Εννέα σημεία της 85ης απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που προκαλούν αυτομάτως το ενδιαφέρον.
1. Η διαφορά ηλικίας
Η μεγαλύτερη σε ηλικία ηθοποιός που προτάθηκε ποτέ για Οσκαρ Α’ ρόλου βρίσκεται στην ίδια πεντάδα με τη μικρότερη υποψήφια στην ίδια κατηγορία: η ηλικιωμένη Εμανουέλ Ριβά, μούσα του Αλέν Ρενέ στο «Χιροσίμα, αγάπη μου», υποψήφια για την «Αγάπη» του Μίχαελ Χάνεκε, και η εννιάχρονη Κουαβενζανέ Γουάλις (φωτογραφία), από τις Ονδούρες, υποψήφια για τα «Μυθικά πλάσματα του Νότου» (ήταν έξι όταν τη γύριζε). Μάλιστα, την ημέρα της απονομής, η Ριβά γιορτάζει τα 86α γενέθλιά της, κάτι που μπορεί να σημαίνει από τίποτε ως τα πάντα –τέτοιες συναισθηματικές λεπτομέρειες η Ακαδημία Κινηματογράφου ανέκαθεν τις λαμβάνει υπόψη της.
Η μεγαλύτερη σε ηλικία ηθοποιός που προτάθηκε ποτέ για Οσκαρ Α’ ρόλου βρίσκεται στην ίδια πεντάδα με τη μικρότερη υποψήφια στην ίδια κατηγορία: η ηλικιωμένη Εμανουέλ Ριβά, μούσα του Αλέν Ρενέ στο «Χιροσίμα, αγάπη μου», υποψήφια για την «Αγάπη» του Μίχαελ Χάνεκε, και η εννιάχρονη Κουαβενζανέ Γουάλις (φωτογραφία), από τις Ονδούρες, υποψήφια για τα «Μυθικά πλάσματα του Νότου» (ήταν έξι όταν τη γύριζε). Μάλιστα, την ημέρα της απονομής, η Ριβά γιορτάζει τα 86α γενέθλιά της, κάτι που μπορεί να σημαίνει από τίποτε ως τα πάντα –τέτοιες συναισθηματικές λεπτομέρειες η Ακαδημία Κινηματογράφου ανέκαθεν τις λαμβάνει υπόψη της.
2. Ο νέος παρουσιαστής
Τα φώτα θα είναι στραμμένα πάνω του καθώς ο Σεθ Μακ Φαρλέιν (φωτογραφία) ανέλαβε το αρκετά ριψοκίνδυνο έργο της παρουσίασης των εφετινών Οσκαρ παίρνοντας τη σκυτάλη από τον πάντα απολαυστικό Μπίλι Κρίσταλ, ο οποίος έχει τον παρουσιαστή-performer στο αίμα του. Και είναι ριψοκίνδυνο γιατί… ποιος αλήθεια θέλει να θυμάται το κρύο χιούμορ του Στιβ Μάρτιν ή την «ξύλινη» παρουσία του Τζον Στιούαρτ; Θα τα καταφέρει ο Μακ Φαρλέιν; Κρίνοντας από τα έξυπνα βίντεο που ετοίμασε ως διαφημιστικά promo της αποψινής απονομής, ο Μακ Φαρλέιν υπόσχεται χιούμορ. Το ευχόμαστε.
Τα φώτα θα είναι στραμμένα πάνω του καθώς ο Σεθ Μακ Φαρλέιν (φωτογραφία) ανέλαβε το αρκετά ριψοκίνδυνο έργο της παρουσίασης των εφετινών Οσκαρ παίρνοντας τη σκυτάλη από τον πάντα απολαυστικό Μπίλι Κρίσταλ, ο οποίος έχει τον παρουσιαστή-performer στο αίμα του. Και είναι ριψοκίνδυνο γιατί… ποιος αλήθεια θέλει να θυμάται το κρύο χιούμορ του Στιβ Μάρτιν ή την «ξύλινη» παρουσία του Τζον Στιούαρτ; Θα τα καταφέρει ο Μακ Φαρλέιν; Κρίνοντας από τα έξυπνα βίντεο που ετοίμασε ως διαφημιστικά promo της αποψινής απονομής, ο Μακ Φαρλέιν υπόσχεται χιούμορ. Το ευχόμαστε.
