Με τις καλοκαιρινές διακοπές να βρίσκονται προ των πυλών εταιρείες που ειδικεύονται στην ασφαλή χρήση του Διαδικτύου επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο του χρόνου τα παιδιά δεν θα περνούν μόνο περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού, αλλά θα χρησιμοποιούν και το Ίντερνετ περισσότερο.
Το Διαδίκτυο είναι μια πηγή χρήσιμων πληροφοριών και γνώσης κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, αλλά όταν χρησιμοποιείται χωρίς περιορισμούς μπορεί να αποδειχτεί ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο περιβάλλον για τους μικρούς «σέρφερ». Διάφορες απειλές, από γνωστούς ιούς μέχρι σοβαρές απάτες, καθώς και περιεχόμενο ακατάλληλο για τα μάτια των παιδιών, μπορούν να θέσουν τα παιδιά – αλλά ακόμα και ολόκληρη την οικογένεια —σε πραγματικό κίνδυνο.
Σήμερα, οι οικογένειες τείνουν να διαθέτουν όλο και περισσότερες συσκευές με πρόσβαση στο Διαδίκτυο, που σημαίνει ότι είναι ευκολότερο από ποτέ για τα παιδιά να συνδεθούν — και δυσκολότερο από ποτέ να ελεγχθεί το τι κάνουν εκεί.
Σύμφωνα με έρευνα της B2B International, που διενεργήθηκε τον Απρίλιο του 2013 για την εταιρεία Kaspersky Lab, κάθε οικογένεια έχει στην κατοχή της δύο ή τρεις σταθερούς ή φορητούς υπολογιστές (ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 2,5 συσκευές), ένα ή δύο smartphones (1,4 κατά μέσο όρο) και ένα tablet (0,7 κατά μέσο όρο). Τα παιδιά χρησιμοποιούν όλες αυτές τις συσκευές σε κάποιο βαθμό, ενώ οι επιλογές Γονικού Ελέγχου δεν χρησιμοποιούνται ευρέως.
Η Kaspersky Lab ανέλυσε τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν από τα modules Γονικού Ελέγχου τα οποία είναι ενσωματωμένα στα προϊόντα ασφαλείας της. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα τους πρώτους πέντε μήνες του 2013, οι ιστοσελίδες που επισκέφθηκαν τα περισσότερα παιδιά ήταν:
– Κοινωνικά δίκτυα (31,26%)
– Ιστοσελίδες πορνογραφικού και ερωτικού περιεχομένου (16,83%)
– Online καταστήματα (16,65%)
– Chats και forums (8,09%)
– Web-mail (7,39%), πηγές που περιέχουν παράνομο λογισμικό (3,77%)
– Casual παιχνίδια (3,19%)
Άλλες ακατάλληλες πηγές όπως ιστοσελίδες με περιεχόμενο για όπλα ή ναρκωτικά, ιστοσελίδες με τυχερά παιχνίδια, συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών επισκέφθηκαν περίπου το 0,8-2% των παιδιών.
Σε απόλυτους αριθμούς, τον Μάιο του 2013 καταγράφηκαν περισσότερες από 52 εκατομμύρια προσπάθειες επίσκεψης σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και περισσότερες από 25 εκατομμύρια απόπειρες πρόσβασης σε πορνογραφικές ιστοσελίδες.
Τα στοιχεία αυτά συνιστούν μια ενδιαφέρουσα αλλαγή καθώς η πορνογραφία πέφτει στη δεύτερη θέση και βρίσκεται πίσω από τα κοινωνικά δίκτυα. Στις 3 κορυφαίες θέσεις για τους πρώτους μήνες του 2013 περιλαμβάνονται και τα online καταστήματα, επιτρέποντας την υπόθεση ότι τα παιδιά επισκέπτονται αυτά τα καταστήματα αναζητώντας παιχνίδια ή παρόμοια προϊόντα. Σε αυτές τις συνθήκες, οι γονείς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί: αν τα παιδιά γνωρίζουν το σημείο που οι γονείς φυλάσσουν τις κάρτες τους, μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν για απρογραμμάτιστες αγορές. Επιπλέον, τα παιδιά μπορούν να πέσουν θύμα ψεύτικων ψηφιακών καταστημάτων, που έχουν δημιουργηθεί από ψηφιακούς απατεώνες.
Οι προτιμήσεις των παιδιών διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η κατηγορία «Ιστοσελίδες πορνογραφικού και ερωτικού περιεχομένου» βρίσκεται στην πρώτη θέση της κατάταξης με 22,02%, τα online καταστήματα στη δεύτερη θέση με 19,50% και ακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα με 18,88%.
Παρόμοια είναι η κατάσταση και για τις 3 πρώτες θέσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο: οι πορνογραφικές ιστοσελίδες βρίσκονται στην πρώτη θέση με 23,27% ενώ ακολουθούν τα online καταστήματα (19,59%) και τα κοινωνικά δίκτυα (16,14%). Το μοναδικό αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι τα παιδιά στη Βρετανία προτιμούν τα casual παιχνίδια (5,94%) από τα chats και τα forums (4,84%).
Τα παιδιά στη Γερμανία είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου (25,66%). Δεύτερα στην προτίμησή τους έρχονται τα online καταστήματα (20,68%) και ακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα (18,29%).
Η κατάσταση στην Ιαπωνία είναι εντελώς διαφορετική. Η νεότερη γενικά της χώρας τείνει να αναζητά ιστοσελίδες που εμπίπτουν στην κατηγορία «Chats και forums» (34,25%). Όπως φαίνεται, αυτές οι σελίδες λειτουργούν ως ένα καλό υποκατάστατο των κοινωνικών δικτύων, τα οποία βρίσκονται στην τέταρτη θέση (10,59%). Εξάλλου, πολλές δημοφιλείς Ιαπωνικές διαδικτυακές πηγές έχουν δημιουργηθεί με εργαλεία σχεδιασμένα για τη δημιουργία forums και blogs. Οι ιστοσελίδες πορνογραφικού και ερωτικού περιεχομένου καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση με 23,28%, και τα online καταστήματα την τρίτη με 16,89%.
Στη Βραζιλία, τα κοινωνικά δίκτυα (22,34%) καταλαμβάνουν την κορυφή της προτίμησης. Όπως σε πολλές άλλες χώρες, τα Βραζιλιάνικα κοινωνικά δίκτυα ακολουθούν οι πορνογραφικές ιστοσελίδες (18,91%) και τα online καταστήματα (16,76%).
«Όπως πάντα, η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία. Στο σύγχρονο κόσμο, η πρόσβαση σε οποιοδήποτε τύπο πληροφορίας έχει γίνει ευκολότερη από ποτέ. Την ίδια στιγμή, τα παιδιά είναι ιδιαιτέρως ευάλωτα και ο τρόπος που αντιλαμβάνονται τα πράγματα είναι αφελής. Επομένως, η χρήση εργαλείων για την προστασία των παιδιών από τα ακατάλληλα ψηφιακά υλικά θα έπρεπε να γίνει υποχρεωτική», δήλωσε ο Konstantin Ignatyev, Web Content Analysts Group Manager της Kaspersky Lab.