Ολική φοροανατροπή σε ακίνητα – επιχειρήσεις

Νομοσχέδιο με το οποίο κηρύσσει «πόλεμο» στη «μαύρη» εργασία και βάζει τέλος στις συντάξεις-«μαϊμού» φέρνει η κυβέρνηση στη Βουλή.

Νομοσχέδιο με το οποίο κηρύσσει «πόλεμο» στη «μαύρη» εργασία και βάζει τέλος στις συντάξεις-«μαϊμού» φέρνει η κυβέρνηση στη Βουλή.
Ο υπουργός Εργασίας κ. Γιάννης Βρούτσης ολοκλήρωσε τις σχετικές ρυθμίσεις με τις οποίες ενεργοποιείται η οικονομική αστυνομία κατά της αδήλωτης εργασίας και αρχίζει η λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος «Αριάδνη» προκειμένου να εκλείψει το φαινόμενο των συντάξεων-«μαϊμού» που εισέπρατταν παράνομα περί τα 50.000 άτομα από όλα τα Ταμεία.
Τα ληξιαρχεία των δήμων σε συνδυασμό με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, αλλά και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ), αναδεικνύονται ως βασικές υπηρεσίες «εξάλειψης της παραβατικότητας» στον χώρο των συντάξεων.
Ολες οι παραπάνω υπηρεσίες συνδέονται ηλεκτρονικά μεταξύ τους προκειμένου να ενημερώνονται άμεσα για κάθε μεταβολή στην οικογενειακή κατάσταση του ασφαλισμένου ή του συνταξιούχου, αλλά και για την ταχύτατη καταχώριση σε περίπτωση θανάτου του συνταξιούχου.
Το νέο σύστημα ενημέρωσης των αρμοδίων υπηρεσιών φέρει το κωδικό όνομα «Αριάδνη» και περιγράφεται αναλυτικά σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το οποίο θα κατατεθεί από τον Γιάννη Βρούτση στη Βουλή για ψήφιση εντός της ερχόμενης εβδομάδας.
Στόχος του συστήματος «Αριάδνη» είναι η ριζική αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον χώρο των συντάξεων και η εξοικονόμηση περίπου 400 εκατομμυρίων ετησίως που σπαταλώνται σε παράνομα εισπραχθείσες συντάξεις. Περιλαμβάνει μέτρα που θα θωρακίσουν το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης ώστε να μην ξανασημειωθούν κρούσματα παρανόμως χορηγούμενων συντάξεων.
Αυτό επιτυγχάνεται με τη σύζευξη των ηλεκτρονικών συστημάτων των υπουργείων Εργασίας, Εσωτερικών και Οικονομικών. Ετσι, με τη δήλωση του θανάτου συνταξιούχου, στον ληξίαρχο ενός δήμου θα ενημερώνονται –αυτομάτως –αρχικώς η ΗΔΙΚΑ και στη συνέχεια τα ασφαλιστικά ταμεία, ο ΕΟΠΥΥ και ο ΟΑΕΔ. Με τον τρόπο αυτόν θα διακόπτονται οι παροχές που ως τότε λάμβανε ο συνταξιούχος.
Η δήλωση του θανάτου στον ληξίαρχο θα είναι προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας ταφής του τεθνεώτος.
Αντιστοίχως, θα δηλώνονται οι γάμοι, τα διαζύγια και η λύση των συμφώνων συμβίωσης, όπως και κάθε είδους οικογενειακές μεταβολές, που σημαίνουν παροχές και επιδόματα.
Τυχόν παράλειψη δήλωσης των ληξιαρχικών γεγονότων θα επιφέρει κυρώσεις (επιβολή προστίμων).
Παραλλήλως στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τους ελέγχους σε επιχειρήσεις και εργοτάξια για παραβάσεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας θα διενεργούν πλέον η Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Πρόκειται για το αντικείμενο ελέγχου που διενεργούν σήμερα τα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και του ΣΕΠΕ.
Ταυτοχρόνως καθιερώνεται το «πιστοποιητικό ασφαλιστικής συμμόρφωσης», το οποίο θα δίδεται κατόπιν ελέγχου στις επιχειρήσεις κατά τα πρότυπα του «φορολογικού πιστοποιητικού». Ο τρόπος χορήγησης, ο χρόνος, η διαδικασία και το αντικείμενο ελέγχου για τη χορήγηση του πιστοποιητικού καθορίζονται με υπουργική απόφαση η οποία εκδίδεται εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του νόμου.
Κλειδί τα ληξιαρχεία για την ενημέρωση των Ταμείων
Θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση και διασταυρώσεις των στοιχείων για όλες τις οικογενειακές μεταβολές

