Υπό την προϋπόθεση ότι η σιδηροδρομική υποδομή θα προστατεύεται από κλοπές και βανδαλισμούς, αλλά και ότι θα συντηρείται, η σιδηροδρομική περιπέτεια της Ελλάδας αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το 2017, όταν και η ΕΡΓΟΣΕ υπόσχεται να έχει δώσει στην κυκλοφορία ένα σύγχρονο δίκτυο από την Πάτρα ως τα σύνορα της χώρας.
Αυτό τόνισε την Τρίτη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Κώστας Σπηλιόπουλος μιλώντας στη διημερίδα του ΤΕΕ «Έργα Μεταφορικών Υποδομών ως Μοχλός Ανάκαμψης και Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας».
Ειδικότερα, όπως είπε, μεταξύ των ετών 2000 και 2017 θα έχουν «πέσει» στο σιδηροδρομικό δίκτυο 6,2 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του Γ’ ΚΠΣ (50% κοινοτική συμμετοχή), του ΕΣΠΑ (75% κοινοτική συμμετοχή), του δανεισμού της ΕΤΕπ (1 δισ. ευρώ) και του επόμενου «πακέτου» της 5ης προγραμματικής περιόδου.
Ειδικότερα, προωθείται ανάταξη της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης για τα τμήματα Αθήνα – Τιθορέα και Δομοκός – Θεσσαλονίκη. Ήδη το έργο της ηλεκτροκίνησης, προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους, υπεγράφη τη Δευτέρα (ανάδοχος ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) και περιλαμβάνει την αποκατάσταση του εναέριου ηλεκτρικού δικτύου του ΟΣΕ, με χρονοδιάγραμμα 16 μηνών και προαίρεση για προσωρινή ηλεκτροκίνηση του τμήματος Αθήνα – Τρεις Γέφυρες.
Παράλληλα, προωθείται η δημοπράτηση της ανάταξης της σηματοδότησης, προϋπολογισμού άνω των 100 εκατ. ευρώ, σε όλο το δίκτυο από Αθήνα ως τα βόρεια σύνορα.
Επίσης, όπως υπογράμμισε ο κ. Σπηλιόπουλος, το 2016 θα παραδοθεί η νέα σιδηροδρομική γραμμή της Πελοποννήσου ως τη Ροδοδάφνη, ενώ το 2017 εκτιμάται ότι θα φτάσει στην Πάτρα.
Επίσης, το 2016 αναμένεται η πλήρης αναβάθμιση της γραμμής Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες με σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες και ηλεκτροκίνηση, ενώ τότε προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν και τα έργα εκσυγχρονισμού στο Θριάσιο, αλλά και η παραλλαγή μονής γραμμής με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής Πολύκαστρο – Ειδομένη. Έτσι, το 2017 αναμένεται να έχει εκσυγχρονιστεί πλήρως το τμήμα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι.
Παράλληλα, όπως σημείωσε ο κ. Σπηλιόπουλος, όσα από τα εν εξελίξει έργα δεν ολοκληρωθούν ως το 2015, θα προταθούν για έργα-γέφυρες. Αυτά είναι η ολοκλήρωση των εργασιών στην παραλλαγή Πολύκαστρο – Ειδομένη, η σηματοδότηση του ΠΑΘΕ/Π, η νέα γραμμή Λιανοκλάδι – Δομοκός, η αναβάθμιση στο τμήμα Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες, η β’ φάση του Θριασίου και το Διακοπτό – Ρίο.
Στο μεταξύ, εξασφαλίστηκαν χρήματα για τις μελέτες των έργων:
– Σύνδεση του Εμπορικού Λιμένα Καβάλας με το δίκτυο του ΟΣΕ.
– Κανονικοποίηση και αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας.
– Υπογειοποίηση του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα από την έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών ως τις Τρεις Γέφυρες.
– Νέα διπλή γραμμή της σύνδεσης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών (ΣΚΑ) με την κύρια γραμμή του ΟΣΕ προς Β. Ελλάδα, που θα παρακάμπτει το κέντρο του Δήμου Αχαρνών.
– Αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Στρυμόνα – Προμαχώνα και σύνδεσή της με τον 6ο προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης.
– Αναβάθμιση της υποδομής και της επιδομής της υφιστάμενης διπλής γραμμής Αχαρνές – Οινόη.
– Επέκταση του προαστιακού Αττικής στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο.