Στο «After Earth», την τελευταία ταινία του Μ. Νάιτ Σάμαλαν που προβάλλεται από την προπερασμένη Πέμπτη στις αίθουσες, η Γη είναι ο ιδανικός πλανήτης για όλα τα πλάσματα εκτός από τον… άνθρωπο. Χίλια χρόνια έχουν περάσει από τότε που οι γήινοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους. Σιγά-σιγά ο πλανήτης έχει επανέλθει στην αρχική, πρωτόγονη μορφή του, με τη διαφορά ότι πλέον είναι τοξικός, μη ασφαλής και είναι αδύνατον να κατοικηθεί από ανθρώπους. Σε αυτόν ακριβώς τον αφιλόξενο πλανήτη ένας πατέρας και ο γιος του (ο Γουίλ Σμιθ και ο πραγματικός γιος του Τζέιντεν Σμιθ) θα πρέπει να βρουν τον τρόπο για να συνεργαστούν ώστε να επιβιώσουν.
Η φύση εκδικείται
Πίσω από το σενάριο του «After Εarth» βρίσκεται κρυμμένη η φιλοσοφία των Γκάια, όπως είπε μέσω Skype ο Σάμαλαν στο «Βήμα» πριν από λίγο καιρό από την Κανκούν του Μεξικού. «Σύμφωνα με τον κανόνα των Γκάια, η Γη είναι ένας αυτόνομος και μοναδικός οργανισμός, ένα πράγμα το οποίο αποφασίζει ότι ο άνθρωπος δεν είναι τόσο σπουδαίος για να κατοικεί πάνω της. Αντιθέτως, όλα τα άλλα είδη του ζωικού και του φυτικού βασιλείου ανθούν ακριβώς επειδή ο άνθρωπος δεν κατοικεί στη Γη επί 1.000 χρόνια. Ο πλανήτης βρίσκει ξανά τη μορφή την οποία οφείλει να έχει». Καταπράσινα δάση, υψηλές θερμοκρασίες την ημέρα, χαμηλές τη νύχτα. Μια επικίνδυνη νιρβάνα.
Το «After Earth» είναι μία από τις αρκετές αμερικανικές ταινίες που έχουν προγραμματιστεί για το καλοκαίρι, στις οποίες η Γη με τον έναν ή τον άλλον τρόπο μετατρέπεται σε έναν τόπο εχθρικό, εφιαλτικό και τρομακτικό. Προβάλλοντας ως άλλοθι τα οικολογικά μηνύματα και την αφύπνιση της οικολογικής συνείδησης, η τάση που φαίνεται ότι επικρατεί στο αμερικανικό blockbuster είναι μια αχόρταγη επιστροφή προς την «καταστροφολαγνεία», η οποία αυτή την περίοδο κάνει χρυσές δουλειές στο Χόλιγουντ! Ο ίδιος ο Σάμαλαν άλλωστε δήλωσε ότι μία από τις προτεραιότητες των δημιουργών τού «After Εarth» ήταν η μεταφορά θετικών μηνυμάτων προς τους θεατές όλων των ηλικιών.
Αν ρίξει κανείς μια ματιά στην ατζέντα προγραμματισμού των ταινιών που προορίζονται για τα πολλά εισιτήρια κατά τη διάρκεια του τρέχοντος καλοκαιριού θα δει ότι ο σύγχρονος αμερικανικός κινηματογράφος έχει βαλθεί διά της ψυχαγωγίας να φέρει τον θεατή ακόμη περισσότερο προ αδιεξόδου, λες και δεν είναι αρκετά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά!
Και τι δεν θα δούμε σε όλες αυτές τις ταινίες: οικολογικές καταστροφές, νεκροζώντανα ζόμπι, τέρατα, πολέμους σε μετα-αποκαλυπτικές περιόδους. Στη Γη επικρατούν η αναρχία, η αστάθεια και ο πανικός. Η υφήλιος είτε πλησιάζει προς το χείλος του απόλυτου αφανισμού είτε, σε περιπτώσεις όπως το «After Εarth», το έχει προ πολλού ξεπεράσει. Η χρήση της πρωτοποριακής ψηφιακής τεχνολογίας αξιοποιείται για την παραγωγή εφιαλτικών εικόνων, παράνοιας και φόβου.
Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά για να δούμε ότι η αμέσως προηγούμενη τέτοιου τύπου ταινία που προβλήθηκε στις αίθουσες ήταν το «Oblivion» του Ρόλαντ Εμεριχ. Εδώ το έτος είναι το 2077 και ο Τομ Κρουζ ένας από τους τελευταίους εναπομείναντες ανθρώπους στη Γη. Αποστολή του, να επιδιορθώνει τα ρομποτικά σκάφη που επιτηρούν αυτό που απέμεινε από τη Γη και την προστατεύουν από τους εισβολείς. Οι οποίοι, φυσικά, κάνουν κάποια στιγμή την εμφάνισή τους. Και βέβαια, σε πολύ πιο διασκεδαστικό κλίμα, είδαμε και το «Iron Man 3», με τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ στον ρόλο του υπερήρωα που καλείται να αντιμετωπίσει τη διεθνή τρομοκρατία. Προάγγελοι και οι δύο ταινίες όσων πρόκειται να ακολουθήσουν μέσα στο καλοκαίρι.
