Η κρίση κατέστη εμφανέστατη στον κύκλο εργασιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς στο πρώτο εξάμηνο του 2013 κατέγραψε καθαρά κέρδη ύψους 364.000 ευρώ, λόγω της ραγδαίας μείωσης της ζήτησης από το επιβατικό κοινό. Μάλιστα, η απόκλιση από τις αρχικές εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα υψηλή, καθώς στην αρχή της χρονιάς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολόγισε ότι θα έκλεινε ολόκληρο το 2013 με κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) ύψους 7,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η κίνηση όλων των μεταφορικών μέσων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 20% σε σχέση με το 2012 και περισσότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Βάσει αναλύσεων κίνησης και φόρτου που επικαλούνται, ως το 2011 μετακινούνταν καθημερινά περί τις 15.000 άτομα στον εν λόγω άξονα, αλλά πλέον καταγράφεται μείωση και οι φόρτοι κυμαίνονται μεταξύ 11.000 και 12.000 ατόμων. Μάλιστα, σχεδόν τρεις στους τέσσερις είχαν αφετηρία και προορισμό την επαρχία, όπου σήμερα οι μετακινήσεις μειώνονται ακόμη περισσότερο.
Πηγές της αγοράς παραδέχονται ότι χάνονται έσοδα από τη μειωμένη ζήτηση και το ενδεχόμενο σοβαρής κερδοφορίας απομακρύνεται, αν και σημειώνουν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διατηρεί τα μερίδια της (μειούμενης) αγοράς. Μάλιστα, επικαλούνται ως χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάστασης την επερχόμενη αναστολή πτήσεων της Olympic Air μεταξύ Αθηνών και Θεσσαλονίκης, που εξέπληξε πολλούς.
Επιστροφή στα διεθνή δρομολόγια;
Εν τω μεταξύ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επεξεργάζεται την επιστροφή της στα διεθνή δρομολόγια, τα οποία είχε διακόψει στις αρχές του 2011, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της επιχείρησης. Οπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας, αυτό θα γίνει σε νέα βάση, με πιο εμπορική φιλοσοφία και στο πλαίσιο πλήρους τουριστικού πακέτου παροχών και υπηρεσιών. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει οριστεί ομάδα εργασίας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει αναλάβει τις συνομιλίες με τους σιδηροδρομικούς φορείς της Τουρκίας, της πΓΔΜ και της Βουλγαρίας, προκειμένου να εξειδικευθεί αυτή η αμοιβαίας αποδοχής ιδέα.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, οι Σλαβομακεδόνες είναι ιδιαίτερα δεκτικοί και τα δρομολόγια μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα. Ενθερμη είναι και η συνεννόηση με τους Τούρκους, οι οποίοι κατευθύνονται προς το να ξεκινήσουν την εν λόγω υπηρεσία με το νέο έτος, όταν και θα έχει αποπερατωθεί η νέα σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τη γείτονα με το Πύθιο. Λίγο πιο δύσκολα είναι τα πράγματα στη Βουλγαρία, λόγω διοικητικών αλλαγών.
Παράλληλα, ζήτημα των επόμενων ημερών είναι η εκκίνηση της συμφωνίας μεταξύ Hewlett-Packard, Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα καράβια με φορτίο έχουν ήδη φύγει από την Κίνα και λογικά μέσα στον Σεπτέμβριο θα πρέπει οι πρώτοι συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τα μεταφέρουν προς Βορράν. Κατά πληροφορίες, σε αυτή τη φάση η εταιρεία θα σταματά στην Ουγγαρία, απ’ όπου διαμεταφορέας θα αναλαμβάνει την παράδοσή τους στην Τσεχία –όπου και η γραμμή συναρμολόγησης της HP -, καθώς εκκρεμεί η σύναψη ορισμένων τοπικών συνεργασιών.

Ο φόβος της Συρίας
Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει προγραμματίσει την κάλυψη των κενών που θα δημιουργηθούν από τις επερχόμενες συνταξιοδοτήσεις προσωπικού της εταιρείας. Από την εταιρεία φεύγουν περίπου 50 άτομα που συσχετίζονται με τη μηχανοδήγηση, αλλά αντικαθίστανται από 60 που μετεκπαιδεύονται εσωτερικά. Είχε προηγηθεί η λειτουργική απορρόφηση της διεύθυνσης της πρώην Προαστιακός ΑΕ στο επικαιροποιημένο οργανόγραμμα της εταιρείας.
Εν τω μεταξύ φόβος δημιουργείται στην εταιρεία από το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής του πετρελαίου, λόγω της σύρραξης στη Συρία. Και αυτό διότι, λόγω της κατάρρευσης του δικτύου ηλεκτροκίνησης στη Νότια Στερεά, η εταιρεία υποχρεούται να ταξιδεύει με ντιζελάμαξες και να καταναλώνει ακριβό καύσιμο, ενώ το ίδιο ισχύει και για το υπόλοιπο δίκτυο πλην του Προαστιακού Κιάτο – Αεροδρόμιο και της γραμμής Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με την ηλεκτροκίνηση το κόστος συντήρησης μειώνεται ως και κατά 90%, το κόστος κίνησης τουλάχιστον κατά 50% και οι ταχύτητες αυξάνονται στα σύγχρονα σημεία του δικτύου.

Πάντως η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε τον Ιούνιο του 2013 σύμβαση (υπ’ αριθμόν 700/2013) ύψους 21 εκατ. ευρώ με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή για την ανάταξη του συστήματος ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης στο τμήμα Αχαρνές – Τιθορέα. Τα συνεργεία του αναδόχου έχουν πιάσει δουλειά και, σύμφωνα με τη σύμβαση, πρέπει να παραδώσουν σε 16 μήνες, δηλαδή περίπου στο τέλος του 2014.

Δημοσιεύτηκε στο heliosPlus στις 30 Αυγούστου 2013

HeliosPlus