3. Ο μεγάλος απών
Αυτοί που αποφάσισαν να αυξήσουν την πεντάδα για το Οσκαρ καλύτερης ταινίας σε εννιάδα αυτομάτως μειώνουν την πιθανότητα υποψηφιότητας σε τουλάχιστον τέσσερις από τους εννέα σκηνοθέτες. Εφέτος φάνηκε άσχημα. Ολα δείχνουν ότι η «Επιχείρηση: Argo» θα αποσπάσει το Οσκαρ καλύτερης ταινίας (είναι το φαβορί), όμως ο Μπεν Αφλεκ (φωτογραφία), ο σκηνοθέτης της, δεν είναι καν υποψήφιος! Ωστόσο, αν πράγματι η ταινία αποσπάσει το Οσκαρ, ο Αφλεκ θα ανεβεί στη σκηνή ως συμπαραγωγός, μαζί με τον Τζορτζ Κλούνεϊ και τον Γκραντ Χέσλοφ.
Αυτοί που αποφάσισαν να αυξήσουν την πεντάδα για το Οσκαρ καλύτερης ταινίας σε εννιάδα αυτομάτως μειώνουν την πιθανότητα υποψηφιότητας σε τουλάχιστον τέσσερις από τους εννέα σκηνοθέτες. Εφέτος φάνηκε άσχημα. Ολα δείχνουν ότι η «Επιχείρηση: Argo» θα αποσπάσει το Οσκαρ καλύτερης ταινίας (είναι το φαβορί), όμως ο Μπεν Αφλεκ (φωτογραφία), ο σκηνοθέτης της, δεν είναι καν υποψήφιος! Ωστόσο, αν πράγματι η ταινία αποσπάσει το Οσκαρ, ο Αφλεκ θα ανεβεί στη σκηνή ως συμπαραγωγός, μαζί με τον Τζορτζ Κλούνεϊ και τον Γκραντ Χέσλοφ.
4. Ολοι με Οσκαρ
Η μοναδική εφετινή κατηγορία στην οποία όλοι οι υποψήφιοι έχουν ήδη Οσκαρ είναι εκείνη του Β’ ανδρικού ρόλου. Τέσσερις έχουν κερδίσει από ένα και ο πέμπτος, Ρόμπερτ Ντε Νίρο (φωτογραφία από τον «Οδηγό αισιοδοξίας», για τον οποίο είναι υποψήφιος), έχει δύο: Β’ ρόλου για τον «Νονό, μέρος 2ον» και Α’ ρόλου για το «Οργισμένο είδωλο». Οι υπόλοιποι είναι οι Τόμι Λι Τζόουνς (Β’ ρόλου – «Ο φυγάς»), Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν (Α’ ρόλου – «Τρούμαν Καπότε»), Αλαν Αρκιν (Β΄ ρόλου – «Little miss Sunshine») και Κρίστοφ Βαλτς (Β’ ρόλου – «Αδωξοι μπάσταρδη»).
Η μοναδική εφετινή κατηγορία στην οποία όλοι οι υποψήφιοι έχουν ήδη Οσκαρ είναι εκείνη του Β’ ανδρικού ρόλου. Τέσσερις έχουν κερδίσει από ένα και ο πέμπτος, Ρόμπερτ Ντε Νίρο (φωτογραφία από τον «Οδηγό αισιοδοξίας», για τον οποίο είναι υποψήφιος), έχει δύο: Β’ ρόλου για τον «Νονό, μέρος 2ον» και Α’ ρόλου για το «Οργισμένο είδωλο». Οι υπόλοιποι είναι οι Τόμι Λι Τζόουνς (Β’ ρόλου – «Ο φυγάς»), Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν (Α’ ρόλου – «Τρούμαν Καπότε»), Αλαν Αρκιν (Β΄ ρόλου – «Little miss Sunshine») και Κρίστοφ Βαλτς (Β’ ρόλου – «Αδωξοι μπάσταρδη»).
