Το βίντεο αναδεικνύεται ως μέσο εικαστικής έκφρασης στα χέρια σημαντικών καλλιτεχνών, όπως οι Ρόμπερτ Ουίλσον, Ρεμπέκα Χορν, Ζαν –Λυκ Γκοντάρ, Γκάρι Χιλ κ. α. μέσα από την έκθεση «Υβριδικές ιστορίες» που από τις 27 Ιουνίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2013 θα φιλοξενηθεί στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ο λόγος για 14 έργα από τη συλλογή του ΕΜΣΤ που θα παρουσιαστούν ως μια συγκεκριμένη ενότητα έργων.
«Η εν λόγω ενότητα συνθέτει τις άλλες όψεις μιας νέας αφηγηματικότητας που χρονικά εμφανίστηκε τη δεκαετία του ΄70 όταν καλλιτέχνες επέλεξαν το βίντεο ως το νέο μέσο καταγραφής ή αξιοποίησαν ανατρεπτικά την υπάρχουσα κινηματογραφική παράδοση. Στα χέρια των εικαστικών καλλιτεχνών το βίντεο έγινε ένα εξαιρετικά ευέλικτο εκφραστικό όργανο», λένε οι συντελεστές της έκθεσης. «Μέσα από τον υβριδικό χαρακτήρα των παραγόμενων έργων στα οποία διασταυρώνονται ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, θεατρική και κινηματογραφική αφήγηση και τηλεόραση αναγνωρίζει κανείς τους προβληματισμούς της σύγχρονης αισθητικής σκέψης σχετικά με την αντιστοιχία των τεχνών του χώρου και του χρόνου, αλλά και την πραγμάτωση του αιτήματος για τη σύνθεση των τεχνών».
Ο Αμερικανός Ρόμπερτ Ουίλσον στο τελετουργικό του έργο «Το βλέμμα του κωφού» (1981) διασταυρώνει την θεατρικότητα με τη ζωγραφική διασκευάζοντας για την τηλεόραση την ομώνυμη πεντάωρη βουβή όπερά του. Η Γερμανίδα Ρεμπέκα Χορν σε σειρά έργων της ενσωματώνει το γλυπτικό της σύμπαν και τις περφόρμανς στην «πραγματικότητα» της κινηματογραφικής αφήγησης. Ο Γάλλος Ζαν –Λυκ Γκοντάρ και η Ελβετή Αν Μαρί Μιεβίλ αναλύουν την πολιτική οικονομία των διαπροσωπικών επικοινωνιών καθώς και των media σε σχέση με την κοινωνία, τον πολιτισμό, την οικογένεια και το άτομο. Ο Αμερικανός Γκάρυ Χιλ χρησιμοποιεί το βίντεο για να παρουσιάσει εικαστικά τα γλωσσοκεντρικά παιχνίδια του. Ο Δημήτρης Κόζαρης αντλεί το υλικό του από εκατοντάδες περιφρονημένες κινηματογραφικές ταινίες γουέστερν και παρωδεί στο έργο του όχι μόνο τα προϊόντα μαζικής κουλτούρας αλλά και τη θέση του σύγχρονου καλλιτέχνη που στήνει επικοινωνιακούς ιστούς μέσα από αποδομητικές διεργασίες. Και ο Γιώργος Δρίβας διερευνά τα όρια της κινηματογραφικής αφήγησης αποσυνθέτοντας την κλασική δομή της, ενσωματώνοντας τον γραπτό λόγο, ακόμη και την ίδια την αρχιτεκτονική των χώρων, για να ανιχνεύσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αντικειμενικής μαρτυρίας και αισθητικής κατασκευής.
Στο πλαίσιο της έκθεσης από 2 Ιουλίου έως 15 Σεπτεμβρίου στην Αίθουσα των Νέων Έργων θα προβάλλεται η επίκαιρη ταινία ντοκιμαντέρ του Καναδού Ρισάρ Μπρουγιέτ «Περικύκλωση: Ο Νέο –Φιλελευθερισμός παγιδεύει τη Δημοκρατία» (L’encerclement: La démocratie dans les rets du néolibéralisme) (2008). Όπως μαρτυρά ο τίτλος της, η ταινία ντοκιμαντέρ σκιαγραφεί το πορτρέτο του νέο – φιλελευθερισμού και εξετάζει τους διαφορετικούς μηχανισμούς εφαρμογής του ανά τον κόσμο μέσα από τις απόψεις διακεκριμένων διανοούμενων και οικονομολόγων. Συμμετέχουν οι Νόαμ Τσόμσκι, Ιγκνάσιο Ραμονέ, Νορμάν Μπαϊλαργόν, Σούζαν Τζωρτζ, Ομάρ Ακτούφ, «Θείος Μπερνάρ», Μισέλ Σοσιντοφσκί, Φρανσουά Ντενόρ, Φρανσουά Μπριν, Μαρτέν Μας, Ζαν – Λυκ Μιγκέ, Φιλίπ Παλντά και Ντόναλντ Τζ. Μπουντρό.

Διάρκεια ταινίας: 160 λεπτά
Ώρες προβολών: Τρίτη – Κυριακή 12.00 και 16.00, Πέμπτη 12.00, 16.00 και 19.00 (είσοδος 3 και 1,5 ευρώ μειωμένο)
Ώρες λειτουργίας
Τρίτη – Κυριακή: 11.00 –19.00
Πέμπτη: 11.00 –22.00
Δευτέρα: κλειστά


Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης


Κτίριο Ωδείου Αθηνών, Βασ. Γεωργίου Β’ 17 -19 & Ρηγίλλης, Αθήνα, 10675


Τηλέφωνα: 210 92.42.111 –3,