«Αν είχα εφεύρει τη χωριάτικη ελληνική σαλάτα, θα ήμουν εκεί πάνω με τον Μπιλ Γκέιτς» (If I had invented choriatiki Greek salad I’d be up there with Bill Gates)· «Απαγορεύεται: η λέξη τούρκικος γι’ αυτόν τον καφέ» (Banned: The word «turkish» for this coffee) δίπλα στην εικόνα ενός ελληνικού καφέ· «Είμαι τόσο χαρούμενος που μπορώ να καπνίζω παντού» (I’m so happy that I can smoke anywhere)· «Και νόμιζα ότι οι αρχαίοι Ελληνες ήταν καλά προικισμένοι» (And I thought the ancient Greeks were well endowed), λεζάντα στη φωτογραφία ενός κούρου. Οι παραπάνω φράσεις συμπληρώνουν ένα φωτογραφικό οδοιπορικό στην Αθήνα.
Η ιδέα αποτυπώνεται στο πολυσέλιδο τουριστικό λεύκωμα που επιμελήθηκε η διαφημιστική εταιρεία McCann στο πλαίσιο του έργου για το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας Αττικής, το οποίο παρουσιάστηκε στις 27 Μαΐου στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Τα (αμφιλεγόμενα) σχόλια ανήκουν σε έναν φανταστικό νεαρό, τον αμερικανό τουρίστα Τζόρνταν, ο οποίος επισκέπτεται την ελληνική πρωτεύουσα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού και περνά μία εβδομάδα φωτογραφίζοντας και καταγράφοντας τις αυθόρμητες σκέψεις του σε κάθε εικόνα. Μάλιστα, μαγεύεται τόσο από την ελληνική πρωτεύουσα, ώστε εγκαθίσταται μόνιμα.
Το σκεπτικό είναι να δοθεί η αίσθηση του «ζωντανού», έντονου ανθρώπινου στοιχείου, που θα βασίζεται όχι σε κλασικά τοπία του προορισμού, αλλά σε στιγμιότυπα από τη ζωή στην Αθήνα όλο το 24ωρο.
«Φαντάσου πόσο θα πωλούνταν αν δεν είχαν αρπαχτεί τόσο άσχημα» (Imagine how much it could sell for if it wasn’t so badly ripped) αναφέρει ο Τζόρνταν, ενώ δίπλα εικονίζονται κατατμημένες αγιογραφίες σε αίθουσα μουσείου. «Απεικονίζοντας το προφίλ από τρία ζεύγη ρουθούνια» (Profiling three pairs of nostrils) σχολιάζει σε φωτογραφία δύο νεαρών που μελετούν μια προτομή. «Καταραμένη τσίχλα!» (Damned chewing gum!) είναι η λεζάντα που συνοδεύει φωτογραφία μιας γυναίκας που περπατάει με ψηλοτάκουνα. «Οχι. Ο Μπραντ και η Αντζελίνα δεν θα έρθουν σήμερα» (φωτογραφία του πορτιέρη στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία»), «Μίλα μου βρώμικα!» (Talk dirty to me!) αναφέρεται δίπλα σε φωτογραφία μαγαζιού που πουλάει γύρο. Μερικές φορές οι λέξεις είναι περιττές. Αλλες φορές πάλι ίσως θα ήταν καλύτερα να απουσιάζουν. Ειδικά όταν το μήνυμα που επικοινωνούν αστοχεί σε σχέση με το αποτέλεσμα. Και σε αυτή την περίπτωση είναι απορίας άξιον ποιο είναι το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ποιον αντιπροσωπεύει και σε ποιον απευθύνεται ο νεαρός αμερικανός τουρίστας και τα «αυθόρμητα» σχόλιά του, όταν οι αγορές-στόχοι για την Αττική ως προορισμός «city break» είναι οι Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ρωσία; Μπορεί να είναι τόσο υποκειμενική ή αυθαίρετη η παρουσίαση ενός προορισμού, όταν θεωρείται και πύλη εισόδου της χώρας;
Πόσο ταυτίζεται με αυτή την ιδιότυπη «χιουμοριστική» αφήγηση η επικοινωνιακή «γραμμή» του υπουργείου Τουρισμού; Το «εγχειρίδιο διαχείρισης του brand Ελλάδα» που επιμελήθηκε ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) αφορά μόνο το δημιουργικό (λογότυπο, γραμματοσειρά, χρώματα κ.ά.) ή και το περιεχόμενο; Και ποια είναι η θέση των τουριστικών φορέων που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με την Αθήνα;
Η πορεία της πολύπαθης ελληνικής πρωτεύουσας τα τελευταία χρόνια, με τις επιπτώσεις στην τουριστική εικόνα του προορισμού, έχουν κάνει επιτακτική την ανάγκη για δράσεις αποκατάστασης και στοχευμένης προβολής του. Τα κονδύλια της Περιφέρειας Αττικής αποτελούν «μάννα εξ ουρανού» σε μια εποχή που το υπουργείο Τουρισμού δυσκολεύεται να βρει αντίστοιχα ποσά για την προβολή όλης της χώρας.
