Το πρώτο βήμα του νομοσχεδίου ήταν η επιχειρηματολογία. Όλοι έχουμε πάρει μέρος σε συζητήσεις ή έστω έχουμε ακούσει για τα προβλήματα που παρουσιάζουν τα AΤΕΙ.
Αρχικά η πιο δημοφιλής κουβέντα αφορά σε AΤΕΙ που έχουν δημιουργηθεί σε κωμοπόλεις ή μικρές πόλεις, με σκοπό απλά και μόνο να έχουν αυτοί οι τόποι φοιτητές-τουρίστες που θα ξοδεύουν τα λεφτά των γονιών τους επί τέσσερα, πέντε, έξι ή και περισσότερα ίσως χρόνια δίνοντας ζωντάνια σε αυτούς τους τόπους και παίρνοντας ένα διακοσμητικό πτυχίο στην αποφοίτηση τους ως σουβενίρ. Τώρα το ποιος είχε άμεσο ή έμμεσο όφελος από αυτούς τους φοιτητές και την δύναμη να ιδρύσει ένα ολόκληρο ΑΤΕΙ είναι άλλη ιστορία. Πάνω σε αυτό λοιπόν, στηρίζονται τέσσερα από τα κύρια επιχειρήματα του «ΑΘΗΝΑ»:
* Χωρική Διασπορά Τμημάτων αλλά & κατακερματισμός συγγενών τμημάτων εντός Ιδρυμάτων ή σχολών Ιδρυμάτων.
* Κατακερματισμός Γνωστικών Αντικειμένων & ελλιπή Προγράμματα σπουδών.
* Ανυπαρξία ή ανακολουθία Γνωστικών Αντικειμένων Τμημάτων με Περιφερειακά Συγκριτικά Πλεονεκτήματα & Εθνικούς στόχους.
* Ανορθολογική Ανάπτυξη Κτιριολογικών & Υλικοτεχνικών Υποδομών, εντός και εκτός Περιφερειακών Προγραμμάτων.
Άρα το νομοσχέδιο «ΑΘΗΝΑ» σκοπεύει να κλείσει τις σχολές που το κράτος δημιούργησε για κρυφά συμφέροντα. Δυστυχώς δεν σταματάει εκεί!
Είναι γνωστό ότι τα περισσότερα ΑΤΕΙ δεν έχουν την απαραίτητη υποδομή για τη σωστή διεξαγωγή των μαθημάτων. Αυτό είτε αφορά σε αίθουσες και εργαστηριακό εξοπλισμό ή σε καθηγητές. Ωστόσο, ενώ ο καθένας θα περίμενε ως αλλαγή την αύξηση των κονδυλίων των ΤΕΙ, έγιναν περικοπές στους μισθούς των καθηγητών. Ως αποτέλεσμα, ένα από τα κύρια επιχειρήματα του «ΑΘΗΝΑ» είναι η «Αναντιστοιχία Προγράμματος σπουδών με Διδακτικό & Εργαστηριακό Προσωπικό, λόγω απουσίας ή ελλιπούς στελέχωσης». Θα ήταν πετυχημένη φάρσα για την Πρωταπριλιά!
Και εδώ το νομοσχέδιο «ΑΘΗΝΑ» χάνει το δίκιο που αρχικά είχε για ορισμένες περιπτώσεις.
Το δεύτερο βήμα του νομοσχεδίου ήταν το πρόγραμμα δράσης.
Για ακόμα μια φορά σε θεωρητικό επίπεδο ήταν σωστό, δεν θα αναλύσω όμως αυτά που διαπραγματεύεται επειδή δεν τα τηρεί τελικά στην εφαρμογή του (όποιος ενδιαφέρεται να μάθει το σχέδιο δράσεις και τους στόχους μπορεί εύκολα να βρει στο Διαδίκτυο το επίσημο pdf).
Το τρίτο βήμα είναι φυσικά η ανακοίνωση των συγχωνεύσεων.