Υποχρεωτική καθίσταται πλέον η δήλωση στα κατά τόπους ληξιαρχεία των δήμων όλων των οικογενειακών μεταβολών που επέρχονται στους ασφαλισμένους αλλά και τους συνταξιούχους. Ταυτοχρόνως η άδεια ταφής συνταξιούχου εκδίδεται αφού προηγηθεί η δήλωση θανάτου στο ληξιαρχείο, προκειμένου στη συνέχεια να ενημερωθεί η ΗΔΙΚΑ και οι ασφαλιστικοί φορείς, ο ΟΑΕΔ και ο ΕΟΠΥΥ.
Οι διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας με τις οποίες επιχειρείται η αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον χώρο των συντάξεων (σύστημα «Αριάδνη») περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα εξής:
Αρθρο 1: Σύζευξη συστημάτων υπουργείων Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Εσωτερικών και Οικονομικών. Η Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του υπουργείου Εσωτερικών υποχρεούται να διασφαλίζει τη συνεχή και απρόσκοπτη, πλήρη και σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, στις υπηρεσίες Ποινικού Μητρώου του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στην ανώνυμη εταιρεία Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Ανώνυμη Εταιρεία (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), στην Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), καθώς και κάθε άλλο διαπιστευμένο στο σύστημα αυτόν φορέα.
Οι φορείς της προηγούμενης παραγράφου υποχρεούνται να διασφαλίζουν στη Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του υπουργείου Εσωτερικών τη συνεχή και απρόσκοπτη, πλήρη και σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση στα αρχεία τους προκειμένου να είναι εφικτές η διασταύρωση και η συμπλήρωση των αναγκαίων στοιχείων στο Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων.

Αρθρο 2:
Η αρμόδια διεύθυνση της ΗΔΙΚΑ ΑΕ διασταυρώνει τα τηρούμενα σε αυτήν αρχεία συντάξεων με τα στοιχεία που αντλεί από το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων, όπως αυτό τηρείται στο υπουργείο Εσωτερικών.
Στην περίπτωση που από τον έλεγχο προκύψει ότι έχει επέλθει θάνατος συνταξιούχου, η αρμόδια διεύθυνση της ΗΔΙΚΑ ΑΕ προβαίνει στην άμεση αναστολή της καταβολής σύνταξης και της δυνατότητας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για τον συγκεκριμένο ΑΜΚΑ και ενημερώνει ταυτόχρονα τον αρμόδιο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και τον ΕΟΠΥΥ για να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες.
Στην περίπτωση που από τον έλεγχο προκύψει ότι έχει επισυμβεί γάμος, διαζύγιο κατάρτιση ή λύση συμφώνου συμβίωσης η αρμόδια διεύθυνση της ΗΔΙΚΑ ΑΕ ενημερώνει τον ΕΟΠΥΥ προκειμένου να προβεί στη διακοπή της ασφαλιστικής κάλυψης εκείνων που απώλεσαν την ιδιότητα του προστατευόμενου – εξαρτώμενου μέλους και προβαίνει στην άμεση αναστολή καταβολής των κάτωθι περιγραφομένων παροχών και των επιδομάτων εκείνων που εξαρτώνται από την οικογενειακή κατάσταση του δικαιούχου και ενημερώνει τον βαρυνόμενο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης για να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες.
Σε κάθε άλλη περίπτωση ληξιαρχικής μεταβολής η αρμόδια διεύθυνση της ΗΔΙΚΑ ΑΕ ενημερώνει σε εβδομαδιαία βάση τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τον ΕΟΠΥΥ και τον ΟΑΕΔ.

