Ντοκυμαντέρ για Οσκαρ

Το δεύτερο μέρος του δίπτυχου ντοκυμαντέρ για την καταστροφή της Σμύρνης που γύρισε η Μαρία Ηλιού έχει τίτλο «Από τις δύο πλευρές του Αιγαίου» και είναι οπωσδήποτε το κινηματογραφικό γεγονός της εβδομάδας.

Το δεύτερο μέρος του δίπτυχου ντοκυμαντέρ για την καταστροφή της Σμύρνης που γύρισε η Μαρία Ηλιού έχει τίτλο «Από τις δύο πλευρές του Αιγαίου» και είναι οπωσδήποτε το κινηματογραφικό γεγονός της εβδομάδας. Μετά το «Σμύρνη – Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης 1900 -1922», η σκηνοθέτρια, σε συνεργασία με τον ιστορικό Αλέξανδρο Κιτροέφ (και τη συμβολή, μεταξύ άλλων, των Μπρους Κλαρκ – βασικός ομιλητής, Θάνου Βερέμη – Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ελένης Μπαστέα – Πανεπιστήμιο του Νέου Μεξικού και Ρενέ Χίρσον – Saint Peter’s College), ασχολείται με τον διωγμό και την ανταλλαγή των πληθυσμών μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας την περίοδο 1922-1924. Και πάλι «ανοίγουν» αρχεία τόσο της Ευρώπης όσο και των ΗΠΑ, και πάλι αποτίεται ένας φόρος τιμής τόσο στον «ανώνυμο» κόσμο που ξεριζώθηκε όσο και στην επιστήμη της Ιστορίας. Είναι μια ταινία που, πολύ απλά, κάθε Ελληνας οφείλει να έχει υπόψη του. Οπως είχαμε επισημάνει στο πρώτο μέρος της «Σμύρνης», η δουλειά της τεκμηρίωσης με σπάνιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό προκαλεί ανατριχίλα. Ενα πολύ μεγάλο μέρος του υλικού μάλιστα βγαίνει για πρώτη φορά στη δημοσιότητα, ενώ σημαντικό στοιχείο του ντοκυμαντέρ είναι η παρουσίαση ορισμένων από τις φωτογραφίες του αμερικανού φωτογράφου Λούις Χάιν οι οποίες μέχρι πρότινος θεωρούνταν χαμένες.
Χρειάζεται να έχεις κάνει τεράστια έρευνα για να παρουσιάσεις μια τέτοια δουλειά και η Ηλιού μαζί με τους συνεργάτες της θα πρέπει να έχασε τον ύπνο της. Είναι πάντως ιδιαίτερα χαρμόσυνο που η ταινία της παρουσιάζεται και εμπορικά στις αίθουσες, παρ’ ότι παίζεται εδώ και αρκετό καιρό στο Μουσείο Μπενάκη. Οσοι δεν την έχετε δει, μην τη χάσετε.

Αίθουσες: ΕΛΛΗ
* ΚΗΦΙΣΙΑ * ΣΙΝΕΑΚ (ΠΕΙΡΑΙΑΣ) * ΟΛΥΜΠΙΟΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
* Στην τελευταία ταινία της «Οι ύποπτοι φορούσαν γόβες» («The Bling Ring», ΗΠΑ, 2013) η Σοφία Κόπολα ασχολείται με την περίπτωση μιας παρέας εφήβων που πριν από μερικά χρόνια έγινε μεγάλο θέμα στα ΜΜΕ όταν συνελήφθησαν για μια σειρά διαρρήξεων σε σπίτια πλουσίων και επωνύμων του Λος Αντζελες (βάση του σεναρίου της ταινίας, μάλιστα, αποτελεί ένα άρθρο του μηνιαίου περιοδικού «Vanity Fair»). Η Κόπολα προφανώς θέλει να καυτηριάσει φαινόμενα της εποχής μας, όπως η μανία για κατανάλωση και ο εθισμός στη φήμη, που μπορεί να προκαλέσουν τρέλα.
Ο φακός του ελληνικής καταγωγής διευθυντή φωτογραφίας Χάρη Σαββίδη, ο οποίος πέθανε μετά τα γυρίσματα της ταινίας, δείχνει να μαγνητίζεται από καθετί που έχει σχέση με τη μόδα: παπούτσια, φουστάνια, κοσμήματα, όλα όσα δηλαδή προκαλούν παροξυσμό στα κορίτσια της παρέας, τα οποία ζώντας στον κόσμο τους κάνουν σαν μικρά παιδιά σε λούνα παρκ. Η Κόπολα δεν δείχνει να συμπαθεί, ούτε όμως και να αντιπαθεί αυτά τα «αφασικά» παιδιά. Λειτουργώντας ως επί το πλείστον περιγραφικά, η σκηνοθέτρια προσπαθεί απλώς να μπει στη θέση τους. Είναι θύματα μιας αλλοπρόσαλλης κοινωνίας που ανάμεσα στο «χόρτο», στο clubbing, στο Facebook και στη reality TV βρίσκει διεξόδους χτυπώντας σπίτια της Πάρις Χίλτον και της Μέγκαν Φοξ, κυρίως για την πλάκα του θέματος.
Πρωταγωνιστούν οι Ισραελ Μπρούσαρντ, Κέιτι Τσανγκ, Τάισα Φαρμίγκα, Κλερ Τζουλιέβ, Τζόρτζια Ροκ, Λέσλι Μαν, αλλά και η Εμμα Γουάτσον, η Ερμιόνη των ταινιών «Χάρι Πότερ», η οποία εδώ είναι σχεδόν αγνώριστη.

Αίθουσες: VILLAGE MALL
* ODEON KOSMOPOLIS * ΦΙΛΟΘΕΗ * ΔΕΞΑΜΕΝΗ

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 11 Σεπτεμβρίου 2013

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.