Το λεύκωμα, τα κείμενα του οποίου επιμελήθηκε ο τηλεοπτικός και ραδιοφωνικός παραγωγός κ. Νίκος Μαστοράκης, αποτελεί μέρος του προωθητικού υλικού που μοιράστηκε στην παρουσίαση του προγράμματος προβολής και περιλάμβανε usb με οπτικό υλικό, δελτίο Τύπου και ένα view master με slides από επιλεγμένες εικόνες της ζωής στην πόλη.
Σκοπός του, σύμφωνα με το πρόγραμμα, είναι να εξυπηρετήσει ενέργειες δημοσίων σχέσεων, καθώς θα διανεμηθεί σε ξένους δημοσιογράφους (από τις χώρες-στόχους) που θα επισκεφθούν την Αθήνα στο πλαίσιο των ταξιδιών εξοικείωσης (fam trips) από τον Σεπτέμβριο και σε άλλα έντυπα του εξωτερικού.
Θα σταλεί ως δώρο σε πρεσβείες και σε φορείς του τουρισμού. Ακόμη θα μοιραστεί σε ορισμένα ξενοδοχεία της Αττικής για να χρησιμοποιηθεί σαν coffee table book για τους τουρίστες.
Αν ληφθεί δε υπόψη ότι τον τελευταίο χρόνο η Αθήνα παρουσιάζει αύξηση σε τούρκους επισκέπτες, αντιλαμβάνεται κανείς την απήχηση που θα έχει το σχόλιο για τον τούρκικο καφέ…
10 εκατ. ευρώ
Κονδύλια που θα χάνονταν
Το τουριστικό λεύκωμα περιλαμβάνεται σε μια σειρά δράσεων προβολής και προώθησης, όπως η λειτουργία της διαδικτυακής πύλης www.athensattica.com και www.athensattica.gr, η παρουσία σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι καταχωρίσεις, οι διαφημιστικές ταινίες και οι εφαρμογές για smartphones, που ολοκληρώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2013, ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015.
Κονδύλια που θα χάνονταν
Το τουριστικό λεύκωμα περιλαμβάνεται σε μια σειρά δράσεων προβολής και προώθησης, όπως η λειτουργία της διαδικτυακής πύλης www.athensattica.com και www.athensattica.gr, η παρουσία σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι καταχωρίσεις, οι διαφημιστικές ταινίες και οι εφαρμογές για smartphones, που ολοκληρώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2013, ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015.
Η «Δημιουργία και Παραγωγή Προωθητικού Υλικού» κοστολογείται με ποσοστό 10% επί του συνολικού προϋπολογισμού, ο οποίος ανέρχεται στα 6.942.149 ευρώ προ ΦΠΑ.
Το έργο χρηματοδοτείται από κοινοτικό κονδύλι που είχε εξασφαλιστεί από την προηγούμενη περιφερειακή διοίκηση «με πόρους των ΕΣΠΑ που εάν δεν χρησιμοποιούνταν άμεσα για την τουριστική προβολή της Αττικής, θα τους χάναμε» δήλωσε στην παρουσίαση του προγράμματος ο περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιάννης Σγουρός.
Με βάση την προκήρυξη του Μαΐου 2010 ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 10 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), κριτήριο αξιολόγησης ήταν η «πιο συμφέρουσα οικονομική προσφορά» και η εταιρεία McCann Erickson Διαφημιστική ΑΕ ανακηρύχθηκε μειοδότης και ανάδοχος του έργου (με το ποσό των 6.942.149 ευρώ προ ΦΠΑ).
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