Τρεις σοβαρούς κινδύνους και πολλές εκρεμμότητες βρίσκει μπροστά του με την ανάληψη των καθηκόντων του, ο επικεφαλής του νέου, αυτόνομου πλέον, υπουργείου Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Ο πρώτος είναι να συμβεί κάποιο «ατύχημα» στην επανεκκίνηση των τεσσάρων οδικών έργων, που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Ο κίνδυνος θα μπορούσε να έρθει από την αποχώρηση δανειστή ή ομάδας δανειστών των έργων, που θα δημιουργούσε νέο χρηματοδοτικό κενό, επιπλοκές και νέες διαπραγματεύσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη. Σημειωτέον ότι η διάλυση κάποιας σύμβασης είναι πρακτικά αδύνατη, αφού θα συνοδευθεί από την καταβολή απίστευτα υψηλών αποζημιώσεων από το δημόσιο.
Ο δεύτερος κίνδυνος είναι να επαναληφθεί το «φαινόμενο ΔΕΠΑ» στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τις Βρυξέλλες (μέσω της Τρόικας) να παζαρεύουν την έγκριση του φακέλου των κρατικών ενισχύσεων ανάλογα με το προφίλ του ενδιαφερόμενου επενδυτή. Σημειωτέον ότι στο παρασκήνιο η Κομισιόν δηλώνει την δυσαρέσκεια της στο ενδεχόμενο εισόδου τρίτων χωρών (Ρωσία και, ειδικά Κίνα) σε στρατηγικές υποδομές, οι οποίες, μάλιστα, δημιουργήθηκαν κατά βάση με κοινοτικούς πόρους. Έτσι, στην περίπτωση που υπάρξει «ατύχημα», θα ανοίξει ένα πολιτικό «κουτί της Πανδώρας», κατά την αναζήτηση του νήματος των ευθυνών.
Το τρίτο «ατύχημα» θα μπορούσε να έρθει από τις αστικές συγκοινωνίες. Το υπουργείο διαπραγματεύεται με την Τρόικα την αναστολή εφαρμογής των αυξήσεων στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, που προβλέπονται από το επικαιροποιημένο μνημόνιο. Το υπουργείο έχει αντιπροτείνει το «ισοδύναμο» της πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής και, ήδη, έχει να παρουσιάσει αρκετά ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Παράλληλα, εκκρεμεί σχέδιο αύξησης των εσόδων μέσω αναπτυξης νέων δραστηριοτήτων. Προτεραιότητα του νέου υπουργού θα είναι η προσπάθεια να συνεχιστεί, διότι, σε αντίθετη περίπτωση, θα βρεθεί στην ιδιαίτερα δυσάρεστη θέση να υπογράψει την αύξηση των κομίστρων της εκλογικής του περιφέρειας. Στο μεταξύ, κατάλληλοι χειρισμοί απαιτούνται και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, όπου ο πολυτεμετοχικός ιδιώτης παραχωρησιούχος ΟΑΣΘ έχει συζητήσει αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, λόγω της μείωσης της αντισταθμιστικής επιδότησης που λαμβάνει.
Παράλληλα, θα τον περιμένει ένα πλήθος ζητημάτων υψηλού πολιτικού συμβολισμού:
– Θα πρέπει να δώσει εντολή για την δημοπράτηση του τεμένους των Αθηνών (τις προηγούμενες ημέρες ο απερχόμενος αναπληρωτής υπουργός, κ. Στ. Καλογιάννης είχε συγκροτήσει και την αρμόδια επιτροπή).
– Άμεσα χρειάζεται να εκδοθεί η δευτερογενής νομοθεσία για τα υδατοδρόμια, προτού χαθεί τελείως η θερινή σεζόν.
– Θα πρέπει να υποστηρίξει την μεν ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην υλοποίηση της συμφωνίας με τις HP και COSCO και την δε ΕΡΓΟΣΕ στην εξέλιξη των σιδηροδρομικών έργων.
– Θα κληθεί να χειριστεί «εκπλήξεις» στην επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων, για τους οποίους αποτελεί κοινό μυστικό ότι αντιμετωπίζουν τεχνικά και νομικά προβλήματα, ενώ σε υπηρεσιακό επίπεδο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν θέλει καν να συζητά το ενδεχόμενο της αποκρατικοποίησης.
– Θα χρειαστεί να διατηρήσει τις πολιτικές ισορροπίες με τους συνδικαλιστές των ΜΜΜ εν όψει της αναδιάρθωσης των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών και της εκχώρησης μεταφορικού έργου στα ΚΤΕΛ Αττικής που σήμερα πραγματοποιείται από την ΟΣΥ σε απομακρυσμένες περιοχές του Λεκανοπεδίου.
