Θεσσαλονίκη: Οι αρχαιότητες έχασαν την θέση τους στο μετρό

Οριστικά εκτός του -υπό κατασκευή- σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα μείνουν τα αρχαιολογικά ευρήματα που βρέθηκαν στο υπέδαφος του κατασκευαστικού μετώπου, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης.

Και αυτό διότι, όπως τόνισαν την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου από τη Θεσσαλονίκη ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, κ. Στράτος Σιμόπουλος και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, κ. Χρίστος Τσίτουρας, καμία τεχνική λύση για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» με ταυτόχρονη παραμονή των αρχαιολογικών ευρημάτων δεν θα ήταν ασφαλής.
«Βρήκαμε το μεγαλύτερο έργο που εκτελείται σήμερα στη χώρα, και το σημαντικότερο ίσως που έχει γίνει ποτέ στην πόλη, ημιθανές. Το βάλαμε στην εντατική και το κρατήσαμε στη ζωή. Με πολύ κόπο, επιμονή και υπομονή, παραδίδουμε τους περισσότερους σταθμούς στην κοινοπραξία, ενώ είμαστε κοντά στην εξεύρεση νομικής λύσης, μέσω διαιτησίας, για την εξέταση όποιων -και τονίζω τη λέξη όποιων- από τα αιτήματα της κοινοπραξίας μπορεί να κριθούν εύλογα», σημείωσε ο κ. Σιμόπουλος.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα, «βρισκόμαστε τώρα μπροστά σε ένα εμπόδιο που αν δεν το ξεπεράσουμε, θα αποτελέσει ταφόπλακα για το έργο». «Σέβομαι απόλυτα την αξία των ευρημάτων, την ιστορία της πόλης και τη σημασία της ιστορικής μνήμης. Άλλωστε οι λαοί για να έχουν μέλλον πρέπει να έχουν μνήμη. Δεν υπάρχει όμως τεχνική λύση ενσωμάτωσης των ευρημάτων στο σταθμό. Ταυτόχρονα δεν μπορεί να καταργηθεί ο σταθμός, διότι θα έχουμε ένα έργο κουτσουρεμένο, ενώ ο ανασχεδιασμός του θα το πάει χρόνια πίσω», υπογράμμισε.
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, έχει διερευνηθεί το ενδεχόμενο κατασκευής του σταθμού χωρίς να απαιτείται η μεταφορά των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο πρώτο επίπεδό του, όμως η μελέτη έδειξε ότι δεν υπάρχει καμία ασφαλής τεχνική λύση, με δεδομένα τις ιδιαιτερότητες του συστήματος του Μετρό της Θεσσαλονίκης, «όπου τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα είναι συνδεδεμένα μεταξύ των σταθμών, καθώς και τις τοπικές συνθήκες με τον περιορισμένο χώρο από τα υφιστάμενα κτίρια».
Σύμφωνα με τον κ. Τσίτουρα, ο σταθμός «Βενιζέλου» θα έχει την τέταρτη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στο σύνολο των 13 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ όπως επισήμανε, ήδη έχουν δαπανηθεί περί τα 20 εκατ. ευρώ «για τις εργασίες κατασκευής και αρχαιολογικής έρευνας του συγκεκριμένου σταθμού».
Τυχόν κατάργηση του σταθμού «Βενιζέλου» λόγω της παραμονής των αρχαιοτήτων στη θέση που αποκαλύφθηκαν, είπε ο κ. Τσίτουρας, θα προκαλούσε δυσμενείς συγκοινωνιακές, κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις, καθώς θα απέκλειε 67.000 πολίτες ημερησίως από το Μετρό.
Παράλληλα, σημείωσε, τυχόν μετακίνηση του πρώτου επιπέδου του σταθμού «Βενιζέλου», θα απαιτούσε νέα ανασκαφή μεγάλης έκτασης στο κέντρο της πόλης, κάτι που θα σήμαινε «επικινδυνότητα» εύρεσης σημαντικών αρχαιοτήτων και άρα έξοδα και χρόνο.
