Τα μηνύματα σίγουρα είναι αντιφατικά! Από τη μία πλευρά, το οικοδόμημα της δημόσιας Παιδείας κλυδωνίζεται για ακόμη μία χρονιά με απεργίες, καταλήψεις, ένταση και απογοητεύσεις για χιλιάδες οικογένειες. Από την άλλη όμως, «προ των πυλών» είναι εφέτος η μεγάλη μεταρρύθμιση στο Λύκειο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από τέσσερα χρόνια, πέρασε τρεις κυβερνήσεις, ισάριθμους υπουργούς Παιδείας, έναν θυελλώδη εθνικό διάλογο, πορίσματα επί πορισμάτων, πολιτικές αντιπαραθέσεις, εκπαιδευτικούς συμβιβασμούς, καινοτόμες ιδέες και… ιδού.
Δεν είναι ψέμα ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στο Λύκειο στηρίζεται στα πορίσματα του εθνικού διαλόγου που ξεκίνησαν με την ευθύνη του καθηγητή Γλωσσολογίας κ. Γ. Μπαμπινιώτη, οπότε και ο κορμός της, για πρώτη φορά σε αντίστοιχη νομοθετική κίνηση, συντάχθηκε από ανθρώπους «μέσα από την εκπαίδευση». Και έφθασε τελικά στη Βουλή με τη μορφή νόμου από τον νυν υπουργό Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλο που επεξεργάστηκε και το περιεχόμενό του.
Ο νόμος αλλάζει τη φιλοσοφία της διδασκαλίας στο Λύκειο, επιχειρεί μια «αναστήλωση» της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και –το σημαντικότερο –βάζει τις βάσεις για την αλλαγή του εξεταστικού συστήματος από το 2016. Θέμα που πολλοί πόθησαν, αλλά ουδείς κατόρθωσε να αγγίξει για πολλά χρόνια. Ετσι, ένας νέος Οργανισμός επικεφαλής των εξετάσεων, με «τράπεζα θεμάτων» για απολυτήριους, ενδοσχολικούς και πανελλαδικούς διαγωνισμούς, θα αρχίσουν να υφίσταται πιθανότατα από την επόμενη σχολική χρονιά. Οπως αναφέρουν πηγές από το κτίριο του Αμαρουσίου, η «τράπεζα θεμάτων» δεν θα έχει πιθανότατα ολοκληρωθεί ως το καλοκαίρι, οπότε στην περίπτωση αυτή ο νόμος θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά.
Μελανό σημείο της μεταρρύθμισης αυτής ωστόσο αποτελεί η μείωση των ωρών διδασκαλίας των ξένων γλωσσών στο Λύκειο, καθώς και η… εξαφάνιση της δεύτερης γλώσσας που ως πολιτική είχε ξεκινήσει ήδη προ διετίας. Το θέμα αυτό έχει προκαλέσει προβληματισμό στις πρεσβείες ξένων χωρών, με το δεδομένο μάλιστα ότι οι Ελληνες θεωρούνται από τους πλέον γλωσσομαθείς λαούς πανευρωπαϊκά και οι οικονομικές δυνατότητες των ελληνικών οικογενειών για να απευθυνθούν σε ιδιωτικά φροντιστήρια έχουν περιοριστεί δραματικά.
Ο υπουργός Παιδείας ωστόσο έχει δεχθεί εισηγήσεις για τη δημιουργία ξενόγλωσσων σχολείων στη χώρα, σχολείων δηλαδή που θα έχουν ως προσανατολισμό τις ξένες γλώσσες, και σε αυτά θα διδάσκονται, εκτός από το ωρολόγιο πρόγραμμα, επιπλέον ώρες διδασκαλίας σε αυτές. Στα σχολεία αυτά μάλιστα θα μπορούν οι μαθητές να διαλέξουν μεταξύ πολλών διαφορετικών γλωσσών. Προς το παρόν το φιλόδοξο αυτό σχέδιο δεν έχει προχωρήσει για οικονομικούς λόγους, ούτε όμως και έχει εγκαταλειφθεί.
