Η διεύθυνση του Μουσείου του Μάνστεστερ έχει εκπλαγεί από την «μυστηριώδη» συμπεριφορά ενός μικρού αρχαίου αιγυπτιακού αγαλματίδιου το οποίο – σύμφωνα με βίντεο που δημοσιεύτηκε από το μουσείο – φαίνεται να γυρίζει αργά αργά, κάνοντας μέσα σε ώρες μία ημιπεριστροφή ( 180 μοίρες ) γύρω απ τον άξονά του, μέσα στην γυιάλινη προθήκη του.
Το συγκεκριμένο άγαλμα του Νεμπ-Σάνου, θεού του θανάτου κατά τους Αιγύπτιους, το οποίο φτάνει σε ύψος τα 25 εκατοστά, χρονολογείται από το 1.800 π.Χ. και βρέθηκε σε αιγυπτιακό τάφο δίπλα σε μία μούμια. Βρίσκεται στο μουσείο τα τελευταία 80 χρόνια. Βίντεο το οποίο γυρίστηκε με ενσωματωμένο χρονόμετρο δείχνει ξεκάθαρα ότι το άγαλμα περιστρέφεται – ανεπαίσθητα αλλά συνεχώς – στη διάρκεια της ημέρας. Ομως το βράδυ μένει ακίνητο.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Μπράιαν Κοξ, ο οποίος διδάσκει φυσική στο πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, υπάρχει επιστημονική εξήγηση. Και συνδέεται με την τριβή της πέτρας πάνω στο γυαλί. «Πρόκειται για διαφορετικά είδη τριβής. Δύο επιφάνειες, στην περίπτωση μας η ελικοειδής πέτρα και το γυάλινο ράφι, εφάπτονται και προκαλούν συνεχόμενους, ανεπαίσθητους κραδασμούς. Αυτοί οι μικροκραδασμοί προκαλούν την κίνηση. Έτσι δικαιολογείται η περιστροφή του αγάλματος» εξηγεί ο Κόξ.
Ο Κάμπελ Πράις, αιγυπτιολόγος στο μουσείο, λέει, μεταξύ σοβαρού και αστείου, ότι το μουσείο έχει «χτυπηθεί» από κάποια αρχαία κατάρα.
«Παρατήρησα μια μέρα ότι το άγαλμα μετατοπίστηκε από τη θέση του . Μου φάνηκε περίεργο γιατί είναι τοποθετημένο σε προθήκη και είμαι ο μόνος που έχει το κλειδί για να την ανοίξει. Το έβαλα ξανά στην αρχική του θέση αλλά την επόμενη μέρα είχε κουνηθεί ξανά. Τοποθετήσαμε μία συσκευή βίντεο με ενσωματωμένο χρονόμετρο για να καταγράψουμε το φαινόμενο και , παρ’ όλο που δεν φαίνεται με γυμνό μάτι, στην προβολή φάνηκε ξεκάθαρα η περιστροφή του αγάλματος» είπε.
Και τόνισε: «Η τοποθέτηση αγαλμάτων δίπλα σε μουμιοποιημένα σώματα νεκρών αποτελούσε συνήθεια των αρχαίωνΑιγυπτίων. Πίστευαν ότι αν η μούμια καταστρεφόταν, τότε το άγαλμα μπορεί να γίνει καταφύγιο της ψυχής και να συμπεριφέρεται σαν νέο σώμα του νεκρού».