Στις χώρες του Αραβικού Κόλπου έχουν στρέψει ξανά τα βέλη τους οι έλληνες κατασκευαστές, καθώς στην Ελλάδα τα νέα έργα δίνονται με το σταγονόμετρο. Η ΓΕΚ Τέρνα, ο όμιλος Ελλάκτωρ, η J&Ρ Αβαξ διεκδικούν ξανά έργα στον Αραβικό Κόλπο, στα Βαλκάνια και γενικώς στο εξωτερικό, αφού από το 1/3 ως και το 50% του τζίρου τους προέρχεται από διεθνείς δραστηριότητες. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων Deloitte, τα επενδυτικά σχέδια στον τομέα κατασκευών στην περιοχή του Κόλπου ξεπερνούν μακροπρόθεσμα το 1 τρισ. δολάρια, ενώ τα άμεσα έργα αγγίζουν τα 500 δισ. δολάρια.
Η Μέση Ανατολή μπορεί να «χτυπήθηκε» και αυτή από την παγκόσμια κρίση, αλλά από πέρυσι η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και το Αμπού Ντάμπι προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής εταιρείας συμβούλων μηχανικών SALFO κ. Ι. Φωτεινός ανέφερε ότι η εταιρεία του «έχει εγκατασταθεί στην περιοχή από το 2005, αλλά τώρα έχουν ανοίξει οι προοπτικές κυρίως για τη Σαουδική Αραβία –η οποία προχωράει σε τεράστια έργα υποδομής, καθώς είχε μείνει πίσω σε σχέση με τις άλλες χώρες –και το Κατάρ που θα φιλοξενήσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου το 2022».
Αναφέρεται ότι οι επαναστάσεις στην περιοχή άλλαξαν και το μείγμα των έργων και η Deloitte εκτιμάει πως το 36% είναι κοινωνικά έργα (σχολεία, νοσοκομεία κτλ.), το 29% συνδέεται με την ενέργεια (πλην πετρελαίου), το 13% με τις μεταφορές και το 13% με τους υδρογονάνθρακες (πετρέλαιο και φυσικό αέριο). Το επενδυτικό πρόγραμμα μόνο της Σαουδικής Αραβίας υπερβαίνει τα 400 δισ. δολάρια για την επόμενη δεκαετία.
Οπως εξηγεί ο κ. Δημήτρης Καλλιτζάντζης, διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής Ακτωρ, «η έλλειψη νέων έργων στην Ελλάδα, το κόλλημα των έργων παραχωρήσεων κ.ά. οδηγούν τους έλληνες κατασκευαστές στο εξωτερικό, αλλά και στις ΑΠΕ και στη διαχείριση απορριμμάτων».
Περίπου το ένα τρίτο του τζίρου του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα προέρχεται από αγορές εκτός Ελλάδος, καθώς η διοίκηση έχει δώσει έμφαση στις αραβικές χώρες, στα Βαλκάνια και στη Βόρεια Αφρική και δη στη Λιβύη μετά τις αλλαγές στο καθεστώς. Η εταιρεία διαθέτει θυγατρική στη Σαουδική Αραβία διεκδικώντας ήδη έργα, έχει αναλάβει τέσσερα νέα έργα στο Μπαχρέιν, συνολικού προϋπολογισμού 106 εκατ. ευρώ, ενώ στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα η νέα προσθήκη αφορά έργο 88 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νοσοκομειακού συγκροτήματος Danat Al Emarat στο Αμπου Ντάμπι. Επιπλέον, στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου προστίθενται δύο νέα έργα στο Κατάρ και στο Μπαχρέιν συνολικού ύψους 138 εκατ. ευρώ, που αφορούν πάρκινγκ στις δύο αυτές χώρες.
Ο όμιλος Ελλάκτωρ πραγματοποιεί περίπου το 47% του τζίρου του στο εξωτερικό. Εκτός από το Κατάρ, η εταιρεία έχει γραφείο στη Σαουδική Αραβία και παρουσία στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Κουβέιτ και στο Ομάν. Επίσης, η εταιρεία διεκδικεί έργα στα Βαλκάνια, στη Μέση Ανατολή και στη Ρωσία. Ο όμιλος έχει εξασφαλίσει νέες συμβάσεις της τάξεως των 540 εκατ. ευρώ στο εξωτερικό, με πρόσφατη την ανάληψη της κατασκευής νέου οδικού άξονα στην πΓΔΜ, με τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται σε 210 εκατ. ευρώ.
Την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας του στο εξωτερικό έχει θέσει ως στόχο ο όμιλος J&P – Αβαξ, έτσι ώστε μέσα στην επόμενη τριετία το 50% του ανεκτέλεστου υπολοίπου να αφορά έργα που έχει αναλάβει εκτός των ελληνικών συνόρων. Αυτή την περίοδο τα έργα εξωτερικού αντιπροσωπεύουν το 38% του συνολικού ανεκτέλεστου υπολοίπου της J&P – Αβαξ, το οποίο ανέρχεται περίπου στα 2 δισ. ευρώ. Ο όμιλος δραστηριοποιείται σε δέκα χώρες στα Βαλκάνια, όπως και στην Κεντρική Ευρώπη, στην Κύπρο, στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και του Περσικού Κόλπου.
Για το 2013, ο αντιπρόεδρος του ομίλου κ. Κ. Κουβαράς είναι αισιόδοξος και εκτιμά ότι θα αυξηθούν τα έσοδα της εταιρείας από νέα έργα που διεκδικεί σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ταυτόχρονα αναμένεται και η θετική συμβολή των θυγατρικών.
Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο κατασκευάζεται στη Σαουδική Αραβία, με ελληνική καθοδήγηση από την εταιρεία συμβούλων μηχανικών SALFO & Associates SA, η οποία θα υποστηρίξει σε επίπεδο συμβουλευτικό το σιδηροδρομικό έργο ύψους 30 δισ. ευρώ, ενώ συμμετέχει και στον εκσυγχρονισμό των αυτοκινητοδρόμων στο Κατάρ, ύψους 15 δισ. ευρώ, στοχεύοντας να εκμεταλλευθεί τις προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής.
Επίσης, η εταιρεία υπέγραψε δύο νέες συμβάσεις επέκτασης της παροχής υπηρεσιών της ως συμβούλου διαχείρισης κατασκευής με τον Οργανισμό Ανάπτυξης του Νέου Αερολιμένα της Ντόχα. Ο συνολικός προϋπολογισμός των συγκεκριμένων έργων ανέρχεται σε 140 εκατ. ευρώ.
HeliosPlus