Ο νέος Σούπερμαν και τα ζόμπι
Για την ερχόμενη Πέμπτη, 20 Ιουνίου, είναι προγραμματισμένη μία ακόμη ταινία με υπερήρωα, η τελευταία κινηματογραφική εκδοχή του «Superman». «Man of steel», «Ο άνθρωπος από ατσάλι», σε σκηνοθεσία Ζακ Σνάιντερ (των «300») και σε παραγωγή Κρίστοφερ Νόλαν. Εδώ, ένα μικρό αγόρι ανακαλύπτει ότι έχει υπερφυσικές δυνάμεις και ότι δεν προέρχεται από τη Γη. Ως νεαρός, θα ξεκινήσει μια εντυπωσιακή περιπέτεια αναζητώντας τις ρίζες του και την αποστολή του σε αυτόν τον κόσμο. Φυσικά, η αποστολή δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο από το να σωθεί ο κόσμος από τον… αφανισμό και το παιδί, ως ώριμος άντρας πλέον (με το πρόσωπο του Χένρι Καβίλ), να γίνει ο ίδιος το σύμβολο της ελπίδας για την ανθρωπότητα… Ολα αυτά σε μια «υπαρξιακή περιπέτεια που δεν προδίδει το ύφος του ήρωα της DC Comics», όπως είπε στο «Βήμα» ο πρωταγωνιστής της πριν από μερικούς μήνες στο Λονδίνο.
Για την ερχόμενη Πέμπτη, 20 Ιουνίου, είναι προγραμματισμένη μία ακόμη ταινία με υπερήρωα, η τελευταία κινηματογραφική εκδοχή του «Superman». «Man of steel», «Ο άνθρωπος από ατσάλι», σε σκηνοθεσία Ζακ Σνάιντερ (των «300») και σε παραγωγή Κρίστοφερ Νόλαν. Εδώ, ένα μικρό αγόρι ανακαλύπτει ότι έχει υπερφυσικές δυνάμεις και ότι δεν προέρχεται από τη Γη. Ως νεαρός, θα ξεκινήσει μια εντυπωσιακή περιπέτεια αναζητώντας τις ρίζες του και την αποστολή του σε αυτόν τον κόσμο. Φυσικά, η αποστολή δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο από το να σωθεί ο κόσμος από τον… αφανισμό και το παιδί, ως ώριμος άντρας πλέον (με το πρόσωπο του Χένρι Καβίλ), να γίνει ο ίδιος το σύμβολο της ελπίδας για την ανθρωπότητα… Ολα αυτά σε μια «υπαρξιακή περιπέτεια που δεν προδίδει το ύφος του ήρωα της DC Comics», όπως είπε στο «Βήμα» ο πρωταγωνιστής της πριν από μερικούς μήνες στο Λονδίνο.
Στον «Ανθρωπο από ατσάλι» ο Σούπερμαν σκάβει στην ψυχή του και αναζητεί τον ρόλο του στη Γη, για τον οποίο λόγο θα έχουν οι δύο πατεράδες του, ο εξωγήινος (Ράσελ Κρόου) και ο γήινος (Κέβιν Κόστνερ). Τα πατρικά καθήκοντα όμως βρίσκονται και στις προτεραιότητες του Μπραντ Πιτ, πρωταγωνιστή στον «Παγκόσμιο Πόλεμο Ζ» («World War Z») του Μαρκ Φόρστερ. Ο Πιτ υποδύεται έναν υπάλληλο των Ηνωμένων Εθνών και πατέρα, ο οποίος, σε έναν διαρκή αγώνα δρόμου εναντίον του χρόνου, ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο προκειμένου να σταματήσει μια θανατηφόρα πανδημία που μεταμορφώνει τους ανθρώπους σε επιθετικά «όντα». Ο ιός όμως εξαπλώνεται ραγδαία σε όλη τη Γη, με αποτέλεσμα να απειλούνται άμεσα με ανατροπή στρατοί και κυβερνήσεις, αλλά και με αποδεκατισμό η ίδια η ανθρωπότητα. Κοινώς, τα ζόμπι ξανάρχονται.
Ποιος ξέρει όμως τι προβλέπεται να συμβεί στο «Elysium» του Νιλ Μπλόκαμπ, μία ακόμη ταινία καταστροφής που στην Ελλάδα έχει προγραμματιστεί να παιχθεί τον Αύγουστο. Εδώ, το έτος που διαδραματίζεται η ιστορία είναι ακόμη πιο μακρινό (2154). Και αυτή τη φορά είναι ο Ματ Ντέιμον που θα πρέπει να δώσει τη λύση. Ο άνθρωπος-κλειδί για να φέρει την ισορροπία που απαιτείται ανάμεσα στην κατεστραμμένη Γη όπου ζει η «πλέμπα» και σε έναν ειδικώς κατασκευασμένο σούπερ πολυτελείας γαλαξιακό σταθμό, στον οποίο ζει η ελίτ των πάμπλουτων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