Αρθρο 3:
Η ΗΔΙΚΑ ΑΕ αποδίδει σε άμεση σύνδεση και σε πραγματικό χρόνο τον ΑΜΚΑ του νεογέννητου ταυτόχρονα με την υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση πιστοποιητικού γέννησης.
Ποιες αλλαγές φέρνει το νέο Ασφαλιστικό
Ενιαίες εισφορές και παροχές – Στο στόχαστρο προνόμια ΔΕΚΟ, τραπεζών, επιστημόνων

Ασφαλιστικών αλλαγών συνέχεια. Οι ανατροπές στο ασφαλιστικό σύστημα κάθε δύο –πλέον –χρόνια έχει γίνει κανόνας στη χώρα μας. Ετσι εντός του 2013 κυοφορούνται νέες αλλαγές στις συντάξεις, με επίκεντρο την περικοπή των παροχών –ενδεχομένως και των εισφορών –σε ασφαλισμένους των ΔΕΚΟ, τραπεζών και επιστημόνων.
Ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης υποστηρίζει ότι «από τα μέτρα δεν θα επέλθουν νέες μειώσεις στις συντάξεις», ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι οι αλλαγές θα πλήξουν τις παροχές των λεγόμενων «ευγενών Ταμείων».
Το δεύτερο κύμα της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης ξεκίνησε την προηγούμενη Τρίτη με τη συνεδρίαση στο υπουργείο Εργασίας της ειδικής επιστημονικής επιτροπής, η οποία συγκροτήθηκε για να προετοιμάσει τις προτάσεις των αλλαγών. Θα ακολουθήσει διάλογος με τους κοινωνικούς φορείς, με στόχο το τελικό νομοσχέδιο να έχει διαμορφωθεί και να έχει ψηφιστεί ως το τέλος του έτους. Επικεφαλής της επιτροπής τοποθετήθηκε ο καθηγητής κ. Α. Ρεφενές, με αναπληρώτρια την επίκουρη καθηγήτρια κυρία Ελένη Βρέντζου.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Εργασίας προβλέπει ενιαίες εισφορές, ενιαίες παροχές, ενιαίους κανόνες ασφάλισης, πλήρη εσωτερική ενοποίηση των υπαρχόντων ασφαλιστικών ταμείων, κεντρική αναζήτηση και είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των Ταμείων.
Η νέα μεταρρύθμιση αναμένεται να επηρεάσει –μελλοντικά –τις παροχές των ασφαλισμένων των ειδικών Ταμείων (ΔΕΚΟ, τραπεζών) που έχουν ενταχθεί ως ειδικοί λογαριασμοί στο ΙΚΑ, όπως και τα Ταμεία των επιστημόνων που ενοποιήθηκαν στο ΕΤΑΑ. Η εσωτερική ενοποίηση θα αφορά τα υφιστάμενα ταμεία κύριας ασφάλισης –ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΝΑΤ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ και ΕΤΑΠ ΜΜΕ -, δηλαδή δεν θα επιφέρει περαιτέρω μεταξύ τους ενοποιήσεις.

«Ο νόμος Πετραλιά επέφερε μόνο τη διοικητική ενοποίηση των Ταμείων, ενώ δεν προχώρησε καθόλου η ασφαλιστική ενοποίηση»
τονίζει μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Ι. Βρούτσης και προσθέτει: «Αποτέλεσμα αυτού είναι τα ταμεία κύριας ασφάλισης να είναι σήμερα έξι, αλλά να διατηρούνται 90 διαφορετικά μητρώα συνταξιούχων και 60 διαφορετικοί κλάδοι ασφάλισης. Διατηρώντας έτσι το σύστημα δαιδαλώδες και κατακερματισμένο, με διαφορετικές ταχύτητες και ανισότητες».
Στόχος της νέας μεταρρύθμισης είναι η εξοικονόμηση πόρων, υπαλλήλων, η άρση αδικιών, αλλά και η διαφάνεια των διαδικασιών. Οι αλλαγές δεν θα επηρεάσουν τις υφιστάμενες παροχές συντάξεων (σημερινοί συνταξιούχοι). Οι βασικές αλλαγές είναι οι εξής:
1. Οι ενιαίες εισφορές θα αφορούν το σύνολο των ασφαλισμένων –ανά Ταμείο -, είτε απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα είτε σε ΔΕΚΟ, τράπεζα ή σε επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα. Δηλαδή καταργούνται οι ειδικές διατάξεις που διατηρούνταν μετά την ένταξη –παραδείγματος χάριν –των ειδικών Ταμείων στο ΙΚΑ και προέβλεπαν διαφορετικές εισφορές και διαφορετικές παροχές. Οι ενιαίες εισφορές θα ισχύουν για όλους τους ασφαλισμένους ανά ταμείο κύριας ασφάλισης, π.χ. ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κτλ. Οι προσαρμογές στο νέο καθεστώς ενδέχεται να γίνουν σταδιακά από 1ης Ιανουαρίου του 2014.
2. Αντιστοίχως οι ενιαίες εισφορές θα σημάνουν ενιαίο σύστημα παροχών. Οι υφιστάμενες συντάξεις δεν θα θιγούν, ούτε θα αλλάξει το νέο σύστημα υπολογισμού των συντάξεων που εισήγαγε ο νόμος Λοβέρδου – Κουτρουμάνη και ο οποίος τίθεται σε εφαρμογή το 2015. Αλλωστε ο νέος υπολογισμός των συντάξεων είναι σε άμεση σύνδεση με το ύψος των καταβαλλόμενων εισφορών, στο σύνολο του εργασιακού βίου του ασφαλισμένου. Περικοπές θα υπάρξουν και σε παροχές, όπως μητρότητας, ασθένειας κτλ.
3. Ενα ενιαίο λογιστήριο ανά Ταμείο και κατάργηση των ειδικών λογαριασμών και των υπηρεσιών που συντηρούσε κάθε Ταμείο που ενοποιήθηκε. Με τον τρόπο αυτόν θα υπάρχουν ενιαία λογιστική απεικόνιση και κεντρική παρακολούθηση όλων των ασφαλιστικών φορέων.
4. Κεντρική αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα Ταμεία, ενδεχομένως από την εταιρεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ). Θα υπάρχουν ενιαίοι κανόνες για την τακτοποίηση των οφειλών και όχι ρυθμίσεις ανά Ταμείο.
Ελεγχοι και από την Οικονομική Αστυνομία
Καθιερώνεται το πιστοποιητικό ασφαλιστικής συμμόρφωσης, όπως το φορολογικό πιστοποιητικό

Η Οικονομική Αστυνομία και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αναλαμβάνουν πλέον τον έλεγχο της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας που διενεργούσαν ως σήμερα οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και του ΣΕΠΕ.

Αναλυτικά το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:


Αρθρο 9:
Η Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΥΠΟΑΔΗΕ) καθίσταται εκ παραλλήλου αρμόδια για την ενέργεια των ελέγχων που προβλέπεται ότι ενεργούνται από τα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και το ΣΕΠΕ. Τα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, το ΣΕΠΕ και η Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΥΠΟΑΔΗΕ) σε περιπτώσεις ειδικής βαρύτητας και ενδιαφέροντος είναι αρμόδια για την ενέργεια των ελέγχων σε ειδικές περιπτώσεις.
Αρθρο 10: Διαδικασία ειδικού ελέγχου. Τα έγγραφα, βιβλία, πιστοποιητικά και πάσης φύσεως άδειες, καθώς και κάθε στοιχείο που με οποιαδήποτε διάταξη νόμου ή υπουργικής απόφασης προβλέπεται ως υποχρεωτικά επιδεικνυόμενο στα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΣΕΠΕ, επιδεικνύονται υποχρεωτικά και στους αξιωματικούς της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΥΠΟΑΔΗΕ) στο πλαίσιο των ελέγχων που θα ενεργούνται σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού.
Τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της ΥΠΟΑΔΗΕ, ύστερα από τη διενέργεια του ελέγχου της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού, υποχρεούνται να συντάξουν και στη συνέχεια να υποβάλουν τη σχετική έκθεση με τα αποτελέσματα του ελέγχου.
Με κοινή απόφαση των υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη καθορίζεται και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού. Επίσης με κοινές αποφάσεις των υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη καθορίζονται ο τρόπος ενημέρωσης, η διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριακών στοιχείων, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της εργασιακής και ασφαλιστικής νομοθεσίας μεταξύ της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και των υπουργείων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Αρθρο 11: Η Υποδιεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας (ΥΠΟΑ) έχει ως αποστολή της την πρόληψη, έρευνα και καταστολή οικονομικών εγκλημάτων και ιδίως αυτών που τελέστηκαν σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων του Δημοσίου και της εθνικής οικονομίας γενικότερα ή εμφανίζουν τα χαρακτηριστικά του οργανωμένου εγκλήματος, με την έρευνα, πρόληψη και καταστολή της αδήλωτης και της ανασφάλιστης εργασίας, ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν συνιστούν αξιόποινες πράξεις.
Αρθρο 12: Πιστοποιητικό Ασφαλιστικής Συμμόρφωσης. Οι νόμιμοι ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία, εγγεγραμμένοι στο δημόσιο μητρώο του Ν. 3698/2008, που διενεργούν υποχρεωτικούς ελέγχους σε ανώνυμες εταιρείες και εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και στις οποίες χορηγείται φορολογικό πιστοποιητικό υποχρεούνται και στην έκδοση ασφαλιστικού πιστοποιητικού (Πιστοποιητικό Ασφαλιστικής Συμμόρφωσης).
Το ασφαλιστικό πιστοποιητικό χορηγείται έπειτα από ειδικό έλεγχο που πραγματοποιείται σύμφωνα με πρόγραμμα ελέγχου / ερωτηματολογίου που εκδίδεται εντός τριών μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου. Στην περίπτωση που οι νόμιμοι ελεγκτές και τα ελεγκτικά γραφεία διαπιστώνουν παραβάσεις, χορηγούν πιστοποιητικό με παρατηρήσεις ή επιφυλάξεις. Η ισχύς της παρούσης διάταξης αρχίζει από 1.7.2013.

Πρόστιμα για απασχόληση επιδοτούμενων ανέργων

Αρθρο 13: Κυρώσεις σε περιπτώσεις παράνομης απασχόλησης επιδοτούμενου ανέργου

1. Αν κατά τη διενέργεια ελέγχου από τους Επιθεωρητές του ΣΕΠΕ ή από οποιοδήποτε άλλο ελεγκτικό όργανο διαπιστώνεται, μετά από αμελλητί διαβίβαση του δελτίου ελέγχου τους στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΕΔ προς διασταύρωση, ότι κάποιος απασχολείται με οποιαδήποτε μορφή απασχόλησης σε εργοδότη, χωρίς ο τελευταίος να τον έχει δηλώσει νομίμως στις αρμόδιες αρχές, ενώ και από την ανωτέρω διασταύρωση προκύπτει ότι είναι επιδοτούμενος άνεργος επιβάλλονται στον εργοδότη, πλέον των προβλεπομένων στο άρθρο 25 του ν. 3996/2011 και πάντως σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 24 του ίδιου νόμου, οι κάτωθι διοικητικές κυρώσεις:
α. πρόστιμο ύψους τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ για κάθε επιδοτούμενο άνεργο, ή
β. πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ για κάθε επιδοτούμενο άνεργο, όταν έχει προηγηθεί εικονική καταγγελία της σύμβασης εργασίας από τον ίδιο εργοδότη.

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση

Κεφάλαιο 1
ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΡΙΑΔΝΗ

Άρθρο 1
Σύζευξη συστημάτων Υπουργείων Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Εσωτερικών και Οικονομικών

1. Η Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του Υπουργείου Εσωτερικών υποχρεούται να διασφαλίζει την συνεχή και απρόσκοπτη, πλήρη και σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, στις υπηρεσίες Ποινικού Μητρώου του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στην ανώνυμη εταιρεία «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Ανώνυμη Εταιρεία» (Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ), στην Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ), στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), καθώς και κάθε άλλο διαπιστευμένο στο σύστημα αυτό φορέα.
2. Οι φορείς της προηγούμενης παραγράφου υποχρεούνται να διασφαλίζουν στην Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του Υπουργείου Εσωτερικών την συνεχή και απρόσκοπτη, πλήρη και σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση στα αρχεία τους προκειμένου να είναι εφικτή η διασταύρωση και η συμπλήρωση των αναγκαίων στοιχείων στο Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων.
3. Μεταξύ της Διεύθυνσης Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του Υπουργείου Εσωτερικών και εκάστου φορέα από τους αναφερόμενους στην παράγραφο 1 δύναται να συναφθούν πρωτόκολλα συνεργασίας για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του συστήματος.