Οι σημαντικές αλλαγές
Ποιες είναι όμως οι μεγάλες αλλαγές στο Λύκειο; Οπως εξηγεί ο εκπαιδευτικός κ. Γιώργος Χατζητέγας, οι μαθητές εφέτος θα ανακαλύψουν έξι νέα σημεία:
- Οι προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και της Β’ Λυκείου στο νέο Λύκειο καθώς και οι απολυτήριες εξετάσεις της τελευταίας τάξης ως αριθμητικό σύνολο εξεταζομένων μαθημάτων δεν θα είναι περισσότερες, αλλά ούτε πανελλαδικές. Οι εξετάσεις θα είναι ενδοσχολικές με την επιτήρηση των καθηγητών. Τα γραπτά θα διορθώνονται από τους ίδιους τους διδάσκοντες καθηγητές και η συνήθως υψηλή προφορική βαθμολογία δεν θα προσαρμόζεται στη γραπτή. Αν εφαρμοσθεί εφέτος η πολιτική της «τράπεζας θεμάτων», που όμως είναι πιθανό να μετατεθεί για την επόμενη χρονιά, οι καθηγητές του σχολείου θα επιλέγουν τα μισά θέματα των εξετάσεων, ενώ για τα άλλα μισά θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά διασφαλισμένη, ως προς την εγκυρότητά της, κλήρωση ανά σχολείο, από μια ανοιχτή τράπεζα ερωτήσεων διαβαθμισμένης δυσκολίας.
- Με τα νέα δεδομένα, το κριτήριο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι οι βαθμοί των γραπτών επιδόσεων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης από το Λύκειο έχει την αξία ενός «πέμπτου βαθμού», ο οποίος όμως έχει προηγουμένως προσαρμοσθεί στον μέσον όρο των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Κατά συνέπεια, μια καλή επίδοση στις τρεις τάξεις του Λυκείου πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχες καλές βαθμολογίες και στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αν, για παράδειγμα, ένας μαθητής εξασφαλίζει βαθμό προαγωγής – απόλυσης από το Λύκειο 18 και η επίδοσή του στις Πανελλαδικές έχει μέσον όρο 14, ο «πέμπτος βαθμός» αυτομάτως προσαρμόζεται στη μία μονάδα και το 18 γίνεται 15.
- Αυξάνονται οι απαιτήσεις από τους μαθητές του Λυκείου και οι χαμηλές επιδόσεις πλέον δεν… δικαιολογούνται. Αν, για παράδειγμα, ένας μαθητής έχει βαθμό προαγωγής – απόλυσης από το Λύκειο 12 και η επίδοσή του στις Πανελλαδικές έχει μέσον όρο 17, ο «πέμπτος βαθμός» αυτομάτως προσαρμόζεται αυξανόμενος όμως μόνο κατά μία μονάδα! Δηλαδή το 12 θα γίνει μόνο 13.
- Τα επιστημονικά πεδία εξειδίκευσης θα είναι πέντε. Το επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών και Νομικών Σπουδών, το επιστημονικό πεδίο των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών, το επιστημονικό πεδίο των Σχολών Υγείας, το επιστημονικό πεδίο των Σχολών της Οικονομίας, της Διοίκησης και των Πολιτικών Επιστημών και το επιστημονικό πεδίο των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Ωστόσο οι υποψήφιοι θα πρέπει να ξέρουν ότι δεν θα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής παρά μόνο ενός επιστημονικού πεδίου.
- Μια σημαντική διαφορά με όσα ίσχυαν ως πέρυσι είναι η αλλαγή στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, που αφορά το σύνολο των υποψηφίων, στην εξέταση της οποίας προστίθεται σε ποσοστό 40% το μάθημα της Λογοτεχνίας. Μια δεύτερη σημαντική διαφορά είναι η απαγόρευση της οριζόντιας κινητικότητας μεταξύ των επιστημονικών πεδίων και ειδικά η επιλογή και δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Σημαντικό κρίνεται ακόμη το ότι στην τετράδα των μαθημάτων των υποψηφίων των Επιστημών Υγείας δεν θα υπάρχει πλέον το μάθημα των Μαθηματικών.
Διαβάστε επίσης:
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