Ούτε μία ούτε δύο αλλαγές θα βρουν εφέτος οι μαθητές του Λυκείου στο νέο τους πρόγραμμα. Δεν είναι τυχαίο ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας ψηφίστηκε τελικά με περισσότερες από 70 αλλαγές και τροπολογίες. Πάντως οι νομοθετικές αλλαγές που έγιναν το καλοκαίρι αναγκαστικά περιορίζουν τη λογική της «παπαγαλίας» και της χαλαρότητας στη σχολική τάξη και βάζουν τους μαθητές στο «κυνήγι» των βαθμών και των υψηλών επιδόσεων από νωρίς.
Το Γενικό Λύκειο έτσι ενισχύει την αυτοτέλεια και τον μορφωτικό χαρακτήρα του. Τα μαθήματα διακρίνονται σε υποχρεωτικά και επιλογής, αυξανόμενα αριθμητικά από την Α’ προς τη Γ’ Λυκείου, με πολλαπλές δυνατότητες επιλογών.
Ειδικότερα:
Στην Α’ τάξη: Γενική παιδεία και επιλογές.
Στη Β’ τάξη: Αυξημένη γενική παιδεία + 2 ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού.
Στη Γ’ τάξη: Γενική παιδεία + 3 ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού.
Οπως προκύπτει από τις διατάξεις του νέου νόμου, στη Γ’ Λυκείου, μέσω της μείωσης του αριθμού των διδασκόμενων μαθημάτων σε 9 συνολικά (από 13 που είναι σήμερα), της μείωσης των εξεταζομένων πανελλαδικά μαθημάτων από 6 σε 4, της αύξησης από 31 ώρες σε 34 της εβδομαδιαίας διδασκαλίας και της προσφοράς μαθημάτων προσανατολισμού στα επιθυμητά γνωστικά αντικείμενα, ο μαθητής θα προσανατολίζεται από νωρίς στη «λογική» των πανελλαδικών εξετάσεων.
Στην Α’ Λυκείου από εφέτος:
- Αποτελεί τάξη Γενικής Παιδείας (όπως και η Β’) με 35 ώρες συνολικής εβδομαδιαίας διδασκαλίας.
- Το πρόγραμμα είναι κοινό για όλους τους μαθητές (33 ώρες) την εβδομάδα και καθιερώνεται ένα 2ωρο μαθημάτων επιλογής. Ο μαθητής μπορεί να επιλέξει μεταξύ τεσσάρων μαθημάτων: Εφαρμογές Πληροφορικής, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία.
- Καθιερώνεται η «ερευνητική» ή «συνθετική εργασία» (Project), ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών, με στόχο να αποκτήσουν οι μαθητές εμπειρία διαχείρισης μαθησιακών έργων ανοιχτού τύπου, τα οποία απαιτούν εγκάρσιες ικανότητες (σχεδιασμό και επίλυση προβλημάτων, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, καινοτομία κ.ά.).
Καθιερώνεται το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας, με στόχο, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του υπουργείου Παιδείας, «την προφύλαξη των νέων πολιτών από φανατισμούς, πολιτικά πάθη, ακρότητες και την προβολή υψηλών πανανθρώπινων αξιών».
Οι εξετάσεις θα διεξάγονται, μετά την απόλυση του μαθητή από το Λύκειο, σε πανελλαδικό επίπεδο.
Τα θέματα θα προκύπτουν από την εξεταστέα ύλη: α) κατά 50% με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων και β) κατά 50% από κεντρική επιτροπή εξετάσεων.
Τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά σε κάθε επιστημονικό πεδίο είναι τέσσερα.
Για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα προσμετρείται και ο «Βαθμός
Προαγωγής και Απόλυσης» (ΒΠΑ). Αυτό γίνεται, δηλώνουν πηγές από το κτίριο του Αμαρουσίου, προκειμένου να αποκτήσουν κύρος όλα τα διδασκόμενα μαθήματα και να σταματήσει ο μαθητής να ασχολείται πρόωρα με την επιλογή γνωστικών αντικειμένων και να επικεντρώνεται μόνο σε αυτά.
Προαγωγής και Απόλυσης» (ΒΠΑ). Αυτό γίνεται, δηλώνουν πηγές από το κτίριο του Αμαρουσίου, προκειμένου να αποκτήσουν κύρος όλα τα διδασκόμενα μαθήματα και να σταματήσει ο μαθητής να ασχολείται πρόωρα με την επιλογή γνωστικών αντικειμένων και να επικεντρώνεται μόνο σε αυτά.
