Δύο προϊόντα με κοινωνική ευαισθησία για άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης και ακοής σχεδίασαν οι μαθητές του Β’ Αρσάκειου Γενικού Λυκείου Ψυχικού Κωνσταντίνος Παργινός και Νικόλαος Τσιλίκα, στο πλαίσιο του 6ου διεθνούς διαγωνισμού «Ennovation Junior 2013» και κέρδισαν το πρώτο βραβείο.
«Η καινοτόμα επιχείρησή μας έρχεται να καλύψει με έναν πρωτοποριακό τρόπο τα κενά, τα οποία εντοπίζονται στην κοινωνία» σχολιάζει στο «Βήμα» ο Νίκος κάνοντας παράλληλα νύξη για την έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας από το κράτος απέναντι στα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Η μεσαία επιχείρηση με την επωνυμία «e-κανότητες» που ίδρυσαν οι 17χρονοι μαθητές σχετίζεται με την παραγωγή δύο εξαρτημάτων, τα οποία απευθύνονται σε άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής. Όπως εξηγεί ο Νίκος, «διαπιστώσαμε πως τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως η ζωή των ανθρώπων με ειδικές ικανότητες, παρά την τεχνολογική πρόοδο και την ανάπτυξη των επιστημών, παραμένει δύσκολη» με κινητήρια δύναμη τους ανθρώπους αυτούς. Και ο Κωνσταντίνος συμπληρώνει: «Ευαισθητοποιηθήκαμε επί του θέματος και αποφασίσαμε από κοινού να προτάξουμε την κοινωνική προσφορά της επιχείρησής μας από το κέρδος, το οποίο όμως πρέπει να είναι υπαρκτό για την ανάπτυξη και την επίτευξη των κοινωνικών μας στόχων».
«Αντeληψη»
Ένας πομπός κυμάτων, όπως αυτόν που χρησιμοποιούν τα σύγχρονα αυτοκίνητα για το παρκάρισμα, είναι το πρώτο εξάρτημα για τα άτομα προβλήματα όρασης. Βασιζόμενο σε αρχές τις κυματικής, το μηχάνημα μπορεί να ειδοποιεί ηχητικά τον τυφλό περί της απόστασής του από ένα αντικείμενο, ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση με αυτό. Παράλληλα το εξάρτημα υποστηρίζει πρόσθετες δυνατότητες, όπως αυτή της ανεύρεσης του τυφλού σε περίπτωση που χάσει τον δρόμο του.
«Όσο ο τυφλός πλησιάζει σε μία επιφάνεια, το μηχάνημα παράγει εντονότερο ήχο με αποτέλεσμα να γίνεται αντιληπτή η απόσταση από την επιφάνεια αυτή. Εξ ου και η ονομασία «αντeληψη» που του αποδώσαμε» εξηγεί ο Νίκος. Όπως διευκρινίζει στο «Βήμα» ο Κωνσταντίνος, «πρόκειται για ένα εξάρτημα που αυξάνει την αυτονομία τους, καθώς πλέον θα εξυπηρετούνται μόνοι τους χωρίς την χρήση του ειδικού μπαστουνιού ή του σκύλου οδηγού».
Σχετικά με το προϊόν, το οποίο προορίζεται για κωφά άτομα, πρόκειται για έναν ψηφιακό αποκωδικοποιητή της νοηματικής γλώσσας με απώτερο σκοπό να βοηθήσει στην κατανόηση και εκμάθηση της νοηματικής. «Το προϊόν δεν απευθύνεται σε εκ γενετής κωφούς αλλά σε εκείνους που κωφάθηκαν έπειτα από ατύχημα» διευκρινίζει ο Κωνσταντίνος.
Μοιάζει με ένα κινητό τηλέφωνο, το οποίο στη μία μεριά διαθέτει κάμερα ενώ στην άλλη ασπρόμαυρη οθόνη. «Όποτε ο κωφός έρχεται σε επαφή με κάποιο χρήστη της νοηματικής μπορεί να χρησιμοποιεί τον συγκεκριμένο αποκωδικοποιητή. Η κάμερα του εξαρτήματος συλλέγει τις εικόνες των νοημάτων και μέσω προγράμματος εγκατεστημένου στη συσκευή, η κάθε εικόνα νοήματος μεταφράζεται σε γραπτό κείμενο» εξηγεί ο Νίκος.

Πρόκειται για μια πρόταση η οποία βασίζεται σε σύγχρονες τεχνολογίες λύοντας τα δεσμά των παραδοσιακών βοηθητικών μέσων ενώ λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια χωρίς να επιβαρύνουν το περιβάλλον. «Συμπορεύεται με τις σύγχρονες εξελίξεις στο χώρο των έξυπνων αισθητήρων και προσφέρει υπηρεσίες που, μέχρι τώρα, ήταν άγνωστες στο ευρύ κοινό» τονίζει ο Κωνσταντίνος στο «Βήμα».

