«Αυξάνουμε τη δυναμικότητα φοίτησης των δημόσιων ΙΕΚ από 10.000 σε 15.000, με παράλληλα καθολική κάλυψη των διδάκτρων» δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος στη συζήτηση για την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της δημόσιας εκπαίδευσης, μετά και την κατάργηση των 46 ειδικοτήτων στα τεχνικά λύκεια της χώρας.
Δημόσια παιδεία για όλους
Ο κ. Αρβανιτόπουλος ρίχνοντας τα βέλη ενάντια στα κόμματα της αντιπολίτευσης υπογράμμισε: «Εμείς δεν κυνηγάμε μάγισσες, δεν σπέρνουμε ψευδαισθήσεις, δεν παρκάρουμε τους μαθητές στο σχολείο και πολύ περισσότερο δεν κτίζουμε ένα σύστημα στηριζόμενο πάνω στις ανάγκες μιας χούφτας συνδικαλιστών».
Στρατηγικός στόχος και επιλογή του υπουργείου είναι η δωρεάν, δημόσια παροχή παιδείας στους νέους και στα παιδιά μια δημόσια παιδεία η οποία, όπως δήλωσε πριν από λίγο ο υπουργός, «δημόσια δωρεάν παιδεία δεν σημαίνει ατάκτως ερριμμένα και στην τύχη τους καθηγητές, ωρολόγιο πρόγραμμα, δεξιότητες, προγράμματα σπουδών, τμήματα ΤΕΙ και Πανεπιστημίων. Αλλά σημαίνει ελεύθερη, ανεμπόδιστη και καθολική προσφορά γνώσης, δεξιότητας και ευκαιριών σε όλους τους Έλληνες, προσανατολισμένης στις εθνικές στρατηγικές επιλογές».
Μεταξύ άλλων ανέφερε πως τα ποσοστά ανεργίας των αποφοίτων των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ ξεπερνά σήμερα το 28% –μέσα στον μέσο όρο ανεργίας που πλήττει τους νέους –ενώ στους αποφοίτους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν υπερβαίνει το 18%. Την ίδια ακριβώς στιγμή που ένα στους τρεις αποφοίτους των επαγγελματικών σχολών και λυκείων συνεχίζουν τις σπουδές τους στα ΙΕΚ και μάλιστα στις ίδιες ειδικότητες που αποφοίτησαν. «Παρατείνοντας κατά κάποιο τρόπο τον χρόνο ένταξης στο παραγωγικό δυναμικό της χώρας, εξαντλώντας τις λιγοστές αντοχές της ελληνικής οικογένειας» συμπλήρωσε ο υπουργός.
Αναβάθμιση δημόσιων ΙΕΚ
Από τον Σεπτέμβριο του 2013 έως το 2020, κατά τη διάρκεια της νέας προγραμματικής περιόδου, η επιδότηση διδάκτρων θα αποδίδεται σε όλους τους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ, ενώ στην περίπτωση που θα μείνουν κάποιοι αναξιοποίητοι πόροι, θα ενισχύονται οι σπουδαστές των ιδιωτικών ΙΕΚ βάσει κοινωνικών κριτηρίων και μόνο σε ειδικότητες αιχμής, όπου υπάρχουν δημόσια ΙΕΚ.
Η αναβάθμιση των δημόσιων ΙΕΚ ταυτόχρονα σημαίνει την ανασυγκρότηση της δημόσιας ανώτερης τεχνικής εκπαίδευσης αλλά και την παροχή «τόσο μεταγυμνασιακή όσο και μεταλυκειακή επαγγελματική κατάρτιση, όχι στα σημερινά διακόσια επαγγέλματα ανεργίας που σήμερα παρέχουν».
Δεν περισσεύει άλλος εκπαιδευτικός
Παράλληλα, ο κ. Αρβανιτόπουλος έθιξε και το θέμα της κινητικότητας των εκπαιδευτικών διαβεβαιώνοντας του βουλευτές πως «κανένας άλλος δεν περισσεύει». Ενώ εξήγησε πως στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του δημόσιου τομέα και πιο συγκεκριμένα ό,τι αφορά τον χώρο της εκπαίδευσης το υπουργείο «για αυτό τον ποσοτικό προσδιορισμό των 7.500 εκπαιδευτικών αποδείξαμε με μεθοδολογική αρτιότητα, ότι οι εκπαιδευτικοί που δύναται να τεθούν σε διαθεσιμότητα δεν υπερβαίνουν τους 2.500».
Ταυτόχρονα διευκρίνισε πως «κανένα ΕΠΑΛ και καμία ΕΠΑΣ δεν κλείνει. Καταργούνται 50 ειδικότητες καθηγητών που δίδασκαν 12 ειδικότητες επαγγελμάτων από τις 39 που παρέχονται στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ. Ειδικότητες που θα παρέχονται από τα δημόσια ΙΕΚ, σε μεταλυκειακό επίπεδο, όπου δεν υπάρχουν ήδη. Επίσης, για ακόμη μία φορά σας επιβεβαιώνω ότι οι μαθητές τη σχολική χρονιά 2012-2013 που επέλεξαν ειδικότητες επαγγελμάτων, που από τον Σεπτέμβριο του 2013 δεν θα παρέχονται σε νέους μαθητές στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ, είναι 13.165 και αυτοί θα ολοκληρώσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους».
Στρατηγικός σχεδιασμός αναδιάταξης εκπαιδευτικού συστήματος
Καταλήγοντας στην ομιλία του ο κ. Αρβανιτόπουλος ανακοίνωσε την αναδιάταξη του εκπαιδευτικού συστήματος με γοργούς ρυθμούς. «Με αναδιάταξη προσωπικού διαμέσου της κινητικότητας με μετατάξεις που θα προχωρήσουν και μάλιστα άμεσα, ώστε να επιλύσουμε το ζήτημα της κακής κατανομής που ταλανίζει επί χρόνια τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Καλύπτουμε τα κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στις ειδικότητες Γυμναστών, Πληροφορικής, Γαλλικής Φιλολογίας, Θεατρικών Σπουδών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών. Σταματάμε το απόστημα των αποσπάσεων 3.500 ετησίως εκπαιδευτικών χωρίς κριτήρια, χωρίς μελέτη, με την κάλυψη διοικητικών θέσεων από εκπαιδευτικούς τόσο στις περιφερειακές υπηρεσίες όσο και στα δημόσια ΙΕΚ, που σήμερα λειτουργούν μόνο με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς. Αλλά και με την ψηφιοποίηση του συστήματος καθημερινής παρουσίας των εκπαιδευτικών στο σχολείο, θα καταρριφθεί ο μύθος των πολλών αδυνατούντων εκπαιδευτικών, που υποτιμά το λειτούργημα του εκπαιδευτικού και αδικεί το 99% των 150.000 εκπαιδευτικών μας».