Την πρώτη ημέρα προβολής της, στις 14 Φεβρουαρίου, η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της Odeon «Η αγάπη έρχεται στο τέλος» έκοψε περίπου 22.000 εισιτήρια πανελλαδικώς. Για τις δύσκολες οικονομικές περιόδους που διανύει η Ελλάδα το νούμερο είναι αστρονομικό. Αν προσθέσουμε ότι πρόκειται για δουλειά πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη (Βασίλης Κεχαγιάς), ότι δεν διαθέτει διάσημους πρωταγωνιστές (η Κατερίνα Γερονικολού είναι η γνωστότερη, δίπλα στους Τζωρτζίνα Λιώση, Λεωνίδα Καλφαγιάννη, Πάνο Βλάχο κ.ά.) ούτε παρουσιάστηκε σε δημοσιογραφική προβολή ώστε να κερδίσει περαιτέρω δημοσιότητα, η επιτυχία της γίνεται μεγαλύτερη.
Από την άλλη πλευρά, η 14η Φεβρουαρίου είναι η Ημέρα των Ερωτευμένων –άρα, μία από τις πιο δημοφιλείς του ημερολογίου. Αυτή η ταινία κατά κάποιον τρόπο γεννήθηκε για να ζήσει αυτή ακριβώς την ημέρα.
Branded entertainment
Η «Αγάπη έρχεται στο τέλος» ανήκει στο νεοσύστατο κινηματογραφικό είδος της «ψυχαγωγίας φίρμας» ή «branded entertainment», όπως αποκαλείται στον χώρο της διαφήμισης. Είναι ένα καθαρόαιμο προϊόν του μάρκετινγκ και της διαφήμισης που δημιουργήθηκε μέσα από τον σχολαστικό υπολογισμό, τις στρατηγικές κινήσεις προώθησης, τη δύναμη του Facebook και την ιδέα ότι η γεύση της σοκολάτας μπορεί να θεραπεύσει κάθε ψυχικό πόνο –πόσω μάλλον τον πόνο ενός έρωτα που πήγε στράφι.
Πιο συγκεκριμένα, λέξη-κλειδί είναι η Lacta. Αρχική ιδέα για τη δημιουργία της ταινίας ήταν ο ίδιος ο πυρήνας της διαφημιστικής καμπάνιας της σοκολάτας Lacta, η οποία στην πλειονότητα των διαφημιστικών σποτ της –μικρές ιστορίες αγάπης –λέει στον καταναλωτή ότι η γεύση της σοκολάτας μπορεί να χαρίσει τη χαρά που λείπει από όσους έχουν νιώσει την πίκρα της ερωτικής απογοήτευσης.
Τι θα μπορούσε όμως να συμβεί αν άνθρωποι που έχουν νιώσει αυτή την πίκρα έλεγαν την ιστορία τους με την προοπτική της συμμετοχής της στη δημιουργία μιας ταινίας; Αυτό ήταν το ερώτημα που στήριξε την «Αγάπη». Με περισσότερα από 650.000 «like» και αμέτρητους φίλους, η σελίδα της Lacta στο Facebook ήταν το καταλληλότερο εργαλείο για την προώθηση του κινηματογραφικού εγχειρήματος της σοκολάτας.
Περίπου 1.000… οπαδοί της Lacta ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα στέλνοντας τις ιστορίες τους, από τις οποίες έγινε επιλογή και κατόπιν επεξεργασία σεναρίου για το τελικό αποτέλεσμα που σήμερα βλέπουμε στις αίθουσες. «Οταν κάποιος σου λέει ότι στο σινεμά ο έρωτας που ποτέ δεν έζησες μπορεί να πραγματοποιηθεί, αυτομάτως σου κεντρίζει την περιέργεια» μας λέει ο Πάνος Σαμπράκος, δημιουργικός διευθυντής της διαφημιστικής εταιρείας Ogilvy One Athens που χειρίζεται τη Lacta, αλλά και ο εγκέφαλος πίσω από τη δημιουργία της ταινίας.
Προεργασία ετών
Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται ένα τέτοιο πείραμα από τη Lacta, «Η αγάπη έρχεται στο τέλος» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που προέκυψε κατ’ αυτόν τον τρόπο και διανεμήθηκε εμπορικά στις αίθουσες. Το 2008 ο κ. Σαμπράκος μαζί με την ομάδα του έκαναν μια διαδραστική ταινία για τη Lacta η οποία προβλήθηκε στο Internet με τίτλο «Love at first sight» («Κεραυνοβόλος έρωτας»).
Η ταινία δεν ξεπερνούσε τα 17′, όμως η πρωτοτυπία της ήταν ότι έδινε στον χρήστη τη δυνατότητα να «μεσολαβήσει» πάνω της και να της δώσει την εξέλιξη που εκείνος ήθελε. Το εγχείρημα είχε πάει πολύ καλά και ο κ. Σαμπράκος κλήθηκε στο Φεστιβάλ Καννών για την παρουσίασή της. Με τον αέρα αυτής της επιτυχίας, δύο χρόνια αργότερα, το 2010, η Ogilvy One Athens παρήγαγε μια μικρού μήκους ταινία με τίτλο «Love in action» (Ερωτας σε δράση), το σενάριο της οποίας ήταν του Γιώργου Καπουτζίδη.