5. Αγάπη για την «Αγάπη»
Ο Μίχαελ Χάνεκε με την «Αγάπη» του πέτυχε εφέτος ένα ρεκόρ πρωτοφανές στη σχέση Οσκαρ – ευρωπαϊκού σινεμά. Ποτέ στο παρελθόν μια ευρωπαϊκή ταινία δεν κατάφερε να αποσπάσει πέντε υποψηφιότητες σε σημαντικές κατηγορίες, ήτοι καλύτερης ταινίας, καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερου σεναρίου (Χάνεκε) και καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου (Ριβά, στη φωτογραφία). Να σημειωθεί πάντως ότι η Ακαδημία φλερτάρει πια αρεκτά με την Ευρώπη (Μαριόν Κοτιγιάρ, Χαβιέρ Μπαρδέμ, Ζαν Ντυζαρντέν, Μισέλ Χαζαναβίσιους).
Ο Μίχαελ Χάνεκε με την «Αγάπη» του πέτυχε εφέτος ένα ρεκόρ πρωτοφανές στη σχέση Οσκαρ – ευρωπαϊκού σινεμά. Ποτέ στο παρελθόν μια ευρωπαϊκή ταινία δεν κατάφερε να αποσπάσει πέντε υποψηφιότητες σε σημαντικές κατηγορίες, ήτοι καλύτερης ταινίας, καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερου σεναρίου (Χάνεκε) και καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου (Ριβά, στη φωτογραφία). Να σημειωθεί πάντως ότι η Ακαδημία φλερτάρει πια αρεκτά με την Ευρώπη (Μαριόν Κοτιγιάρ, Χαβιέρ Μπαρδέμ, Ζαν Ντυζαρντέν, Μισέλ Χαζαναβίσιους).
6. Ελληνική παρουσία
Λέγεται Νικολάι Αρσέλ (φωτογραφία) και είναι παιδί Δανού και Ελληνίδας. Η μητέρα του είναι από τη Μυτιλήνη, το γένος Τατά, και γνώρισε τον πατέρα του κατά τη διάρκεια ενός καλοκαιριού τη δεκαετία του 1970. Η ταινία «Ο έρωτας της βασίλισσας» που σκηνοθέτησε ο Αρσέλ, σεναριογράφος παρεμπιπτόντως της ταινίας «Το κορίτσι με το τατουάζ» (της δανέζικης, όχι της αμερικανικής), είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ερωτικό δράμα εποχής που απέσπασε την υποψηφιότητα για το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και προβάλλεται αυτές τις ημέρες στις αίθουσες.
Λέγεται Νικολάι Αρσέλ (φωτογραφία) και είναι παιδί Δανού και Ελληνίδας. Η μητέρα του είναι από τη Μυτιλήνη, το γένος Τατά, και γνώρισε τον πατέρα του κατά τη διάρκεια ενός καλοκαιριού τη δεκαετία του 1970. Η ταινία «Ο έρωτας της βασίλισσας» που σκηνοθέτησε ο Αρσέλ, σεναριογράφος παρεμπιπτόντως της ταινίας «Το κορίτσι με το τατουάζ» (της δανέζικης, όχι της αμερικανικής), είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ερωτικό δράμα εποχής που απέσπασε την υποψηφιότητα για το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και προβάλλεται αυτές τις ημέρες στις αίθουσες.
7. Το μυστήριο του μακιγιάζ
Υποτίθεται ότι ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της μεταμόρφωσης και, αν μη τι άλλο, το μακιγιάζ παίζει τεράστιο ρόλο. Γιατί λοιπόν από τις εκατοντάδες ταινίες όπου βλέπουμε θαύματα στον τομέα του μακιγιάζ επιλέγονται μόνο τρεις στα Οσκαρ; Παντού οι υποψηφιότητες είναι πέντε, όχι όμως εδώ. Οι ταινίες που διεκδικούν το βραβείο είναι ο «Χίτσκοκ», όπου περιέργως το μακιγιάζ του Αντονι Χόπκινς (φωτογραφία) δεν είναι και τόσο επιτυχημένο, το «Χόμπιτ» και οι «Αθλιοι». Μα καλά, τόσος ντόρος δεν έγινε για τη μεταμόρφωση του Νάνιελ Ντέι-Λούις στον «Λίνκολν»; Το μακιγιάζ δεν έπαιξε κανέναν ρόλο;
