«Κινεζικός Δράκος» για τις ιδιωτικοποιήσεις

«Θέλουμε να αξιοποιήσουμε ευρύτερα το μεγάλο ενδιαφέρον των Κινέζων για να επενδύσουν στην Ελλάδα». Κυβερνητικός παράγοντας συνοψίζει με αυτή τη φράση τη στρατηγική της Ελλάδας για την οικοδόμηση μιας μακρόχρονης συμμαχίας με το Πεκίνο.

«Θέλουμε να αξιοποιήσουμε ευρύτερα το μεγάλο ενδιαφέρον των Κινέζων για να επενδύσουν στην Ελλάδα». Κυβερνητικός παράγοντας συνοψίζει με αυτή τη φράση τη στρατηγική της Ελλάδας για την οικοδόμηση μιας μακρόχρονης συμμαχίας με το Πεκίνο.
Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να εκμεταλλευτεί την επένδυση της Cosco στον Πειραιά και να αξιοποιήσει τις διασυνδέσεις του ισχυρού άνδρα του κινεζικού κολοσσού κ. Γουέι Τζιαφού για να προωθήσει μία «βεντάλια» επενδύσεων. «Οι Κινέζοι έδειξαν ότι μπορούν πιο νωρίς και πιο αποτελεσματικά από κάθε άλλον να στηρίξουν τη νέα προοπτική της Ελλάδας» παραδέχεται στέλεχος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Το ζήτημα τέθηκε στην κορυφή της ατζέντας, ιδιαίτερα μετά την πικρή εμπειρία του ναυαγίου της πώλησης της ΔΕΠΑ και την πίεση που υπάρχει από τον κίνδυνο ακύρωσης της συμφωνίας για τον ΟΠΑΠ.
Το σχέδιο «Κινεζικός Δράκος» αλλάζει τη δομή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Περιλαμβάνει πέντε άξονες: την επέκταση της συνεργασίας για τα εμπορευματοκιβώτια, την εκ βάθρων αναδιαμόρφωση του λιμανιού του Πειραιά στο κομμάτι της ακτοπλοΐας, αλλά και της κρουαζιέρας, την ανάπτυξη νέας ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας, την αξιοποίηση του Ελληνικού και, τέλος, το μεγάλο εγχείρημα της σιδηροδρομικής, αλλά και της αεροπορικής σύνδεσης του λιμανιού με τις διεθνείς αγορές μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του «Ελευθέριος Βενιζέλος».

«Είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι και πάρα πολύ υπερήφανοι που έχουμε ισχυρούς συνεργάτες και συμμάχους όπως η Cosco»
δηλώνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέλιος Σταυρίδης. Δεν κρύβει ωστόσο τις διαφωνίες που υπάρχουν με τον ΟΛΠ και υποστηρίζει πως «ό,τι κι αν γίνει, θα γίνει με ξεκάθαρες διαγωνιστικές διαδικασίες».
Τι θέλει όμως η άλλη πλευρά; Επισήμως, ο επικεφαλής της Cosco κ. Γουέι Τζιαφού επιβεβαίωσε το κινεζικό ενδιαφέρον για επενδύσεις, ακόμη και στο Ελληνικό, και αποκάλυψε ότι κινεζικό fund καλοβλέπει το «φιλέτο» της παραλιακής ζώνης.
Βασικός συνομιλητής των Κινέζων από την πλευρά της κυβέρνησης εξηγεί την οπτική τους γωνία: «Κάθε καράβι που πιάνει στον Πειραιά συνεπάγεται κέρδος 1,5 εκατ. ευρώ. Για την εταιρεία, για τον ιδιοκτήτη του εμπορεύματος, τον μεταφορέα και τον διαχειριστή του λιμανιού. Σήμερα πιάνουν 200 πλοία τον χρόνο, αύριο μπορεί να γίνουν 400 ή 500». Το γεγονός ότι τα κέρδη είναι μεγάλα, συνεχίζει ο ίδιος, ευνοεί την ανάπτυξη συνεργειών.

