Μειώθηκαν κατά 11,2% τα λειτουργικά έσοδα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) το 2012, καθώς ανήλθαν σε 295 εκατ. ευρώ, αντί 332 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, πρωτίστως λόγω της μείωσης της επιβατικής κίνησης κατά 10,4%, όπως αναφέρεται στις Οικονομικές Καταστάσεις του «Ελ. Βενιζέλος».
Ειδικότερα, το σύνολο των αεροπορικών εσόδων μειώθηκε από 249 εκατ. ευρώ σε 218 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ τα μη αεροπορικά έσοδα επίσης γνώρισαν επίσης μείωση από 83 εκατ. ευρώ σε 77 εκατ. ευρώ. Παράλληλα όμως τα έξοδα του ΔΑΑ μειώθηκαν από 130 εκατ. ευρώ σε 120 εκατ. ευρώ.
Έτσι τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων μειώθηκαν από 202 εκατ. ευρώ σε 174 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη από 129 εκατ. ευρώ σε 102 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Η εταιρεία διαχείρισης του αερολιμένα κατέγραψε καθαρά κέρδη ύψους 76 εκατ. ευρώ αντί 103 εκατ. ευρώ το 2011.
Παράλληλα, τα οικονομικά στοιχεία για το 2012 παρουσιάζουν υποχρεώσεις ύψους 856 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 729 εκατ. ευρώ αφορούν μακροπόθεσμες και 126 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες, ενώ ποσό άνω των 600 εκατ. ευρώ αφορά τραπεζικά δάνεια.
Οι προοπτικές για το 2013
Σύμφωνα με το «Ελ. Βενιζέλος», οι προοπτικές για το 2013 είναι διφορούμενες. «Αφενός το 2013 είναι αδιαμφισβήτητα ένα ακόμη έτος οικονομικής ύφεσης, με μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα για τους Έλληνες ταξιδιώτες, αλλά και με την οικονομική κρίση να πλήττει τις χώρες εντός και εκτός Ευρωζώνης. Τα φαινόμενα αυτά θα επηρεάσουν άμεσα τις δραστηριότητες του αεροδρομίου σε διάφορους τομείς, όπως η ταξιδιωτική προσφορά και ζήτηση, η καταναλωτική τάση στις εμπορικές δραστηριότητες, η αγορά ακινήτων, κ.λπ., δοκιμάζοντας έτσι την αντοχή της αεροδρομιακής επιχειρηματικής κοινότητας. Αφετέρου, παρά το γεγονός ότι η αρνητική τάση συνεχίζεται το 2013, οι μακροοικονομικοί δείκτες υποδεικνύουν μία σταδιακή σταθεροποίηση. Ωστόσο, η εύθραυστη κατάσταση μας αναγκάζει να παραμείνουμε συντηρητικοί και να επιδείξουμε σύνεση για τα επόμενα βήματα μας» σημειώνεται στην έκθεση διαχείρισης του ΔΑΑ.
«Ενώ η χώρα μας αγωνίζεται να βγει από την οικονομική κρίση, η αγορά των αερομεταφορών παρουσιάζει ασύμμετρα σημάδια ανάπτυξης. Οι παραδοσιακές αγορές της Δυτικής Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής επιδεικνύουν στασιμότητα ή και πτώση, ενώ οι αγορές της Μέσης και της Άπω Ανατολής εμφανίζουν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης. Η συνέχιση αυτής της κατάστασης είναι πιθανό να οδηγήσει σε έναν νέο κόσμο στον αεροπορικό κλάδο την επόμενη δεκαετία, με την ευρωπαϊκή αγορά –αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες –να αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις» αναφέρεται.
«Εν μέσω των συνεχών μεταβολών και προκλήσεων παγκοσμίως, ο αεροπορικός χάρτης της χώρας είναι, επίσης, πιθανό να αλλάξει. Το τελικό αποτέλεσμα της προτεινόμενης εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean, η οποία τελεί υπό εξέταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, η αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας είναι –μεταξύ άλλων –εξελίξεις που πρόκειται να επηρεάσουν την τρέχουσα κατάσταση της εγχώριας αεροπορικής αγοράς. Ο ΔΑΑ παρακολουθεί στενά τις εν λόγω εξελίξεις» επισημαίνεται στην έκθεση.
