering», υποσχόμενος πλήρη ανάπτυξη της δυναμικής της εν λόγω αγοράς.
Σύμφωνα με τον κ. Αϋδίν, στην Ελλάδα η Yemek Sepeti δεν θα χτίσει το δικό της μπραντ, διότι πρώτον η ClickDelivery έχει «εξαιρετική ποιότητα, ισχυρή παρουσία στην ελληνική αγορά κι έχει αποδείξει ότι είναι ένα ισχυρό brand», δεύτερον διότι «πρώτη φορά μπαίνουμε σε αναπτυσσόμενη startup» και τρίτον γιατί «παρά την κρίση, η ελληνική αγορά δείχνει προοπτικές για μελλοντική ανάπτυξη».
Άλλωστε, όπως είπε ο τούρκος επιχειρηματίας, υπό μία έννοια, «η Yemek Sepeti μοιάζει με την ClickDelivery» διότι ξεκίνησε κι επιβίωσε εν μέσω κρίσης. «Ξέρουμε τι είναι να αναπτύσσεσαι σε δύσκολο οικονομικό περιβάλλον. Βλέπω πολλές ομοιότητες με την δική μας ιστορία. Το μέλλον θα είναι λαμπρό» πρόσθεσε.
Όπως σχολίασε, η επένδυση των τριών εκατ. ευρώ είναι μόλις το πρώτο βήμα και δεσμεύτηκε ότι η ελληνική εταιρία θα υποστηριχθεί τα επόμενα χρόνια. Αν και δεν ανακοινώθηκαν περισσότερα οικονομικά στοιχεία για την συνεργασία, η τουρκική εταιρία θα πάρει μειοψηφικό πακέτο μετοχών και θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο.
Σύμφωνα με τον κ. Αϋδίν, τους επόμενους μήνες θα προχωρήσει η σύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων των δύο εταιριών, ενώ από τη νέα χρονιά η σύμπραξη θα φέρει νέες υπηρεσίες για το ελληνικό κοινό.
Αγορά 500 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, η αγορά του ντελίβερι στην Ελλάδα εκτιμάται από 300 έως και 500 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Η ClickDelivery, πρόσθεσε, σχεδιάζει την επέκτασή της στην υπόλοιπη χώρα με στόχο να αποκτήσει ικανό μερίδιο αγοράς την επόμενη τριετία. Όπως συμπλήρωσε ο κ. Αϋδίν, στα επόμενα χρόνια το μερίδιο των καταναλωτών ντελίβερι αναμένεται να αυξηθεί από 5 τοις εκατό σε 20 τοις εκατό.
Η ClickDelivery, η οποία λαμβάνει προμήθεια επτά τοις εκατό σε κάθε παραγγελία, είχε εγγεγραμμένο στον ισολογισμό της κέρδος από τις προμήθειες ύψους 56.000 ευρώ, όμως «τρέχει» με ρυθμό ανάπτυξης 350 τοις εκατό. Η Yemek Sepeti αναμένεται να κλείσει το 2013 με έσοδα 300 εκατ. δολαρίων (221 εκατ. ευρώ), ενώ επί τέσσερα χρόνια διατηρεί σημαντική κερδοφορία.
Ο κ. Αϋδίν δεν απέκλεισε την εξαγορά μεγαλύτερου μεριδίου της ClickDelivery στο μέλλον ούτε το ενδεχόμενο να καταστεί η Ελλάδα πύλη για την επέκτασή της προς την Ευρώπη. «Το θέμα είναι να γίνουμε μια δυνατή εταιρία και νούμερο ένα στην Ελλάδα, Δεν έχουμε πρόθεση να πάμε αλλού τώρα. Ας «κατακτήσουμε» πρώτα την Ελλάδα» κατέληξε.