Υποτίθεται ότι ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της μεταμόρφωσης και, αν μη τι άλλο, το μακιγιάζ παίζει τεράστιο ρόλο. Γιατί λοιπόν από τις εκατοντάδες ταινίες όπου βλέπουμε θαύματα στον τομέα του μακιγιάζ επιλέγονται μόνο τρεις στα Οσκαρ; Παντού οι υποψηφιότητες είναι πέντε, όχι όμως εδώ. Οι ταινίες που διεκδικούν το βραβείο είναι ο «Χίτσκοκ», όπου περιέργως το μακιγιάζ του Αντονι Χόπκινς (φωτογραφία) δεν είναι και τόσο επιτυχημένο, το «Χόμπιτ» και οι «Αθλιοι». Μα καλά, τόσος ντόρος δεν έγινε για τη μεταμόρφωση του Νάνιελ Ντέι-Λούις στον «Λίνκολν»; Το μακιγιάζ δεν έπαιξε κανέναν ρόλο;
8. Τα σίγουρα φαβορί
Από όλες τις κατηγορίες των εφετινών υποψηφιοτήτων τρεις είναι εκείνες στις οποίες «φαίνεται» αμέσως ο νικητής. Α’ ανδρικού ρόλου για τον Ντάνιελ Ντέι-Λούις στον «Λίνκολν», β’ γυναικείου ρόλου για την Ανν Χάθαγουεϊ στους «Αθλίους» (φωτογραφία) και καλύτερου τραγουδιού για το «Skyfall» των Αντέλ και Πολ Επγουορθ που ακούστηκε στην ομότιτλη ταινία «Τζέιμς Μποντ» του Σαμ Μέντες. Η σκιά της αμφιβολίας καλύπτει όλες τις υπόλοιπες υποψηφιότητες, αν και όλα δείχνουν επίσης ότι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ θα σηκώσει το τρίτο Οσκαρ σκηνοθεσίας για τον «Λίνκολν».
Από όλες τις κατηγορίες των εφετινών υποψηφιοτήτων τρεις είναι εκείνες στις οποίες «φαίνεται» αμέσως ο νικητής. Α’ ανδρικού ρόλου για τον Ντάνιελ Ντέι-Λούις στον «Λίνκολν», β’ γυναικείου ρόλου για την Ανν Χάθαγουεϊ στους «Αθλίους» (φωτογραφία) και καλύτερου τραγουδιού για το «Skyfall» των Αντέλ και Πολ Επγουορθ που ακούστηκε στην ομότιτλη ταινία «Τζέιμς Μποντ» του Σαμ Μέντες. Η σκιά της αμφιβολίας καλύπτει όλες τις υπόλοιπες υποψηφιότητες, αν και όλα δείχνουν επίσης ότι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ θα σηκώσει το τρίτο Οσκαρ σκηνοθεσίας για τον «Λίνκολν».
9. Τα βαφτίσια του «θείου»
Από την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου τα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου μετονομάστηκαν και επισήμως πλέον σε The Oscars. Η πρώτη επίσημη ονομασία του βραβείου ήταν The Academy Award of Merit. Τα βραβεία της Ακαδημίας δόθηκαν για πρώτη φορά το 1929, ενώ σύμφωνα με μια φήμη το παρατσούκλι Oscar οφείλεται στη γραμματέα της Ακαδημίας Μάργκαρετ Χέρικ, η οποία το 1931 είπε ότι το αγαλματάκι τής θύμιζε τον θείο της τον Οσκαρ. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1939, ο όρος Oscar άρχισε να χρησιμοποιείται από την Ακαδημία.
Από την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου τα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου μετονομάστηκαν και επισήμως πλέον σε The Oscars. Η πρώτη επίσημη ονομασία του βραβείου ήταν The Academy Award of Merit. Τα βραβεία της Ακαδημίας δόθηκαν για πρώτη φορά το 1929, ενώ σύμφωνα με μια φήμη το παρατσούκλι Oscar οφείλεται στη γραμματέα της Ακαδημίας Μάργκαρετ Χέρικ, η οποία το 1931 είπε ότι το αγαλματάκι τής θύμιζε τον θείο της τον Οσκαρ. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1939, ο όρος Oscar άρχισε να χρησιμοποιείται από την Ακαδημία.
πότε & πού:
Η αποψινή 85η τελετή απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα μεταδοθεί απευθείας από τη Nova, κάτι που θα γίνει και στην αίθουσα Cinema Embassy Nova Odeon (Πατριάρχου Ιωακείμ 5, Κολωνάκι). Ωρα έναρξης: 01.00.