Κάπτεν Φίλιπς: «Θα πρέπει να υπάρχει κάτι άλλο από το να απάγετε ανθρώπους».

Σομαλός απαγωγέας
: «Ισως στην Αμερική. Ισως στην Αμερική».
Ο παραπάνω διάλογος ακούγεται κατά τη διάρκεια του «Captain Phillips», της μιας από τις δύο νέες ταινίες του αμερικανού ηθοποιού Τομ Χανκς που πρόκειται να προβληθούν τους επόμενους μήνες στις αίθουσες. Σκηνοθετημένος από τον Πολ Γκρίνγκρας, τον ιρλανδό δημιουργό της σπουδαίας ταινίας «Ματωμένη Κυριακή» αλλά και δύο περιπετειών της «σειράς» «Bourne» με τον Ματ Ντέιμον, ο «Captain Phillips» αγγίζει ένα καυτό κοινωνικοπολιτικό θέμα, αυτό της σύγχρονης ναυτικής πειρατείας.
Το φιλμ στηρίζεται σε αυθεντικά περιστατικά τα οποία καταγράφηκαν από τον άνθρωπο που τα έζησε, τον Ρίτσαρντ Φίλιπς, στο βιβλίο του «A captain’s duty: Somali pirates, Navy SEALS, and dangerous days at sea» (ελεύθερη μετάφραση: «Το καθήκον ενός κυβερνήτη: Σομαλοί πειρατές, Navy SEALS και επικίνδυνες ημέρες στη θάλασσα»). Ο Φίλιπς ήταν κυβερνήτης του MV Maersk Alabama, του πρώτου εμπορικού πλοίου με αμερικανική σημαία που έπεσε σε χέρια πειρατών εδώ και 200 χρόνια. Τα περιστατικά που καταγράφει η ταινία έλαβαν χώρα το 2009.
Το θέμα της σύγχρονης πειρατείας δεν είναι κινηματογραφικώς πρωτόγνωρο. Πριν από δύο χρόνια ο φιλιππινέζος σκηνοθέτης Μπριγιάντε Μεντόζα είχε ασχοληθεί με αυτό στο «Captive» (όπου πρωταγωνιστούσε η Ιζαμπέλ Υπέρ), ενώ στις αρχές του 2013 είδαμε στις αίθουσες την πολύ ενδιαφέρουσα δανέζικη ταινία «Πειρατεία στον ωκεανό» («Highjacking») του Τομπίας Λίντχολμ. Και στις δύο ταινίες το ρεαλιστικό, σχεδόν πρωτόγονο, γύρισμα και οι πειστικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών συνδράμουν σε ένα σύνολο συναρπαστικό, που καθηλώνει. Απομένει να δούμε πώς θα χειριστεί το ίδιο θέμα το Χόλιγουντ, ενώ η πιθανότητα ο Τομ Χανκς, που υποδύεται τον Φίλιπς, να βρεθεί στις υποψηφιότητες των προσεχών Οσκαρ φυσικά δεν αποκλείεται.
Ο Ντίσνεϊ και η συγγραφέας


Οσο «βαριά» όμως ακούγεται η ιστορία του «Captain Phillips» άλλο τόσο ανάλαφρη φαίνεται να είναι εκείνη της ταινίας «Saving mr. Banks», της δεύτερης του Χανκς που περιμένουμε από το φθινόπωρο. Εδώ ο ηθοποιός υποδύεται τον βασιλιά του κινουμένου σχεδίου Γουόλτ Ντίσνεϊ, ο οποίος στις αρχές της δεκαετίας του 1960 κατάφερε να πείσει τη βρετανίδα συγγραφέα Π. Λ. Τρέιβερς να του παραχωρήσει τα δικαιώματα για την κινηματογραφική μεταφορά του διασημότερου μυθιστορήματός της, «Μαίρη Πόπινς».
Το ενδιαφέρον παρασκήνιο σε αυτή την ιστορία είναι ότι όλα ξεκίνησαν όταν ο Ντίσνεϊ υποσχέθηκε στις κόρες του ότι μια μέρα θα μετέφερε το αγαπημένο μυθιστόρημά τους στο σινεμά. Ωστόσο, ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι ο Ντίσνεϊ θα χρειαζόταν 20 ολόκληρα χρόνια για να τα καταφέρει; Η βρετανίδα συγγραφέας ήταν κατά της «μηχανής του Χόλιγουντ». Και αν εν τέλει ενέδωσε, αυτό συνέβη επειδή τα χρήματα από τις πωλήσεις του βιβλίου κάποια στιγμή άρχισαν να στερεύουν…
Ετσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η Τρέιβερς δέχτηκε να συναντηθεί με τον Ντίσνεϊ. Επάνω σε αυτή τη συνάντηση χτίζεται η ταινία του Τζον Λι Χάνκοκ. Κρίνοντας από το τρέιλέρ της δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς τη σημασία που θα παίζει στην ιστορία η απόδοση της σχέσης Ντίσνεϊ – Τρέιβερς, πόσω μάλλον όταν τη δεύτερη υποδύεται η βρετανίδα ηθοποιός Εμα Τόμσον.

HeliosPlus