– Ενδεχομένως, θα κληθεί να υποστεί την «ψυχρολουσία» των προκατόχων του εάν επιχειρήσει να δημοπρατήσει τα έργα «τρίτης γενιάς» (υποθαλάσσιες ζεύξεις Σαλαμίνας και Λευκάδας, αεροδρόμιο Καστελλίου, αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη) και δεν θα εμφανίστεί κανένας υποψήφιος επενδυτής.
– Θα πρέπει να είναι έτοιμος για απρόβλεπτες καταστάσεις στο δύσκολο έργο της υλοποίησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, που αποτελεί ένα εξόχως προβληματικό, αλλά και το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας.
– Ανά πάσα στιγμή θα κινδυνεύσει να βρει μπροστά του τους σιδηροδρομικούς, οι οποίοι αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO – με την επιχειρηματική βιωσιμότητα της τελευταίας να αμφισβητείται εντόνως.
– Θα κληθεί να δώσει μάχη για να εξασφαλίσει τουλάχιστον ένα δισ.ευρώ από το επόμενο κοινοτικό «πακέτο» για να βρεθούν πόροι για την δημιουργία της γραμμής 4 του Μετρό της Αττικής.
– Θα χρειαστεί να πείσει το υπουργείο Δικαιοσύνης να άρει το άτυπο βέτο του προκειμένου να προχωρήσει η συγχώνευση ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ και ΘΕΜΙΣ.
– Θα κληθεί να συνεργαστεί «ειρηνικά» με το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει αναλάβει την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου τμήματος του χαρτοφυλακίου του υπουργείου. Έτσι, είναι πιθανόν να δούμε προστριβές σε σχέση με την ΕΥΔΑΠ, το ψηφιακό μέρισμα από το φάσμα των ραδιοσυχνοτήτων, την Εγνατία Οδό κτλ
– Θα χρειαστεί να προχωρήσει τις ωριμάνσεις των τηλεπικοινωνιακών έργων για τα δίκτυα «νέας γενιάς» και να κάνει ότι μπορεί για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους.
– Θα κληθεί να εποπτεύσει το άχαρο έργο της αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ, τα οποία οδεύουν προς αποκρατικοποίηση.
– Ενδιαφέρον θα έχει η συνεργασία του με τον υφυπουργό, κ. Μιχάλη Παπαδοόπουλο, ο οποίος κατά παράδοση διατηρεί καλές σχέσεις με τους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων.
– Θα πρέπει να βρει ένα πνεύμα συνεργασίας με τους τρεις γενικούς γραμματείς του υπουργείου, οι οποίοι προέρχονται από τη ΝΔ, αλλά και με τις διοικήσεις των εποπτευόμενων φορέων. Ειδικότερα, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών και τεχνοκράτης, κ. Νίκος Σταθόπουλος αποτελεί πρόσωπο εμπιστοσύνης του απερχόμενου υπουργού, κ. Κωστή Χατζηδάκη και ουσιαστικά «έτρεχε» τις υποθέσεις του υπουργείου όλο αυτο το διάστημα.
Από την άλλη, ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, κ. Μενέλαος Δασκαλάκης προέρχεται από τον πυρήνα της ΝΔ (είχε διατελέσει γενικός διευθυντής), ενώ λόγω του «σπασίματος» των Υποδομών και της Ανάπτυξης σε ξεχωριστά υπουργεία, ερωτηματικό προκαλείται για την τύχη του προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση», το οποίο είχε αναλάβει ο κ. Δασκαλάκης από το ΥΠΑΝ.
Επίσης, ενδιαφέρον θα έχει η «συμβίωση» του νέου υπουργού με τον σκληρό «Σαμαρικό» και πολιτευτή Θεσσαλονίκης της ΝΔ, κ. Στ. Σιμόπουλο, ο οποίος είναι γενικός γραμματέας δημοσίων έργων και δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον για την εκλογική του περιφέρεια.
– Εκπλήξεις ενδέχεται να υπάρξουν και στους εποπτευόμενους φορείς. Σημειωτέον ότι μόλις την προηγούμενη εβδομάδα οι ΕΡΓΟΣΕ και ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ βρέθηκαν στο επίκεντρο νέου σκανδαλλου στη Γερμανία σε σχέση με παράνομες πληρωμές που κατεβλήθησαν σε έλληνες αξιωματούχους των δύο εταιριών για μελέτες που ανέλαβαν οι DBI και Lahmeyer στις αρχές της δεκαετίας του 2000.