Ωρα αναδιάρθρωσης στα ΕΛΤΑ

Καθαρές ζημιές ύψους 9 εκατ. ευρώ κατέγραψαν το 2012 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), τα οποία οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση και ξεκινούν τις επόμενες εβδομάδες πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ομίλου προκειμένου να αντέξουν στον διογκούμενο ανταγωνισμό και στην οριστική απελευθέρωση του κλάδου.

Καθαρές ζημιές ύψους 9 εκατ. ευρώ κατέγραψαν το 2012 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), τα οποία οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση και ξεκινούν τις επόμενες εβδομάδες πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ομίλου προκειμένου να αντέξουν στον διογκούμενο ανταγωνισμό και στην οριστική απελευθέρωση του κλάδου. Οπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, «θα υιοθετηθεί ένα ρεαλιστικό σχέδιο άμεσων ενεργειών 18μηνης διάρκειας (δεύτερο εξάμηνο 2013 και σύνολο του 2014), το οποίο θα λειτουργήσει σε πρώτη φάση ως μηχανισμός αναδιοργάνωσης, περιστολής δαπανών και περιορισμού ενδεχόμενων ζημιών». «Μέσω ενός πλέγματος δράσεων θα προωθηθεί στη συνέχεια η ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας και κατά συνέπεια του κύκλου εργασιών της επιχείρησης» σημειώνεται.
Το 2012, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε από 484 εκατ. ευρώ σε 419 εκατ. ευρώ (13,3%). Τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων αποτελέσματα ήταν ζημιές 2,7 εκατ. ευρώ αντί κερδών 5 εκατ. ευρώ το 2011. Προ φόρων, καταγράφηκαν ζημιές ύψους 6,5 εκατ. ευρώ αντί κερδών 2,5 εκατ. ευρώ το 2011. Ετσι, προέκυψαν καθαρές ζημιές 9 εκατ. ευρώ αντί καθαρών κερδών 47.000 ευρώ το 2011. «Οι συνέπειες της απελευθέρωσης του κλιμακίου βάρους των 50 γραμμ. από 1.1.2013 είναι σημαντικές, καθώς το τμήμα της αγοράς που ανοίγει στον ανταγωνισμό αντιστοιχεί σε υψηλό ποσοστό των ταχυδρομικών εσόδων των ΕΛΤΑ» αναφέρεται.
Σημειωτέον ότι για να διασφαλιστεί η παροχή της Καθολικής Υπηρεσίας σε ολόκληρη τη χώρα προβλέπεται η χρηματοδότηση των ΕΛΤΑ από τους παρόχους που προσφέρουν ταχυδρομικές υπηρεσίες και τον κρατικό προϋπολογισμό. Η έκδοση όμως της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης εκκρεμεί. «Αποτελεί όμως προτεραιότητα η περαιτέρω εξειδίκευση της χρηματοδότησης αυτής δεδομένου ότι ο Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας υποχρεούται στην παροχή Καθολικής Υπηρεσίας σε όλους τους έλληνες πολίτες όπου και αν αυτοί διαμένουν, κάνοντας χρήση ενός εκτεταμένου δικτύου στην επικράτεια, το οποίο είναι σε σημαντικό βαθμό ανελαστικό και κοστοβόρο» αναφέρουν τα ΕΛΤΑ. Επίσης, η «σταδιακή είσοδος νέων παικτών στην ταχυδρομική αγορά σε συνδυασμό με την εντεινόμενη ηλεκτρονική υποκατάσταση θα ασκήσει περαιτέρω πιέσεις στα έσοδα των ΕΛΤΑ από την κύρια δραστηριότητά τους, η οποία αντιπροσωπεύει το 80% των εσόδων τους» αναφέρεται.
Κύρια αιτία της σταδιακής αποδυνάμωσης των ΕΛΤΑ αποτελεί, φυσικά, η μείωση του παραδοσιακού ταχυδρομείου. Είναι ενδεικτικό ότι το 2012 σε κύκλο εργασιών ύψους 419 εκατ. ευρώ, η αλληλογραφία είχε μερίδιο 300 εκατ. ευρώ, όταν το 2011 ο τζίρος των ΕΛΤΑ ήταν 488 εκατ. και τα γράμματα ήταν υπεύθυνα για τα 350 εκατ. ευρώ των εσόδων. Βέβαια, το κόστος λειτουργίας των ΕΛΤΑ μειώθηκε από 488 εκατ. ευρώ το 2011 σε 425 εκατ. ευρώ το 2012. Κύριο βάρος εντοπίζεται στη μισθοδοσία, η οποία από 350 εκατ. ευρώ, μειώθηκε σε περίπου 300 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο.
«Η αξία των χρηματοοικονομικών στοιχείων της εταιρείας έχει υποστεί σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια. Αφενός μεν η αξία των ομολόγων έχει απομειωθεί ως αποτέλεσμα της συμμετοχής στη διαδικασία αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους (PSI) και του προγράμματος επαναγοράς ομολόγων (buyback). Αφετέρου δε στις 18 Ιανουαρίου 2013 έλαβε χώρα η ανάκληση της άδειας λειτουργίας του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ) και προκλήθηκε ο διαχωρισμός του σε «καλή» και «κακή» τράπεζα. Η συμμετοχή των ΕΛΤΑ μεταφέρθηκε στην υπό καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης «κακή» τράπεζα και ως αποτέλεσμα η διοίκηση θεωρεί ότι η εύλογη αξία της κατά την 31η Δεκεμβρίου 2012 ανέρχεται σε μηδενική» σημειώνεται. Το συνδυαστικό αποτέλεσμα αυτών των πράξεων ήταν 219 εκατ. ευρώ.
«Από το σύνολο των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινήθηκαν κατά το 2012, ποσοστό 96% αφορά επιστολές, ενώ το υπόλοιπο 4% αφορά διακίνηση δεμάτων. Ο Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας διακινεί το 92% των επιστολών του ταχυδρομικού κλάδου, ενώ τα δέματα κατά 92% διακινούνται από επιχειρήσεις ταχυμεταφορών και επιχειρήσεις με ειδικές άδειες. Να σημειωθεί ότι σε σχέση με το 2011 τα ΕΛΤΑ έχουν απολέσει δύο ποσοστιαίες μονάδες στη διακίνηση επιστολών, αλλά από την άλλη πλευρά έχουν κατακτήσει μία επιπλέον ποσοστιαία μονάδα στη διακίνηση δεμάτων» σημειώνεται στην έκθεση των ορκωτών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη μελέτη «Ελληνική Ταχυδρομική Αγορά –Στοιχεία και Τάσεις Αγοράς» της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), το 2012 σημειώθηκε μείωση 15,2% στη διακίνηση αντικειμένων, αφού διακινήθηκαν συνολικά περίπου 500,7 εκατ. τεμάχια το 2012, έναντι 590,6 εκατ. το 2011. Αντίστοιχη πτώση της τάξης του 12,3% καταγράφηκε και στα έσοδα, τα οποία έφθασαν στα 562,6 εκατ. ευρώ από 641,5 εκατ. ευρώ το 2011.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 10 Ιουνίου 2013

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.