Θέλοντας να δικαιολογήσω τους δημιουργούς αυτής της λίστας θα έλεγα ότι… δεν θα έλεγα τίποτα, είναι απαράδεκτοι και ανεκδιήγητοι. Ναι μεν είχαν να κάνουν με μεγάλο αριθμό σχολών, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει ούτε ένα λάθος όταν έχεις να κάνεις με εκατοντάδες σπουδαστές! Για την εφαρμογή του συγκεκριμένου νομοσχεδίου απαιτείται μελέτη τόσο των μαθημάτων των σχολών όσο και της απορρόφησης των φοιτητών της κάθε σχολής στην αγορά εργασίας.
Το παρόν νομοσχέδιο μάλλον κρίνει μόνο από τους τίτλους των σχολών και καθορίζει μέσω αυτών ποια τμήματα θα ταίριαζαν περισσότερο. Με τέτοιες κινήσεις όμως, υποβαθμίζονται τα τμήματα στα οποία υπάρχει υποδομή, γίνεται σωστή δουλειά και παρουσιάζουν καλή απορρόφηση των τελειόφοιτων στην αγορά εργασίας όταν (ακόμα και αν είναι τα μοναδικά στη χώρα στον τομέα εξειδίκευσης τους) συγχωνεύονται με σχολές πολλών τμημάτων και χειρότερης απορρόφησης.
Αντί, λοιπόν, να ενισχύουν τα καλά τμήματα των ΑΤΕΙ τα ισοπεδώνουν, πράγμα απαράδεκτο!
Σίγουρα η χωρική διασπορά των τμημάτων με συναφή πεδία σπουδών (τα οποία ιδανικά θα μπορούσαν να συνεργάζονται) ακούγεται παράλογη και ανορθολογική, ωστόσο το σχέδιο δράσης που επιλέγεται από την κυβέρνηση οδηγώντας σε ανακατατάξεις μεγάλης μάζας φοιτητών που θα μεταφερθούν όχι μόνο σε άλλη πόλη αλλά θα αποκτήσουν και διαφορετική εξειδίκευση σε κάποιες περιπτώσεις, απαιτεί περισσότερη μελέτη και αναθεώρηση σε αρκετά σημεία.
Από τα μάτια ενός φοιτητή του Τμήματος Οχημάτων.
Η δικιά μου σχολή είναι μοναδική στο ίδιος της στην Ελλάδα και στεγάζεται στο ΑΤΕΙ/Θ (Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης). Σκοπός του νομοσχεδίου είναι να συγχωνεύσει το τμήμα μου με το ΤΕΙ Μηχανολογίας Σερρών. Υπάρχουν πολλά επιχειρήματα για να μη μεταφερθεί μια σχολή σε μία άλλη και ακόμα περισσότερα για να μη συγχωνευτεί μια σχολή σε μια άλλη, ε λοιπόν το τμήμα μου έχει ακόμα περισσότερα.
Γιατί;
Έχει τουλάχιστον 18 διαφορετικά μαθήματα (σε σχέση με τους μηχανολόγους) τα οποία είναι μοναδικά στην Ελλάδα όπως και τα εργαστήρια που τα πλαισιώνουν.
Υπάρχουν 8 τμήματα μηχανολογίας τα οποία δεν μετακινούν ή συγχωνεύουν, παρόλα αυτά το μοναδικό τμήμα οχημάτων συγχωνεύεται σε αυτά.
Έχει καλύτερα ποσοστά απορρόφησης στην αγορά εργασίας σε σχέση με τα τμήματα μηχανολογίας.
Έχει το ανώτερο πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο αντικείμενό του.
Αν συγχωνευτεί στο ΤΕΙ Μηχανολογίας Σερρών, η μοναδική επιλογή για κάποιον που θέλει να σπουδάσει αυτό το αντικείμενο είναι ο ιδιωτικός τομέας.
Τα παραπάνω αποτελούν επιχειρήματα που παρουσιάζει μόνο το ΤΕΙ Οχημάτων.
Ελπίζω όλες οι σχολές που αξίζουν να τα καταφέρουν και εύχομαι κουράγιο στον αγώνα μας!
Ευχαριστώ θερμά για το χρόνο σας.