Μαύρη τρύπα 1,62 δισ. ευρώ στα έσοδα στο εξάμηνο

Στο 1,62 δισ. ευρώ ανήλθε η μαύρη τρύπα των εσόδων του Προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο του 2013 σύμφωνα με την ενημέρωση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ.Χρήστου Σταϊκούρατο απόγευμα της Τετάρτης.
Ο αναπλ. Υπουργός απέδωσε την υστέρηση σε συγκεκριμένες αιτίες και εμφανίστηκε βέβαιος ότι η ροή των εσόδων θα εξομαλυνθεί για την κάλυψη του οποιοδήποτε δημοσιονομικού κενού ως το τέλος του έτους, θέμα για το οποίο έχει ενημερωθεί και η τρόικα. «Ησυνολική απόκλιση εσόδων του εξαμήνου,που οφείλεται κυρίως σε συγκυριακούς παράγοντες (π.χ. παρατάσεις, απεργία), θα καλυφθεί τους επόμενους μήνες» σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για το εξάμηνοΙανουαρίου – Ιουνίου, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 4,99 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 12,48 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012 και στόχου για έλλειμμα 7,19 δισ. ευρώ.
Το πρωτογενές έλλειμμα διαμορφώθηκε σε 1,52 δισ. ευρώ και είναι σημαντικά μειωμένο έναντι του πρωτογενούς ελλείμματος 3,32 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2012 και του στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 3,88 δισ. ευρώ.
Ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε ότι «η δημοσιονομική πραγματικότητα της χώρας βελτιώνεται καθιστώντας πιο εφικτό τον στόχο για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος» ωστόσο από τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού προκύπτουν αβεβαιότητες.
Το μεγαλύτερο μέρος της απόκλισης έναντι των στόχων, καταγράφηκε τον Ιούνιο στις ακόλουθες κατηγορίες:
α) στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 178 εκατ. ευρώ ή 34%, λόγω της παράτασης της προθεσμίας υποβολής φορολογικώνδηλώσεων,
β) στους άμεσους φόρους ΠΟΕ κατά 109 εκατ. ευρώ ή 52,1%, λόγω της καθυστέρησης αποστολής των ειδοποιητηρίων για τους φόρους περιουσίας (ΦΑΠ 2011),
γ) στο Φ.Π.Α όλων των κατηγοριών κατά 114 εκατ. ευρώ ή 11,7%,
δ) στους φόρους κατανάλωσης κατά 145 εκατ. ευρώ ή 18,9%.
ε) στα μη-τακτικά έσοδα κατά 707 εκατ. € ή 65,1% που οφείλεται κυρίως:Στην καθυστέρηση είσπραξης από τα πιστωτικά ιδρύματα της απόδοσης 10% επί του εισφερόμενου κεφαλαίου από το Ε.Δ. στο πλαίσιο ενίσχυσης της ρευστότητας των τραπεζών, και στη μετάθεση είσπραξης των αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ε.Δ. στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος(ANFAs). Η υστέρηση αυτή δεν επηρεάζει το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 22,56 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας υστέρηση κατά 856 εκατ. ευρώ ή 3,7% έναντι του στόχου του Α’ εξαμήνου 2013 (23,42 δισ. ευρώ).Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 20,84 δισ. ευρώ, 906 εκατ. ευρώ ή 4,2%, χαμηλότερα έναντι του στόχου(21,74 δισ. ευρώ).
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, μέρος της υστέρησης των φορολογικών εσόδων, ύψους200 εκατ. ευρώ περίπου οφείλεται στην απεργία των εφοριακών υπαλλήλων τις δύο τελευταίες εργάσιμες μέρες του Ιουνίου (27 & 28/6) που είχε ως αποτέλεσμα την είσπραξη του ποσού αυτού τις 2 πρώτες ημέρες του Ιουλίου 2013.