Εξετάσεις και διαφάνεια
Για να διατηρήσουν οι εξετάσεις τον αδιάβλητο χαρακτήρα τους θα διεξάγονται από ειδικό κρατικό εξεταστικό φορέα, στελεχωμένο από ειδικούς στην αξιολόγηση (εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς), ενώ τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας θα ορίζουν μαθήματα και συντελεστές βαρύτητας που θα λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή φοιτητών στις σχολές τους.
«Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων θα έχει κύρια αποστολή τη διασφάλιση θεμάτων υψηλής ποιότητας και διαφάνειας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και το αδιάβλητο στη διεξαγωγή των εξετάσεων» λέει σχετικά στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας (ΙΕΠ) κ. Σωτήρης Γκλαβάς. Υστερα από πρόταση του ΙΕΠ θα καθορίζεται η εξεταστέα ύλη, θα λειτουργεί την «τράπεζα θεμάτων» σε συνεργασία με το ΙΕΠ και έχει την ευθύνη για την ανάδειξη και την επιμόρφωση επιλεγμένων βαθμολογητών.
Στις προαγωγικές εξετάσεις ο μαθητής Α’, Β’ και Γ’ τάξης Λυκείου θα εξετάζεται στο σχολείο του και το γραπτό του θα διορθώνεται και θα αξιολογείται από τον καθηγητή, όπως συμβαίνει και σήμερα.
Το μόνο που αλλάζει εδώ είναι ότι τα μισά θέματα θα προκύπτουν από «τράπεζα θεμάτων» από την οποία με κλήρωση αντλεί τα θέματα ο καθηγητής και είναι διαφορετικά ανά σχολείο.
Το Επαγγελματικό Λύκειο
Ενα μεγάλο μέρος του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε το καλοκαίρι στη Βουλή αφορά το Τεχνικό και Επαγγελματικό Λύκειο. Στο οποίο η μεγάλη αλλαγή είναι η εισαγωγή του θεσμού της «μαθητείας», δηλαδή της πρακτικής άσκησης σε επιχείρηση. Οπως αναφέρουν εκπρόσωποι του υπουργείου Παιδείας, ο θεσμός αυτός μπορεί να οδηγήσει και σε μια εναλλακτική εκπαιδευτική διαδρομή του δεύτερου κύκλου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για όσους μαθητές επιθυμούν έναν διαφορετικό τύπο σχολείου, στο οποίο θα μπορούν να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες κλίσεις και δεξιότητές τους.
Με την καθιέρωση μαθητείας 12μηνης διάρκειας, μετά την αποφοίτηση από το Επαγγελματικό Λύκειο και ύστερα από πιστοποίηση, θα παρέχεται τίτλος επιπέδου 4. Ετσι επιτυγχάνεται η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και η τροφοδότηση της ανάπτυξης, καθώς θα υπάρξει ειδικά κατηρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό στον πρωτογενή και στον δευτερογενή τομέα της παραγωγής.
Παράλληλα αναμορφώνονται εφέτος τα προγράμματα σπουδών στα τεχνικά λύκεια με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα και τα εθνικά πρότυπα «επαγγελματικών περιγραμμάτων», στα οποία αναλύεται το επάγγελμα ή η ειδικότητα και αποτυπώνονται οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες που απαιτούνται για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος ή της ειδικότητας. Επίσης, το υπουργείο Παιδείας έχει θέσει ως επιπλέον στόχο την προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ECVET), ώστε να διασφαλίζονται η αναγνώριση και η κατοχύρωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, και αλλά η ενίσχυση της κινητικότητας των αποφοίτων του ΕΠΑΛ και πέραν των εθνικών συνόρων.
Ετσι, από 19 που ήταν οι προσφερόμενες ειδικότητες αυξάνονται σε 26, και μάλιστα ειδικότητες αιχμής με προοπτικές στην αγορά εργασίας.
Για πρώτη φορά όμως παρέχεται και δημόσια δωρεάν επαγγελματική κατάρτιση, με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης σε αποφοίτους Λυκείου και με τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης σε αποφοίτους Γυμνασίου.
Οι ιδρυόμενες ΣΕΚ προσφέρουν μια σειρά ειδικότητες που αφορούν επαγγέλματα που χάνονται, ιδίως στην ελληνική περιφέρεια.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