Την Τετάρτη 26 Ιουνίου αναμένεται να λάβει γνώση η ελληνική κυβέρνηση της απόφασης της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στελέχη της κοινοπραξίας θα έχουν συναντήσεις με έλληνες κυβερνητικούς αξιωματούχους και εφόσον κριθεί αναγκαίο (πιθανότατα εφόσον προκριθεί ο ΤΑΡ) και με τον Πρωθυπουργό κ. Αντ. Σαμαρά. Η οριστική ανακοίνωση του νικητή αναμένεται να πραγματοποιηθεί την προσεχή Παρασκευή 28 Ιουνίου στο Μπακού.
Η ελληνική πλευρά εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξη ότι θα επιλεγεί τελικά ο Διαδρατικός Αγωγός (TransAdriatic Pipeline – TAP) έναντι του Nabucco West και η χώρα μας θα εισέλθει στον νευραλγικό, από γεωπολιτικής άποψης, Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Το πόσο σημαντικός είναι ο διάδρομος αυτός φάνηκε και από τις συναντήσεις που είχε την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν βαν Ρομπάι και τον πρόεδρο της Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.
Δύο εξελίξεις των τελευταίων ημερών δείχνουν ότι ο ΤΑΡ, που ούτως ή άλλως είναι ανώτερος με βάση τα εμπορικά και οικονομοτεχνικά κριτήρια, έχει σημαντικές πιθανότητες να κόψει πρώτος το νήμα. Η πρώτη είναι η ολοκλήρωση, έστω με καθυστέρηση, της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement – HGA) μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της κοινοπραξίας του αγωγού. Αυτό έλαβε χώρα την περασμένη Παρασκευή.
Παράλληλα, η επί της αρχής συμφωνίας της αζερικής Socar να μπει στον ΔΕΣΦΑ, ανεβάζοντας το αρχικό τίμημα των 305 εκατ. ευρώ σε 400 εκατ. ευρώ λειτουργεί κατά τα φαινόμενα καθησυχαστικά σε όσους είχαν εκφράσει φόβους ότι το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ θα μπορούσε να περάσει σε ρωσικά χέρια. Μάλιστα, όσο και αν από ορισμένες πηγές κατεβλήθη προσπάθεια να φανεί ότι η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ και η επιλογή του αγωγού για το αζερικό αέριο είναι δύο ανεξάρτητες διαδικασίες, η πραγματικότητα είναι διαφορετική.
Για την οριστικοποίηση της εισόδου της Socar στον ΔΕΣΦΑ απομένουν μία σειρά όρων που θα πρέπει να πληρωθούν, όπως το αίτημα της αζερικής εταιρείας για άσκηση ανεξάρτητης εμπορικής πολιτικής που θα της επιτρέψει να καθορίσει τα τέλη διέλευσης και να αποσβέσει ταχύτερα το κόστος. Τα πάντα θα κριθούν πάντως εντός των προσεχών ημερών.