Ενας παράλογος θάνατος

«Ηξερα τον 19χρονο γιατί τον είχα πιάσει να κάνει το ίδιο πριν από έναν χρόνο». Αυτό φέρεται να έχει καταθέσει στις αστυνομικές και δικαστικές Αρχές ο ελεγκτής του τρόλεϊ που φέρεται να πρωταγωνιστεί στην υπόθεση του θανατηφόρου τραυματισμού του 19χρονου Θανάση Καναούτη,

«Ηξερα τον 19χρονο γιατί τον είχα πιάσει να κάνει το ίδιο πριν από έναν χρόνο». Αυτό φέρεται να έχει καταθέσει στις αστυνομικές και δικαστικές Αρχές ο ελεγκτής του τρόλεϊ που φέρεται να πρωταγωνιστεί στην υπόθεση του θανατηφόρου τραυματισμού του 19χρονου Θανάση Καναούτη, το βράδυ της Τρίτης, στο μοιραίο τρόλεϊ που εκτελούσε το δρομολόγιο Ζάππειο – Αγιος Ιερόθεος. Ο 19χρονος τραυματίστηκε θανάσιμα πέφτοντας από το τρόλεϊ ύστερα από διαπληκτισμό με έναν 29χρονο εθελοντή ελεγκτή, ο οποίος ήταν οδηγός τρόλεϊ.

Ο θάνατος του νεαρού επιβάτη έχει δημιουργήσει πρωτοφανή κοινωνική αναστάτωση και αντιδράσεις που ορισμένοι πολιτικοί παράγοντες και αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. τις συγκρίνουν με όσα ακολούθησαν τη δολοφονία του 15χρονου Αλέξη Γρηγορόπουλου, τον Δεκέμβριο του 2008. Οι ίδιοι παράγοντες φοβούνται και μιλούν για τη «σταγόνα που ίσως ξεχειλίσει το ποτήρι» και προκαλέσει κύμα οργής λόγω της οικονομικής κρίσης. Το βράδυ της Παρασκευής οι αστυνομικοί μιλούσαν για «ελπίδες εκτόνωσης της κατάστασης. Ωστόσο ετοιμαζόμαστε για όλα τα ενδεχόμενα…».

Την έρευνα διενεργούν –μετά την επιστροφή του φακέλου από την Εισαγγελία Αθηνών –αστυνομικοί της Τροχαίας Περιστερίου, όμως ουσιαστικά υπάρχει διαρκής ενημέρωση και επιστασία της ηγεσίας της ΕΛ.ΑΣ. Ωστόσο τα στελέχη της λεωφόρου Κατεχάκη επισημαίνουν διαρκώς ότι «η υπόθεση είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη για εμάς. Θα στείλουμε όλα τα στοιχεία που θα συγκεντρώσουμε στον εισαγγελέα και αυτός θα αποφασίσει για οποιαδήποτε άλλη κίνηση…».
Ανάμεσα στα άλλα, λοιπόν, η Αστυνομία έχει προχωρήσει σε ειδική τεχνική πραγματογνωμοσύνη για να διαπιστωθεί ο τρόπος ανοίγματος των θυρών του τρόλεϊ και η διαδικασία ακινητοποίησης του οχήματος. Επιπλέον, έχουν ζητηθεί ακόμη και οι καταγραφές από κάμερες τραπεζών και άλλες προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν καταγράψει τμήμα του περιστατικού. Ακόμη έχει ζητηθεί να εντοπισθούν τα δύο άτομα που τηλεφώνησαν στην Αμεση Δράση και στο ΕΚΑΒ για το περιστατικό και οι οποίοι βεβαίως θα έχουν μια εικόνα γι’ αυτό ακριβώς που συνέβη τη στιγμή της πτώσης του νεαρού από το τρόλεϊ.
Ως το Σάββατο είχαν εμφανισθεί να καταθέσουν οκτώ αυτόπτες μάρτυρες που δηλώνουν ότι ήταν επιβάτες του λεωφορείου και οι οποίοι μέχρι στιγμής, όπως δηλώνει αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., προχωρούν σε αντικρουόμενες καταθέσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρχικά είχαν καταθέσει μόνο δύο άτομα, όμως μετά την έκταση που πήρε η υπόθεση και τις εκκλήσεις της οικογένειας του θύματος εμφανίστηκαν την Πέμπτη και την Παρασκευή άλλα έξι άτομα που όπως ανέφεραν αξιωματικοί «έδωσαν σημαντικές αλλά φορτισμένες καταθέσεις».
Επίσης όπως συμπληρώνουν οι αστυνομικοί «οι μέχρι τώρα μαρτυρίες δίνουν διαφορετική εικόνα του συμβάντος». Πάντως οι αστυνομικοί είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί προκειμένου να υποβάλουν σχετικές ερωτήσεις για την κίνηση, τους επιβάτες και τα διαμειφθέντα στο τρόλεϊ προκειμένου να διευκρινιστεί ότι οι μάρτυρες που δηλώνουν επιβάτες του τρόλεϊ στο συγκεκριμένο δρομολόγιο ήταν πράγματι εκεί και δεν είναι άσχετοι με το συμβάν.
Κρίσιμη ωστόσο θεωρήθηκε και η ιατροδικαστική πραγματογνωμοσύνη προκειμένου να διαλευκανθεί αν το σώμα του άτυχου νεαρού έφερε μώλωπες από χτυπήματα που ίσως δέχθηκε από τον ελεγκτή. Σύμφωνα με την ιατροδικαστική έκθεση των κκ. Γιώργου Ντιλέρνια και Σουλτάνας Μαριανού το θύμα φέρεται να είχε μόνο ορισμένες εκχυμώσεις στο έναν βραχίονα και ορισμένες ερυθροειδείς ενδείξεις στην τραχηλική χώρα, δείγμα ότι πιθανόν ο 29χρονος ελεγκτής επιχείρησε παρατύπως να τον συγκρατήσει από το χέρι και τον έπιασε ελαφρά από τον λαιμό. Ακόμη, αντίθετα με την εικόνα που είχε δοθεί από τη σχετική πραγματογνωμοσύνη, ο άτυχος 19χρονος δεν είχε κανένα ίχνος στο πόδι από τραυματισμό λόγω της παγίδευσής του από την πόρτα του οχήματος.