Επιχειρηματικές ιδέες υπάρχουν, μπορούν να υλοποιηθούν όμως;
Μπορεί η πρόταση των δύο μαθητών να έλαβε το πρώτο βραβείο –και να τους έδωσε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το θερινό σχολείο «Νεανικής Επιχειρηματικότητας» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (28.6.2013 – 12.7.2013) –όμως αυτή το καινοτόμο επιχειρηματικό σχέδιο μπορεί να υλοποιηθεί στους δύσκολους καιρούς που βιώνει η χώρα;
«Στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης, όπου πολλά καταστήματα κλείνουν και ο τομέας της μικρομεσαίας επιχείρησης πλήττεται, δεν υπάρχει το πιο κατάλληλο έδαφος για την καλλιέργεια καινοτόμων επιχειρήσεων» σχολιάζει ο Νίκος. Η ανάδειξη όμως της επιχειρηματικότητας ενδεχομένως να οδηγήσει σε ανάπτυξη τη χώρα, άποψη που συμμερίζεται και η υπεύθυνη καθηγήτρια της εκπαιδευτικής δραστηριότητας του Β’ Αρσάκειου γενικού λυκείου Ψυχικού κυρία Δήμητρα Χατζηαγγελάκη: «Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει η χώρα μας, αλλά και η διεθνής κοινότητα, η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας ίσως θα μπορούσε να αποτελέσει το αντίδοτο για την αντιμετώπιση της οικονομικής ύφεσης» δηλώνει στο «Βήμα».
Η μελέτη των παιδιών αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βασιζόμενο πάντα στις υποτυπώδεις γνώσεις που προσφέρει ένα πρόγραμμα επιχειρηματικότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που επιβεβαιώνει και ο Νίκος «στο πλαίσιο των οικονομικών μας γνώσεων, παρέχουμε ρεαλιστικά και σαφή στοιχεία υλοποίησης της πρότασής μας. Βέβαια, ας μην ξεχνάμε ότι οι σχολικές γνώσεις απέχουν κατά τι από την επιστημονική πραγματικότητα της διοίκησης των επιχειρήσεων».
«Πιστεύουμε όμως πως με την πληρέστερη επιστημονική κάλυψη των ιδεών μας, η οποία εκ των πραγμάτων δεν είναι εφικτή από δύο μαθητές Λυκείου στο πλαίσιο ενός σχολικού διαγωνισμού, η επιχείρηση θα μπορέσει να οργανωθεί και να βρει ανταπόκριση» εξηγεί ο Κωνσταντίνος. Σχολιάζει βέβαια πως «προτεραιότητα άλλωστε στη χώρα μας σήμερα έχει η εξομάλυνση των βασικών υπηρεσιών των συνανθρώπων μας, όπως καλύτερα νοσοκομεία, και έπειτα η πραγματοποίηση τέτοιων καινοτόμων ιδεών επιχειρηματικότητας».
Προγράμματα και διακρίσεις

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, η οποία ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, οι μαθητές που συμμετείχαν στο «Πρόγραμμα Επιχειρηματικότητας» παρακολούθησαν το Πρόγραμμα επιχειρηματικότητας «Τράπεζες σε Δράση» που παρέχει το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ), σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού. «Οι συμμετέχοντες έμαθαν την τραπεζική ορολογία και κατανόησαν πώς λειτουργεί μία τράπεζα, σε ένα κοινωνικοοικονομικο-πολιτικό περιβάλλον, προκειμένου να είναι βιώσιμη και να έχει κέρδη» σχολιάζει στο «Βήμα» η κυρία Χατζηαγγελάκη.
«Στο πλαίσιο του προγράμματος η ομάδα του σχολείου μας, χωρισμένη σε υποομάδες, είχε συστήσει 4 εικονικές τράπεζες, οι οποίες έλαβαν μέρος σε Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό online» εξηγεί η κυρία Χατζηαγγελάκη. Οι μαθητές ως διευθυντές Τραπεζών διηύθυναν τις Τράπεζές τους επιλέγοντας τα προϊόντα –υπηρεσίες που θα προσέφεραν στους πελάτες τους, αυξομοιώνοντας τέσσερεις δείκτες (επιτόκια Βραχυπρόθεσμων και Μακροπρόθεσμων Δανείων και Καταθέσεων, Έρευνα-Ανάπτυξη και Marketing), ανάλογα με το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, στο οποίο λειτουργούσαν οι τράπεζές τους και το οποίο άλλαζε δύο φορές την εβδομάδα, σύμφωνα με newsletter, που λάμβαναν από τους διοργανωτές του διαγωνισμού, από τις Βρυξέλλες. «Οι μαθητές μας έφτασαν με επιτυχία στον τρίτο γύρο και το θεωρήσαμε επιτυχία, δεδομένου ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν παρέχει στο αναλυτικό πρόγραμμά του μάθημα Τραπεζικής» συμπληρώνει η κυρία Χατζηαγγελάκη.
Παράλληλα, το 2ο γενικό Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού συμμετείχε στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό «Bussiness Dilemma», με αντικείμενο τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία των σχολείων του αύριο, όπου και έλαβε τη 10η θέση
Οι δύο βραβευμένοι μαθητές πρότειναν ως διευθυντές της «Paneuropean Bank» τη σχολική χρήση τής πολλά υποσχόμενης τεχνολογίας της «ολογραφίας». Tα βασικά εξαρτήματα όσο και οι ολόγραφοι θα αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη για τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης, μιας και θα βοηθήσουν τους μαθητές να έρθουν σε εικονική επαφή με ανθρώπους των γραμμάτων και της τέχνης, που μπορεί να ζουν χιλιόμετρα μακριά. Με αποτέλεσμα το μάθημα να γίνεται πιο ευχάριστο και ενδιαφέρον για τους μαθητές ενώ η εκπαιδευτική διαδικασία θα αποκτήσει πολυδιάστατο σχήμα και θα διευκολύνει το έργο μαθητών και καθηγητών.