Αντίθετα, συνεχίστηκε και το μήνα Ιούνιο η καλύτερη από τους στόχουςπορεία είσπραξης των εσόδων από:
α) τους φόρους περιουσίας κατά 34 εκατ. ευρώ ή 15,6%,
β) τους λοιπούς φόρους κατανάλωσης κατά 42 εκατ. ευρώ ή 168,5% και τους λοιπούς έμμεσους φόρους κατά 67 εκατ. ευρώ ή 266,1%. Σημειώνουμε ότι στα οριστικά στοιχεία του Ιουνίου ενδέχεται να υπάρχουν ανακαταλογισμοί μεταξύ αυτών των κατηγοριών και των έμμεσων φόρων παρελθόντων οικονομικών ετών.
Αναλυτικά σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών:
«Τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 1οεξάμηνο του 2013 δείχνουν τα εξής:
1ον. Τοπρωτογενές έλλειμμαδιαμορφώθηκε περίπου στο1,5 δισ. ευρώή στο0,8% του ΑΕΠ.
To1οεξάμηνο του 2012 ήταν3,3 δισ. ευρώή1,7% του ΑΕΠ.
Ο στόχος του Προϋπολογισμού ήταν για πρωτογενές έλλειμμα3,9 δισ. ευρώ.
Συνεπώς φαίνεται ότι σταθεροποιείται η ικανοποιητική εκτέλεση του τρέχοντος Προϋπολογισμού.
2ον. Τοέλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμούμειώθηκε.
Διαμορφώθηκε στο επίπεδο των5 δισ. ευρώ.
Ο στόχος ήταν για7,2 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το έλλειμμα ήταν12,5 δισ. ευρώ,δηλαδή υπερδιπλάσιο.
Το έλλειμμα, συνεπώς, κατά το 1οεξάμηνο του 2013 μειώθηκε στο2,7% του ΑΕΠ, από6,4% του ΑΕΠπου ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
Ειδικότερα:
3ον. Τακαθαρά έσοδα, τόσο τουΚρατικούόσο και τουΤακτικούΠροϋπολογισμού, είναιμειωμένα τόσο σε σχέση με το 2012, όπως προέβλεπε άλλωστε και ο Προϋπολογισμός, όσο και έναντι των στόχων που είχαν τεθεί.
Ειδικότερα, τακαθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμούανήλθαν σε22,6 δισ. ευρώ,παρουσιάζοντας υστέρηση κατά2,7%έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου και3,6%έναντι του στόχου που είχε τεθεί για το 1οεξάμηνο του 2013.
Η μεγαλύτερη υστέρηση έναντι των στόχων καταγράφεται το μήνα Ιούνιο και αποδίδεται:
§Στο φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, λόγω της παράτασης των προθεσμιών υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.
§Στους άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών, λόγω της καθυστέρησης αποστολής των ειδοποιητηρίων για το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ).
§Στην απεργία των εφοριακών υπαλλήλων τις δύο τελευταίες εργάσιμες ημέρες του μήνα, που είχε ως αποτέλεσμα την είσπραξη των αναλογούντων εσόδων τις δύο πρώτες εργάσιμες ημέρες του Ιουλίου.
§Στη μη είσπραξη από τα πιστωτικά ιδρύματα, κατά το μήνα Ιούνιο, όπως προβλέπονταν στον Προϋπολογισμό, της απόδοσης επί του εισφερόμενου από το Ελληνικό Δημόσιο κεφαλαίου, λόγω της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών (447 εκατ. ευρώ).
§Στη μετάθεση είσπραξης των αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος – ANFAs (312 εκατ. ευρώ).
Από την άλλη πλευρά, καταγράφεται καλύτερη, έναντι των στόχων, πορεία στην είσπραξη εσόδων από φόρους περιουσίας, λοιπούς έμμεσους φόρους κατανάλωσης και έμμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών.