Η διάρκειας 25′ ταινία δημιουργήθηκε με τη συμμετοχή του κοινού και μεταδόθηκε την Ημέρα των Ερωτευμένων στο MEGA Channel. «Το 2012 προέκυψε η ιδέα να το πάμε ένα βήμα παρακάτω με μια ταινία μεγάλου μήκους» σημειώνει ο κ. Σαμπράκος. «Αν όμως την πρώτη φορά δώσαμε στο κοινό τη δυνατότητα να επηρεάζει τη ροή της ιστορίας της ταινίας, τη δεύτερη καταλάβαμε ότι θα εμπλέκαμε πολύ περισσότερο τον κόσμο αν τον βάζαμε από την πρώτη στιγμή στη δημιουργία της».
Πράγματι, ο κόσμος έστειλε ιδέες από ανεκπλήρωτους έρωτες και ιστορίες που δεν είχαν αίσιο τέλος, προκειμένου η διαμόρφωσή τους να γίνει από την Ogilvy One Athens –όπως και έγινε. Το τελικό σενάριο υπογράφει ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης, ενώ η επιλογή του Β. Κεχαγιά στη σκηνοθεσία έγινε ακριβώς επειδή ήταν πρωτοεμφανιζόμενος, άρα με φρέσκια, «ανόθευτη» ματιά. Σε πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος και η Κωνσταντινούπολη, βρίσκουμε την ιστορία μιας κοπέλας που φοβάται να αισθανθεί, εκείνη ενός άνδρα που θα πρέπει για πρώτη φορά να πει την αλήθεια γι’ αυτά που νιώθει και εκείνη ενός ζευγαριού που δεν πιστεύει στον έρωτα, αλλά και δεν μπορεί να ζήσει χώρια.
«Η σοκολάτα «εμφανίζεται» σε δυο-τρεις σκηνές εντελώς συμβολικά» μας είπε ο δημιουργικός διευθυντής της Ogilvy Athens. «Κανείς δεν τρώει σοκολάτα στην ταινία και αυτό είναι κάτι που κάναμε επίτηδες, παρ’ ότι διαφημιστικά μπορεί να είναι και λάθος. Για να πετύχει όμως το branded entertainment και να μη νιώσει ο θεατής θύμα διαφημιστικού τρικ, η έμφαση πρέπει να δοθεί στη λέξη entertainment και όχι στη λέξη branded».
Πουθενά «γλυκός πειρασμός»
«Οταν βλέπεις κάποιον να τρώει σοκολάτα, σου τρέχουν τα σάλια και θες αμέσως να φας κι εσύ» μας είπε ο διαφημιστικός εγκέφαλος πίσω από τη δημιουργία της ταινίας Πάνος Σαμπράκος. Φέρνει ως παράδειγμα τη δική του εμπειρία στο διάλειμμα της ταινίας «Chocolat» του Λάσε Χάλστρομ, όταν όλη η αίθουσα, συμπεριλαμβανομένου του ιδίου, αναζητούσε σοκολάτα. Το παράξενο ωστόσο στην περίπτωση του «Η αγάπη έρχεται στο τέλος» είναι ότι με όλη αυτή την τεράστια προεργασία που έχει προηγηθεί από τη Lacta η εμφάνιση της ίδιας της σοκολάτας δεν κρίθηκε καν απαραίτητη στην οθόνη.
«Οταν βλέπεις κάποιον να τρώει σοκολάτα, σου τρέχουν τα σάλια και θες αμέσως να φας κι εσύ» μας είπε ο διαφημιστικός εγκέφαλος πίσω από τη δημιουργία της ταινίας Πάνος Σαμπράκος. Φέρνει ως παράδειγμα τη δική του εμπειρία στο διάλειμμα της ταινίας «Chocolat» του Λάσε Χάλστρομ, όταν όλη η αίθουσα, συμπεριλαμβανομένου του ιδίου, αναζητούσε σοκολάτα. Το παράξενο ωστόσο στην περίπτωση του «Η αγάπη έρχεται στο τέλος» είναι ότι με όλη αυτή την τεράστια προεργασία που έχει προηγηθεί από τη Lacta η εμφάνιση της ίδιας της σοκολάτας δεν κρίθηκε καν απαραίτητη στην οθόνη.
«Η σοκολάτα «εμφανίζεται» σε δυο-τρεις σκηνές εντελώς συμβολικά» μας είπε ο δημιουργικός διευθυντής της Ogilvy Athens. «Κανείς δεν τρώει σοκολάτα στην ταινία και αυτό είναι κάτι που κάναμε επίτηδες, παρ’ ότι διαφημιστικά μπορεί να είναι και λάθος. Για να πετύχει όμως το branded entertainment και να μη νιώσει ο θεατής θύμα διαφημιστικού τρικ, η έμφαση πρέπει να δοθεί στη λέξη entertainment και όχι στη λέξη branded».
Το μόνο ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν η διάρκεια της «Αγάπης έρχεται στο τέλος» θα είναι το ίδιο εκρηκτική όσο το άνοιγμα της πρώτης ημέρας προβολής της. Σύμφωνα με την Odeon, η πορεία της είναι πολύ καλή καθώς το πρώτο τετραήμερο συγκέντρωσε περί τους 65.000 θεατές σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο.
πότε & πού:
Η ταινία «Η αγάπη έρχεται στο τέλος» προβάλλεται στις αίθουσες σε διανομή Odeon
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