«Πρόκειται για ένα θλιβερό περιστατικό, το οποίο δεν βάζει ο ανθρώπινος νους
» δηλώνει από την πλευρά του στο «Βήμα» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Γιάννης Οικονόμου, συμπληρώνοντας ότι η μείωση της λαθρεπιβίβασης στις αστικές συγκοινωνίες αποτελεί έργο των ελεγκτών κομίστρου. Ο μεγάλος φόρτος εργασίας πέφτει στους εθελοντές ελεγκτές, οι οποίοι είναι υπάλληλοι της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ. «Δελτίο Ταυτότητας Ελέγχου» διαθέτουν 620 εθελοντές, από τους οποίους ενεργοί είναι οι 230, που σημαίνει ότι διενεργούν ελέγχους τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
«Οι εθελοντές περνούν από αυστηρή και απαιτητική εκπαίδευση προτού βγουν για ελέγχους, μέρος της οποίας αποτελεί φυσικά και η ορθή συμπεριφορά απέναντι σε επιβάτες και παραβάτες» τονίζει στο «Βήμα» ο κ. Οικονόμου.
Η αμοιβή των εθελοντών ελεγκτών ανέρχεται σε ποσοστό 50% των προστίμων που έχουν βεβαιώσει και μόνον εφόσον αυτά εισπραχθούν. «Οι εθελοντές τελικά λαμβάνουν κατά μέσο όρο από κάθε πρόστιμο που εισπράττεται 9 ευρώ μετά την παρακράτηση των αναλογούντων φόρων και εισφορών» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος.

Οι κανόνες
Τα λάθη του ελεγκτή

Οπως προκύπτει από τις μαρτυρίες, και σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Ελεγκτή Κομίστρου, ο ελεγκτής παραβίασε μια σειρά από οδηγίες.
Στο εγχειρίδιο αναφέρεται ρητά ότι ο ελεγκτής κομίστρου, μεταξύ άλλων, οφείλει:
  • Να συμπεριφέρεται αξιοπρεπώς και με ευγένεια προς το επιβατικό κοινό.
  • Να μην αντιδικεί ποτέ με τους όποιους παραβάτες.
  • Στην περίπτωση που οι παραβάτες-επιβάτες δείξουν προκλητική συμπεριφορά, ο ελεγκτής δεν εναντιώνεται, παραμένει τυπικός, ευγενικός και ψύχραιμος.
  • Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να εμπλακεί σε διαδικασία αντιπαράθεσης με τον παραβάτη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.