Συνολικά, η υστέρηση στα έσοδα έναντι των στόχων, χωρίς να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι οι φορολογικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, σε ένα περιβάλλον βαθιάς ύφεσης και ιστορικά διογκωμένης ανεργίας, είναι ιδιαίτερα υψηλές και συσσωρευμένες στο 2οεξάμηνο του έτους, εκτιμάται ότι θα καλυφθεί τους επόμενους μήνες.
Με την περαιτέρω βελτίωση των επιδόσεων στη συγκέντρωση των φορολογικών εσόδων.
4ον.Οι πρωτογενείς δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του στόχου όσο και έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2012.
Διαμορφώθηκαν στα21,4 δισ. ευρώ,2,8 δισ. ευρώή11,5%χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και2 δισ. ευρώή8,2%χαμηλότερα από τον στόχο που είχε τεθεί για το 1οεξάμηνο του 2013.
Παρά το γεγονός ότι εφέτος, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, χορηγήθηκε η έκτακτη παροχή των δικαστικών (103 εκατ. ευρώ), είναι αυξημένες οι δαπάνες περίθαλψης (15 εκατ. ευρώ) και κοινωνικής χρηματοδότησης (20 εκατ. ευρώ), καθώς και οι δαπάνες κάλυψης ελλειμμάτων των νοσοκομείων (33 εκατ. ευρώ), ενώ χορηγήθηκε και επίδομα θέρμανσης (80 εκατ. ευρώ).
Αρα, έχει ελεγχθεί η διαχείριση και προωθηθεί η πειθαρχία στο σκέλος των δημοσίων δαπανών.
5ον. Επίσης, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο έχει γίνει ιδιαίτερα λελογισμένη χρήση και αξιοποίηση τουαποθεματικού του Τακτικού Προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, κατά το 1οεξάμηνο του έτους, έχουν δαπανηθεί251 εκατ. ευρώή το23%του αποθεματικού που προβλέπονταν στον Προϋπολογισμό, έναντι του55%περίπου του συνολικού αποθεματικού που χρησιμοποίησε η προηγούμενη Κυβέρνηση την αντίστοιχη περίοδο του 2012.
Και αυτό έχει χρησιμοποιηθεί εφέτος, εκτός από την κάλυψη ανελαστικών δαπανών για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, κυρίως για την αντιμετώπιση δαπανών προετοιμασίας της Ελληνικής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (1οεξάμηνο του 2014), για την κάλυψη δαπανών για πανεπιστημιακά συγγράμματα, για την επιδότηση άγονων γραμμών, για την αντιμετώπιση δαπανών που αφορούν στην ασφάλεια των καταστημάτων κράτησης της χώρας, για την υλοποίηση του έργου Σύζευξις, για την κάλυψη δαπανών για εμβολιασμό απόρων και ανασφάλιστων ατόμων της χώρας και για την καταβολή αποζημιώσεων στο προσωπικό της ΕΡΤ.
6ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν στο1,8 δισ. ευρώ, χαμηλότερες τόσο έναντι της περυσινής περιόδου όσο και έναντι του στόχου.
Τελικό Συμπέρασμα: Με τη συμπλήρωση του 1ουεξαμήνου του έτους φαίνεται ότι η δημοσιονομική πραγματικότητα της χώρας βελτιώνεται, καθιστώντας όλο και πιο εφικτό τον εθνικό στόχο για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος του έτους.
Οι επιδόσεις στο σκέλος των δαπανών σταθεροποιούνται και είναι ενθαρρυντικές ενώ οι όποιες αποκλίσεις στο σκέλος των εσόδων εκτιμώνται ως αντιμετωπίσιμες.
Η προσπάθεια συνεχίζεται ώστε, τελικώς, οι τεράστιες θυσίες της Ελληνικής κοινωνίας να πιάσουν τόπο και μέσω του συνεχούς εμπλουτισμού του δημοσιονομικού εγχειρήματος με πολιτικές για την ανάταξη της πραγματικής οικονομίας η χώρα να εξέλθει από την βαθιά και παρατεταμένη κρίση».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.