Υπό κράτηση έχει τεθεί ο μηχανοδηγός της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας που εκτροχιάστηκε στην Ισπανία, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 78 άτομα καθώς του απαγγέλθηκε η κατηγορία της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας κατά συρροή και μέχρι στιγμής δεν έχει απαντήσει σε ερωτήσεις για το τραγικό δυστύχημα.
«Τα έκανα θάλασσα. Θέλω να πεθάνω» φέρεται να δήλωσε ο ίδιος, σύμφωνα με την εφημερίδα El Mundo.
Το τρένο, που εκτελούσε δρομολόγιο από την Μαδρίτη στη Φερόλ με 218 επιβάτες, εκτροχιάστηκε σε μια στροφή το βράδυ της Τετάρτης κοντά στο Σαντιάγο δε Κομποστέλα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 78 άτομα (προηγούμενος απολογισμός έκανε λόγο για 80 νεκρούς).
Ο μηχανοδηγός Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρθόν, ο οποίος παραδέχθηκε ότι το τρένο έτρεχε με ταχύτητα 190 χιλιομέτρων ανά ώρα σε μια στροφή όπου το όριο ταχύτητας είναι 80 χλμ./ώρα, έχει τεθεί υπό κράτηση στο νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται.
Είναι ανάμεσα στους 87 τραυματίες του δυστυχήματος οι οποίοι εξακολουθούν να νοσηλεύονται. Η κατάσταση 32 εξ αυτών θεωρείται κρίσιμη.
Φως στο σκοτάδι που επικρατεί σχετικά με τις συνθήκες του συμβάντος αναμένεται να ρίξει το μαύρο κουτί του τρένου.
Πάντως, τεχνικό πρόβλημα στο τρένο δεν έχει διαπιστωθεί.
Σύμφωνα με το Associated Press ο μηχανοδηγός δεν είναι ακόμα σε θέση να καταθέσει.
Οι ερευνητές πρόκειται να μελετήσουν τα δεδομένα που περιέχονται στο «μαύρο κουτί» του τρένου, μια συσκευή καταγραφής των δεδομένων κάθε δρομολογίου, και να εξετάσουν επίσης τα συστήματα ασφαλείας στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Εάν υπήρχε ένα πιο προηγμένο σύστημα ασφαλείας εγκατεστημένο, ο 52χρονος Γκαρθόν θα είχε ειδοποιηθεί αυτόματα ότι έχει υπερβεί κατά πολύ το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής, επισήμανε η εφημερίδα El Pais, παραπέμποντας στα αντίστοιχα συστήματα για τις γαλλικές υπερταχείες TGV.
Ειδικοί επισήμαναν ότι εάν υπήρχε αυτό το πιο εξελιγμένο σύστημα θα μπορούσε να σταματήσει το συρμό ακόμη και μόνο του σε περίπτωση που το τρένο ανέπτυσσε υπερβολική ταχύτητα.
Στον πίνακα των οργάνων άναψε συναγερμός γιατί ο μηχανοδηγός είχε υπερβεί το όριο ταχύτητας, «κάτι το οποίο αναγνώρισε και ο ίδιος» ο Γκαρθόν, που «προσπάθησε να φρενάρει, χωρίς να μπορέσει να αποτρέψει την τραγωδία», τόνισε η El Pais.
Το σύστημα ασφαλείας που είναι εγκαταστημένο στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, το ASFA (Anuncio de señales y frenado automatico), είναι «ένα σύστημα που εξαρτάται περισσότερο από τον ανθρώπινο παράγοντα», επισήμανε ο Χουάν Χεσούς Γκαρθία Φράιλε, γενικός γραμματέας του συνδικάτου των μηχανοδηγών, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Στο μεταξύ, ιατροδικαστές αναμένεται να αναγνωρίσουν άλλα επτά θύματα σήμερα.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ επιβεβαίωσε ότι ένας πολίτης των ΗΠΑ είναι ανάμεσα στους νεκρούς, ενώ σύμφωνα με ισπανικά μέσα ενημέρωσης ανάμεσα στα θύματα είναι επίσης ένας υπήκοος της Δομινικανής Δημοκρατίας, ένας του Μεξικού κι ένας της Κολομβίας.
Το δυστύχημα είναι το χειρότερο στο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας AVE που έχει σημειωθεί ποτέ και το πιο αιματηρό σιδηροδρομικό δυστύχημα στη χώρα της Ιβηρικής από το 1972, όταν σε μια σύγκρουση δύο τρένων κοντά στη Σεβίλλη έχασαν τη ζωή τους 86 άνθρωποι.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας σιδηροδρόμων Renfe, ο μηχανοδηγός εργάζεται σε αυτή 30 χρόνια κι υπηρετεί ως μηχανοδηγός για σχεδόν 13 χρόνια – από το 2000. Χειριζόταν συρμούς υψηλής ταχύτητας σε αυτή τη γραμμή εδώ και περίπου ένα χρόνο.
Η ασφάλεια των ισπανικών σιδηροδρόμων θεωρείται καλύτερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – κατατάσσεται 18η ανάμεσα στις 27 χώρες στον κατάλογο βάσει θανάτων ανά διανυθέντα χιλιόμετρα, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ΕΟΣ). Σημειώθηκαν συνολικά 218 σιδηροδρομικά ατυχήματα και δυστυχήματα στην Ισπανία από το 2008 ως το 2011, απολογισμός που είναι πολύ κατώτερος του μέσου όρου στην ΕΕ, που έφτασε τα 426 την αντίστοιχη περίοδο.
Ο πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι, ο οποίος κατάγεται από τη Γαλικία, επισκέφθηκε τον τόπο του δυστυχήματος και το νοσοκομείο όπου νοσηλεύονται οι περισσότεροι τραυματίες χθες, ενώ κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος. Ο μονάρχης Χουάν Κάρλος και η βασίλισσα Σοφία επισκέφθηκαν τραυματίες.
Εν τω μεταξύ, αποκαταστάθηκε το πρωί της Παρασκευής η κυκλοφορία σε μια από τις σιδηροδρομικές γραμμές που υπέστησαν ζημιές από το τραγικό δυστύχημα στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα της βορειοδυτικής Ισπανίας, κατά το οποίο έχασαν τη ζωή τους 80 άνθρωποι, δήλωσε εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας του σιδηροδρομικού δικτύου Adif.