Θεσσαλονίκη: Ξεκινούν μελέτες για τη θαλάσσια συγκοινωνία

Εντάχθηκαν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» οι μελέτες των υποδομών και των υπηρεσιών συμβούλου για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, κ. Στράτου Σιμόπουλου

Εντάχθηκαν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» οι μελέτες των υποδομών και των υπηρεσιών συμβούλου για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, κ. Στράτου Σιμόπουλου.
Σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», θα μελετηθούν η κατασκευή των έξι τεχνικών προβλητών (στάσεων), των κτιριακών έργων στέγασης των εκδοτηρίων και των χώρων αναμονής των επιβατών της Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης, αλλά και οι πολυτροπικές συνδέσεις της με τα Μέσα Μεταφοράς. Δικαιούχος του έργου είναι η Εγνατία Οδός ΑΕ.
Ειδικότερα, η μελέτη χωρίζεται στα εξής υποέργα:
– Τοπογραφική και Βυθομετρική Μελέτη,
– Γεωτεχνική Μελέτη και Έρευνα,
– Μελέτη Κυματικών Συνθηκών και προμελέτη Λιμενικών Έργων,
– Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων,
– Μελέτη Σκοπιμότητας πρόσθετων θέσεων στάσεων και Μελέτη εναρμόνισης του Συστήματος με τα άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς,
– Οριστική Μελέτη Λιμενικών Έργων,
– Τεύχη Δημοπράτησης Διεθνούς Διαγωνισμού για την Ανάθεση του Συστήματος της Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας σε ιδιώτη επενδυτή,
– Μελέτη Κτιριακών Εγκαταστάσεων: Οριστική Μελέτη Αρχιτεκτονικών, Μελέτη Στατικών, Μελέτη Ηλεκτρομηχανολογικών, Μελέτη εφαρμογής στις 6 θέσεις των Προβλητών της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας,
– Μελέτη Θεσμικού Πλαισίου Θαλάσσιων επιβατικών μεταφορών –Οι προτάσεις Νομικών Ρυθμίσεων και το Σχεδίου Νόμου για τη Λειτουργία των Συστημάτων της Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας στην Ελληνική Επικράτεια,
– Τεύχη δημοπράτησης για τη σύσταση του Διαβαθμιδικού Φορέα Λειτουργίας της Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης,
– Αξιολόγηση των προτάσεων του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών για τις έξι στάσεις – προβλήτες.
Θα μελετηθεί και στάση «Αεροδρόμιο»
Ο προϋπολογισμός των μελετών είναι 1 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ επιλέξιμη δαπάνη είναι 780.000 ευρώ. Σημειωτέον ότι θα γίνει Μελέτη Σκοπιμότητας για την διερεύνηση της δημιουργίας στάσης στο Αεροδρόμιο και της ένταξής της στο σύστημα. Πλέον, τη σκυτάλη παίρνει η Εγνατία Οδός, η οποία θα δημοπρατήσει για λογαριασμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και των Δήμων Καλαμαριάς, Θεσσαλονίκης και Θερμαϊκού τη μελέτη του έργου.
Σύμφωνα με τη μελέτη σκοπιμότητας, που είχε εκπονήσει το 2011 το υπουργείο Υποδομών, υπολογίζεται ότι για να είναι βιώσιμο το εγχείρημα, το εισιτήριο θα κυμαίνεται μεταξύ 2 και 2,5 ευρώ, χωρίς να δίδεται κρατική επιδότηση. Οι πέντε στάσεις που προτείνονται είναι Πλατεία Ελευθερίας (στην προέκταση της Κομνηνών), Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, Μέγαρο Μουσικής (στην προέκταση της οδού Π. Συνδίκα στη νέα παραλία), Μαρίνα Αρετσούς (περιοχή ΕΟΤ) και Νέοι Επιβάτες.
Ακόμη, προβλέπεται η λειτουργία 6+1 σκαφών τύπου καταμαράν (έξι εν λειτουργία και ένα εν εφεδρεία), το καθένα εκ των οποίων θα χωρά 200 –250 επιβάτες. Τα δρομολόγια υπολογίζεται ότι θα εκτελούνται ανά 15 λεπτά και θα διαρκούν 45 λεπτά. Επίσης, εκτιμάται ότι η εξπρές διαδρομή από τους Νέους Επιβάτες έως την Πλατεία Ελευθερίας θα διαρκεί 15 λεπτά της ώρας. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι για περίπου δύο εβδομάδες ετησίως δεν θα εκτελούνται δρομολόγια λόγω καιρικών συνθηκών.
Από τις μέχρι σήμερα (θεωρητικές) ενδείξεις προκύπτει επενδυτικό ενδιαφέρον. Ο ιδιώτης που θα εμπλακεί στο εγχείρημα, θα αναλάβει να αγοράσει τα καταμαράν (κόστος μεταξύ 7 και 10 εκατ. ευρώ) και να εκμεταλλευτεί τα δρομολόγια στο δίκτυο υποδομών, που θα δημιουργήσουν οι φορείς της περιοχής.
Κόστος έργου 8,2 εκατ. ευρώ
Η κατασκευή των υποδομών θα στοιχίσει περίπου 8,2 εκατ. ευρώ, τα οποία θα επιχειρηθεί να αντληθούν από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Κεντρικής Μακεδονίας. Ήδη, πάντως, οι τοπικοί φορείς και η Εγνατία ετοιμάζονται να υπογράψουν προγραμματική συμφωνία για να προχωρήσει η υπόθεση.
Μετά τις μελέτες και, εάν όλα πάνε καλά, θα ακολουθήσει δημοπράτηση της κατασκευής των υποδομών (Προβλήτες –Στάσεις, Πλωτοί Κυματοθραύστες και Κτιριακές Εγκαταστάσεις) και των συνοδών έργων, όπως οι εργασίες οργανισμών κοινής ωφέλειας και μετατόπισης δικτύων, οι αρχαιολογικές εργασίες, οι απαλλοτριώσεις κτλ.
Σύμφωνα με την προγραμματική συμφωνία, ο προϋπολογισμός της κατασκευής των κτιριακών εγκαταστάσεων θα συναρτηθεί από την επιλογή που θα γίνει στις 20 καλύτερες λύσεις, που είχαν αναδειχθεί στον Αρχιτεκτονικό διαγωνισμό Ιδεών για νέους αρχιτέκτονες του υπουργείου Υποδομών.
Ωστόσο, αναμένεται να υπάρξει κάμποση γραφειοκρατία, αφού θα ζητηθούν άδειες από πλήθος φορέων, μεταξύ των οποίων και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στο οποίο έχει περιλέθει η μαρίνα της Αρετσούς, που βαίνει προς ιδιωτικοποίηση.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.