«Η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα που θα ανακάμψει από την κρίση»
δήλωσε ο κ. Τζιαφού, προαγγέλλοντας νέο κύμα επενδύσεων. Προτεραιότητα έχει η κατασκευή και διαχείριση του Δυτικού Τμήματος της Προβλήτας ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), επένδυση συνολικού ύψους 224 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να διερευνήσει το ενδιαφέρον τους για ολόκληρο το λιμάνι του Πειραιά. «Θέλουμε ένα λιμάνι που θα αναπτυχθεί συνολικά και όχι ετεροβαρώς» λέει ο κ. Σταυρίδης, ωστόσο από την πλευρά του ΟΛΠ ζητείται να προκριθεί η λύση της παραχώρησης ορισμένων δραστηριοτήτων και όχι του συνολικού πακέτου.
Από την άλλη πλευρά, το ΤΑΙΠΕΔ βλέπει θετικά τη συμμετοχή της Cosco σε ένα ευρύτερο σχέδιο αναμόρφωσης του λιμανιού, το οποίο θα περιλαμβάνει επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του και στα τμήματα της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας. Ενθαρρύνουν δηλαδή την πραγματοποίηση επενδύσεων από την Cosco για την κατασκευή υποδομών που αφορούν την εξυπηρέτηση των επιβατών και των τουριστών, όπως οι χώροι εστίασης, οι σύγχρονοι κλειστοί και κλιματιζόμενοι σταθμοί υποδοχής των επιβατών και οι σταθμοί μετεπιβίβασης σε άλλα μέσα μεταφοράς.
Κύκλοι της ναυτιλιακής αγοράς αναφέρουν ότι οι Κινέζοι της Cοsco έχουν σημαντικό ενδιαφέρον για το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς στοχεύουν στην αγορά του κέντρου της Ευρώπης, στην οποία σήμερα δεν έχουν πρόσβαση. Πρόκειται για μία αγορά περίπου τριών με πέντε εκατ. κοντέινερ, που τροφοδοτεί την Αυστρία, την Τσεχία, την Ουγγαρία και τη Νότια Πολωνία, δηλαδή μία εμπορική ζώνη που σήμερα εξυπηρετείται από τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Μάλιστα, πρόκειται για περιοχή όπου οι Κινέζοι έχουν πραγματοποιήσει παραγωγικές επενδύσεις.
Ωστόσο, όπως εξηγούν, αν και αυτή η αγορά δεν μπορεί να γίνει προσβάσιμη δίχως τον σιδηρόδρομο, η Cosco δεν αποτελεί σιδηροδρομική εταιρεία και χρειάζεται συνεργασίες για να επιτύχει αυτόν τον στόχο.
Μεταφορές
Από ξηρά, θάλασσα και αέρα

Λόγοι λιγότεροι επιχειρησιακοί και περισσότερο στρατηγικοί μπορούν να οδηγήσουν τους Κινέζους στην εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε συνδυασμό με την είσοδό τους σε κάποια στρατηγική υποδομή. Για παράδειγμα, ένα «μπουκέτο» με το «Ελ. Βενιζέλος», την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το Λιμάνι θα είχε νόημα για cargo πτήσεις ακριβών φορτίων ή προϊόντων που πρέπει να παραδοθούν γρήγορα.
Οπως αναφέρουν στελέχη των Logistics, ένα κοντέινερ με iPad ή laptop, που έχει αξία μερικών εκατ. ευρώ, πρέπει να φτάσει σε λίγες ημέρες από την Κίνα στην Ευρώπη. Ετσι, με συνδυασμένες μεταφορές, εάν φτάσει με το αεροπλάνο στην Αθήνα, μπορεί να προωθηθεί τόσο σιδηροδρομικά προς Βορράν όσο και από θαλάσσης στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ως εκ τούτου, μόνο στο πλαίσιο ενός «πακέτου» με το Αεροδρόμιο ή το Λιμάνι, ή και με τα δύο, θεωρούν πιθανή την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους Κινέζους οι ίδιοι κύκλοι, οι οποίοι θέτουν βέβαια ζήτημα μονοπωλιακής συγκέντρωσης και άρα πιθανού «μπλεξίματος» με τις Βρυξέλλες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.