6 ΓΟΚ (γεγονότα οικοδομικής κριτικής). Αρχιτέκτoνες: Σοφία Κριμίζη, Κυριάκος Κυριάκου. Επιβλέποντες καθηγητές: Ανδρέας Κούρκουλας, Βάνα Ξένου, Μπούκη Μπαμπάλου. ΕΜΠ, 2008
Συγκεκριμένα θα εκτεθούν 31 διπλωματικές και 10 μεταπτυχιακές εργασίες. 31 προέρχονται από 5 σχολές αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα και 10 από 9 σχολές στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, τον Καναδά και την Ολλανδία. Οι εργασίες που θα εκτεθούν αφορούν κυρίως σε κτίρια μεγάλης κλίμακας, δημόσια κτίρια, μουσεία, ή πολιτιστικούς χώρους. Ο επιμελητής της έκθεσης και συντονιστής του GREAT 2013, είναι ο αρχιτέκτονας, Μέμος Φιλιππίδης.
meta Μουσικής: Ανασχεδιασμός Πλατείας Κλαυθμώνος. Αρχιτέκτονες: Μπίστη Μαριάνα, Εμμανουήλ Σαράτσης. Επιβλέποντες καθηγητές: Ανδρέας Κούρκουλας , Αριάδνη Βοζάνη. EMΠ, 2012.
Τα μέλη της διεθνής κριτικής επιτροπής του GREAT 2013 αρχιτέκτονες Νίκος Κτενάς, Μανουέλ Αϊρες Ματέους και Χοσέ Σέλγας εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ποιότητα των συμμετοχών και δήλωσαν συγκεκριμένα.
«Είναι ευχάριστο το γεγονός ότι υπάρχει διαφοροποίηση στις εργασίες που είδαμε. Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές γραμμές. Είναι ορατές κάποιες τάσεις και τρόποι σκέψης, καθώς και οι διεθνείς επιρροές. Είδαμε κατευθύνσεις που επηρεάζονται από την τοπογραφία μας, το κλίμα μας, την ιστορική μας συνείδηση, κάποιες σκέψεις που πηγάζουν ακόμη και από την αρχαία Ελλάδα. Υπάρχει μία τάση να ανοίγει ένας διάλογος μεταξύ του γεωγραφικού ανάγλυφου και των αρχιτεκτονικών προτάσεων. Το πιο ενδιαφέρον όμως συνολικά είναι ότι είδαμε να ξεδιπλώνεται μπροστά μας ένας τρόπος σκέψης, μία συλλογή, τι παράγει το αρχιτεκτονικό ταλέντο της Ελλάδας», σημειώνει ο Νίκος Κτενάς, ο οποίος θα δώσει διάλεξη στις 20 Μαΐου 2013 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο Μανουέλ Αϊρες Ματέους αναφέρθηκε στην ταυτότητα των εργασιών: «Αυτό που είδαμε ως κοινό στοιχείο για τους νέους αρχιτέκτονες είναι ότι προσπαθούν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και να δώσουν λύσεις, όπως κάθε αρχιτέκτονας. Παράλληλα προσπαθούν να χτίσουν μία ταυτότητα. Και αυτή η ταυτότητα είναι σημαντική για την ελληνική αρχιτεκτονική. Πιστεύω ότι σχετίζεται με τη μεγάλη ιστορία που έχει η Ελλάδα, με την τοπογραφία, υλικότητα, στοιχεία που είδαμε οι φοιτητές να προσπαθούν να αποδώσουν μέσα από τη δουλειά τους».
Από την μεριά του ο Χοσέ Σέλγας αναφέρθηκε στη σύγκλιση που διαπίστωσε: «Αυτό που εξέπληξε ευχάριστα είναι ότι είδα σε αρκετές εργασίες πολλά κοινά στοιχεία με κατευθύνσεις και τάσεις τόσο της χώρας μου, της Ισπανίας όσο και σε διεθνές επίπεδο. Σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε αλλά και αντιμετωπίζουμε προκλήσεις και καταστάσεις εμφανίζει πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Φυσικά υπήρχαν και άλλες εργασίες, οι οποίες ακολουθούσαν διαφορετικές κατευθύνσεις».
Ο Μέμος Φιλιππίδης εστίασε στον πειραματικό χαρακτήρα των εργασιών και την ποικιλομορφία των προσεγγίσεων: «Ηταν ευχάριστη έκπληξη ότι μέσα από τη διαδικασία κρίσης επιλέχτηκαν σχεδόν όλες οι πειραματικές προτάσεις, που είχαν κατατεθεί ανάμεσα στις 470 έγκυρες συμμετοχές. Ως αποτέλεσμα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιαστούν ισάξια με εργασίες προδιαγραφών άμεσης υλοποίησης. Οι πιο ρεαλιστικές εργασίες αριθμητικά υπερτερούν στο σύνολο των 41 διακριθέντων αλλά η διαδικασία αυτή ανέδειξε την ποικιλομορφία προσεγγίσεων που -ευεργετικά- ανοίγουν τη συζήτηση για το πού πηγαίνει η σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική, αποφεύγοντας εύκολα συμπεράσματα».
Το GREAT εστιάζει στο ελληνικό αρχιτεκτονικό ταλέντο και την καινοτομία που πηγάζει από αυτό και επιχειρεί να ενισχύσει την απήχησή του στο διεθνές αρχιτεκτονικό στερέωμα. Η πρωτοβουλία αυτή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της ΑΓΕΤ Ηρακλής, μέλος του Ομίλου Lafarge, εκτείνει περαιτέρω το διάλογο που έχουν αναπτύξει οι δύο οργανισμοί με την αρχιτεκτονική κοινότητα, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στο πλαίσιο του προγράμματος Megaron Plus και ο Όμιλος Lafarge με τη συνεργασία για την αναζήτηση λύσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες κατασκευαστικές προκλήσεις και υπηρετούν το αρχιτεκτονικό όραμα.
Επισκεφθείτε το www.great2013.com και δείτε τα 41 έργα που επιλέχθηκαν.