Ρωσική «Μασκαράτα» στην Αθήνα

Πριν από έναν χρόνο τέτοια εποχή το αθηναϊκό κοινό απολάμβανε τον «Θείο Βάνια» του Τσέχοφ στην παράσταση του μοσχοβίτικου θεάτρου Βαχτάνγκοφ. Γι' αυτό και το ενδιαφέρον για τη «Μασκαράτα» του Μιχαήλ Λέρμοντοφ, που φέρνει το ίδιο θέατρο ξανά στη σκηνή του Badminton, είναι πολλαπλάσιο. Ρωσικό θέατρο λοιπόν, από Ρώσους...

Πριν από έναν χρόνο τέτοια εποχή το αθηναϊκό κοινό απολάμβανε τον «Θείο Βάνια» του Τσέχοφ στην παράσταση του μοσχοβίτικου θεάτρου Βαχτάνγκοφ. Γι’ αυτό και το ενδιαφέρον για τη «Μασκαράτα» του Μιχαήλ Λέρμοντοφ, που φέρνει το ίδιο θέατρο ξανά στη σκηνή του Badminton, είναι πολλαπλάσιο. Ρωσικό θέατρο λοιπόν, από Ρώσους…
Με μια νέα ανατρεπτική ματιά πάνω στο κλασικό έργο της ρωσικής δραματουργίας έρχεται ο σκηνοθέτης Ρίμας Τουμίνας μαζί με τον θίασο του Βαχτάνγκοφ. Η «Μασκαράτα» –την οποία είχε ανεβάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών ο Στάθης Λιβαθινός –είναι μια τραγική φάρσα με θέμα την αλήθεια και τις επιπτώσεις της στις ζωές των ανθρώπων που ζουν με την ψευδαίσθηση της αυστηρότητας και της ηθικής. Παράλληλα η «Μασκαράτα» είναι και μια γιορτή γεμάτη ήχους και χρώματα, μάσκες, κοστούμια και μυστήριο, για ανθρώπους που διασκεδάζουν, συκοφαντούν και χαρτοπαίζουν χωρίς να τους αναγνωρίζει κανείς. Ενα έργο για την ελευθερία και την αλήθεια.
Χωρισμένο σε τέσσερις πράξεις, το έργο αναφέρεται στην καλή κοινωνία της Αγίας Πετρούπολης και εστιάζει το βλέμμα του σε έναν ευγενή που γοητεύεται από την ανυπακοή και την ανατροπή. Με μια πλοκή που θυμίζει τον σαιξπηρικό «Οθέλλο», η «Μασκαράτα» οδηγεί τον πρωταγωνιστή της στον φόνο της γυναίκας του.
Γραμμένο το 1835, το έργο δεν ανέβηκε ποτέ όσο ζούσε ο συγγραφέας του εξαιτίας της λογοκρισίας. Ο Λέρμοντοφ (1814-1841), ο «ποιητής του Καυκάσου», ανήκει στους ρομαντικούς ποιητές και συγγραφείς της ρωσικής λογοτεχνίας, ενώ ήταν και ζωγράφος. Μετά τον θάνατο του Πούσκιν θεωρήθηκε μία από τις σημαντικότερες μορφές του ρωσικού ρομαντισμού. Καθοριστική είναι η επίδρασή του στην παράδοση της ρωσικής ψυχολογικής νουβέλας.
Με στόχο να αντιταχθεί στο θεατρικό κατεστημένο της Μόσχας, το 1911 ιδρύθηκε το θέατρο Βαχτάνγκοφ από τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Ευγένιο Βαχτάνγκοφ και σύντομα ξεχώρισε στον θεατρικό χάρτη της χώρας. Από το 1926 και μετά σκηνοθετικές μορφές όπως ο Μέγερχολντ, ο Πόποφ, ο Ζαβάντσκι και ο Ακίμοφ συνεργάστηκαν και δημιούργησαν παραστάσεις που άφησαν εποχή. Οπως ο «Αμλετ» του Ακίμοφ με τη μουσική του Σοστακόβιτς το 1932.
Σήμερα καλλιτεχνικός διευθυντής του είναι ο Ρίμας Τουμίνας, ο σκηνοθέτης της «Μασκαράτας». Ο 61χρονος σήμερα καλλιτέχνης γεννήθηκε και σπούδασε στη Λιθουανία, όπου και ανέβασε τις πρώτες παραγωγές του. Εχει, μεταξύ άλλων, ανεβάσει Τσέχοφ, Μολιέρο, Μπρεχτ, Γκόγκολ εντός και εκτός της χώρας του, έχει συμμετάσχει σε διεθνή φεστιβάλ και έχει περιοδεύσει στην Ευρώπη.

πότε & πού:
«Μασκαράτα» του Μιχαήλ Λέρμοντοφ, από το θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας. Θέατρο Badminton – Κεντρική Σκηνή. Στις 22 και 23/2, στις 20.30. Εισιτήρια: 45, 35, 30, 20, 15 (φοιτητικό) ευρώ. Η προπώληση έχει αρχίσει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.