«Η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει έμπρακτα αποδείξει σεβασμό στις αρχαιότητες της πόλης και όπου αυτό ήταν τεχνικά εφικτό τις διατήρησε επιτόπου, όπως συνέβη με τη Βασιλική στο σταθμό του Μετρό »Σιντριβάνι». Αντίστοιχα, όταν αυτό δεν ήταν εφικτό, φρόντισε για την ασφαλή μεταφορά τους με εξειδικευμένες εταιρίες μεγάλης εμπειρίας», τόνισε κ. Τσίτουρας.
Τέτοιες ήταν οι περιπτώσεις της αρχαίας οδού που ανακαλύφθηκε σε μήκος 80 μέτρων στο σταθμό του Μετρό »Αγίας Σοφίας» και μεταφέρθηκε τον περασμένο Αύγουστο, ενώ το ίδιο θα συμβεί και με τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό «Βενιζέλου», για τις οποίες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) αποφάσισε την απόσπαση και την ανάδειξή τους στο στρατόπεδο «Παύλου Μελά» ή σε άλλο χώρο στην πόλη.
«Οποιαδήποτε σκέψη, είτε για κατάργηση του σταθμού «Βενιζέλου» είτε για αλλαγή στο σχεδιασμό του θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στη χρηματοδότηση του έργου, με ορατό κίνδυνο την απένταξη από την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση», κατέληξε ο κ. Τσίτουρας.
«Θέλουμε μια νέα υποθαλάσσια; Μια νέα πλατεία Διοικητηρίου; Θέλουμε κουφάρια και σκουπιδότοπους; Δεν είναι προτιμότερο να θέλουμε μια σύγχρονη πόλη με μέσο σταθερής τροχιάς και μάλιστα το συντομότερο δυνατό; Η Θεσσαλονίκη υποφέρει από τις καθυστερήσεις που καταγράφονται στα έργα» δήλωσε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αττικό Μετρό και αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Η συνέντευξη τύπου δόθηκε σε απάντηση των εντονότατων αντιδράσεων των αρχαιολόγων, οι οποίοι ζητούν την παραμονή της αρχαίας οδού.
Σχολιάζοντας την συνέντευξη τύπου, ο δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης κι επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ- Οικολογία στην Πράξη, κ. Χρήστος Μάτης δήλωσε: «Η όλη εξέλιξη στο μετρό της Θεσσαλονίκης, με αφορμή το σταθμό της Βενιζέλου, επιβεβαιώνει την διαπίστωση, ότι η κατασκευή του έργου διακρίνεται από μία αβάσταχτη προχειρότητα, καθώς στην προκήρυξη δεν είχαν ληφθεί υπόψη ούτε οι κατασκευαστικές παράμετροι, ούτε οι αρχαιολογικές και αυτό έχει καταστροφικές συνέπειες».
«Η εμπειρία της πόλης από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ μέχρι σήμερα είναι εξαιρετικά αρνητική. Έχει προκληθεί μεγάλη ζημιά στην καθημερινότητα των πολιτών, στην οικονομική δραστηριότητα και στη διαχείριση του δημόσιου χώρου, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί μεγάλο έλλειμμα εμπιστοσύνης, που ενισχύει τις αμφιβολίες για την ακρίβεια των προβλέψεων περί τετραετούς καθυστέρησης, εάν παραμείνουν τα ευρήματα της Βενιζέλου στη θέση τους. Άλλωστε, ήδη έχει παρέλθει κατά 4 μήνες ο συμβατικός χρόνος κατασκευής του έργου και έχει εκτελεστεί μόλις το 20% των εργασιών» σημείωσε ο κ. Μάτης.
«Δεν μπορεί να παραγνωριστεί η αναγκαιότητα της ανάδειξης της ιστορίας της πόλης, με την οποία είναι επιφορτισμένες οι αρχαιολογικές υπηρεσίες. Διότι ανάπτυξη σε μία πόλη δεν φέρνει μόνο το μετρό, αλλά και η ανάδειξη του ιστορικού πλούτου. Η συνύπαρξη ενός σύγχρονου συγκοινωνιακού έργου και της ιστορίας της πόλης δεν μπορούν να είναι σε αντιπαράθεση» πρόσθεσε.
Ο κ. Μάτης καλεί τον δήμο Θεσσαλονίκης «να πάρει συγκεκριμένη θέση επί του θέματος καθώς αφορά τη ζωή και το μέλλον όλης της πόλης».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.