Επίσης, όπως σημειώνεται, «δεδομένου ότι οι μέτοχοι έχουν ανακοινώσει την πρόθεσή τους για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης και την πώληση μετοχών, η Εταιρεία Αεροδρομίου είναι πλήρως προετοιμασμένη να υποστηρίξει αυτές τις προσπάθειες».
Αξιοσημείωτα γεγονότα
Στην έκθεση, μεταξύ άλλων, σταχυολογούνται αρκετές όχι ιδιαίτερα γνωστές λεπτομέρειες, όπως οι εξής:
«Παρ’ όλο που η γενική τάση της αγοράς επηρέασε τις δραστηριότητες ανάπτυξης εμπορικής γης του ΔΑΑ, τα έσοδα εμφάνισαν τη θετική επίδραση από το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας του Φωτοβολταϊκού Πάρκου του Αεροδρομίου (PVP). Συμπληρώνοντας το 2012 ένα πλήρες έτος λειτουργίας, το Φωτοβολταϊκό Πάρκο, ισχύος 8MWp παρήγαγε περισσότερα από 13.500 MWh».
«Το Εμπορικό Πάρκο του Αεροδρομίου επηρεάστηκε αρνητικά από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των εγχώριων καταναλωτών σημειώνοντας περαιτέρω πτώση του αριθμού των επισκεπτών της τάξεως του 10% σε σχέση με το 2011. Η μέση αγοραστική δραστηριότητα σημείωσε σημαντική πτώση μεταξύ 16% -26%».
«Η διακίνηση φορτίου σημείωσε μείωση κατά 11% σε σύγκριση με το 2011, με το συνολικό εμπορευματικό όγκο να είναι στα επίπεδα των 76.400 τόνων, αποτέλεσμα που διαμορφώθηκε και από τη σημαντική πτώση των πιο κερδοφόρων εισαγωγών από χώρες εκτός ΕΕ. Σε μια προσπάθεια ανάκαμψης της διακίνησης φορτίου, ο ΔΑΑ επικεντρώθηκε στην προσέλκυση πρόσθετων ροών εξαγωγών, διευκολύνοντας τους Έλληνες παραγωγούς να επεκταθούν σε νέες αγορές, στο πλαίσιο ενός κοινού σχεδίου για την ανάπτυξη των αεροπορικών εξαγωγών (Airport Export Initiative), το οποίο υποστηρίζεται από το σύνολο της Αεροδρομιακής Εμπορευματικής Κοινότητας».
«Στον τομέα παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών η Μονάδα Συστημάτων Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών υπέγραψε νέο συμβόλαιο με τον Όμιλο ΤΣΑΚΟΣ για την «Παροχή Υπολογιστικού Νέφους (cloud) & VPN Υπηρεσιών Ασφάλειας». Μέσω της εν λόγω σύμβασης ο ΔΑΑ εισέρχεται για πρώτη φορά στην αγορά της Ελληνικής Ναυτιλίας και προωθεί μία καινούρια σειρά προϊόντων Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών με βάση την παροχή υπηρεσιών «υπολογιστικού νέφους» (cloud)».
Επίσης, γίνεται αναφορά στην καταγγελία της σύμβασης μίσθωσης της τεχνικής βάσης που έκανε η Olympic Engineering και στη σχετική νομική διαμάχη για την εμπορική της αξία. «Ο ΔΑΑ, με την υποστήριξη εσωτερικών και εξωτερικών ειδικευμένων συνεργατών και σύμφωνα με τις διατάξεις της εν λόγω σύμβασης και της ΣΑΑ, ασκεί κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να διασφαλίσει το βέλτιστο αποτέλεσμα αναφορικά με τις επιχειρησιακές, οικονομικές ή νομικές επιπτώσεις της εν λόγω εξέλιξης» σημειώνεται. Σημεωιτέον ότι η MIG εκτιμά τη βάση σε 43,5 εκατ. ευρώ, κάτι που όμως το «Ελ. Βενιζέλος» δεν αποδέχεται και σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, το ζήτημα οδεύει για το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Λονδίνου.
Ακόμη, γίνεται μνεία στην άλλη απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Λονδίνου, με την οποία δικαιώθηκε το αεροδρόμιο για τη γνωστή υπόθεση της μη καταβολής ΦΠΑ.