Άρθρο 2
Διασταυρωτικοί έλεγχοι της ΗΔΙΚΑ Α.Ε.

1. Η αρμόδια διεύθυνση της «Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.» διασταυρώνει τα τηρούμενα σε αυτήν αρχεία συντάξεων με τα στοιχεία που αντλεί από το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων , όπως αυτό τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 8Α όπως αυτό προστίθεται στο νόμο 344/1976 με την παράγραφο 2 του άρθρου 4 του νόμου αυτού.
2. Στην περίπτωση, που από τον έλεγχο της παραγράφου 1 προκύψει ότι έχει επέλθει θάνατος συνταξιούχου, η αρμόδια διεύθυνση της «Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ» προβαίνει στην άμεση αναστολή της καταβολής σύνταξης και της δυνατότητας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για τον συγκεκριμένο ΑΜΚΑ και ενημερώνει ταυτόχρονα τον αρμόδιο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και τον ΕΟΠΥΥ για να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες.
3. Στην περίπτωση, που από τον έλεγχο της παραγράφου 1 προκύψει ότι έχει επισυμβεί γάμος, διαζύγιο κατάρτιση ή λύση συμφώνου συμβίωσης η αρμόδια διεύθυνση της «Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ» ενημερώνει τον ΕΟΠΥΥ προκειμένου να προβεί στη διακοπή της ασφαλιστικής κάλυψης εκείνων, που απώλεσαν την ιδιότητα του προστατευόμενου – εξαρτώμενου μέλους και προβαίνει στην άμεση αναστολή καταβολής των κάτωθι περιγραφομένων παροχών και των επιδομάτων εκείνων, που εξαρτώνται από την οικογενειακή κατάσταση του δικαιούχου και ενημερώνει τον βαρυνόμενο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης για να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες. Ειδικότερα:
α. σε περίπτωση γάμου ή συμφώνου συμβίωσης αναστέλλεται η καταβολή σύνταξης χηρείας, σύνταξης άγαμης θυγατέρας ή άλλου προστατευόμενου μέλους. Επίσης ενημερώνει τον βαρυνόμενο φορέα προκειμένου να προβεί στη διακοπή των ασφαλιστικών παροχών εκείνων που λόγω γάμου ή συμφώνου συμβίωσης απώλεσαν την ιδιότητα του προστατευόμενου – εξαρτώμενου μέλους. Για την περίπτωση του γάμου λαμβάνεται υπόψη είτε η καταχώρηση της ληξιαρχικής πράξης γάμου στο αρμόδιο ληξιαρχείο σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο ν. 344/1976 όπως τροποποιήθηκε με το νόμο αυτό είτε η άπρακτη πάροδος δέκα μηνών από την έκδοση του προβλεπομένου από τις διατάξεις του άρθρου 18 του προεδρικού διατάγματος 28/28-7-1931 παραβόλου για την έκδοση της άδειας γάμου. Για το λόγο αυτό η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο την ΗΔΙΚΑ ΑΕ για την έκδοση του ανωτέρω παραβόλου στο οποίο εφεξής καταγράφονται υποχρεωτικά τα ονοματεπώνυμα, οι ΑΜΚΑ και οι ΑΦΜ των μελλονύμφων. Σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο ματαιώθηκε η τέλεση του γάμου, η ανασταλείσα καταβολή συνεχίζεται κανονικά, αφού προηγούμενα ο ενδιαφερόμενος προσκομίσει στον οικείο ασφαλιστικό του φορέα βεβαίωση από την αρμόδια εκκλησιαστική ή δημοτική αρχή ότι δεν τελέστηκε γάμος. Στην περίπτωση αυτή αποδίδονται αναδρομικά και άτοκα οι τυχόν παρακρατηθείσες παροχές κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο αυτή. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας δύναται να διαφοροποιηθούν τα αναγκαία στοιχεία για την απόδειξη της ματαίωσης του γάμου.
β. σε περίπτωση διαζυγίου ή λύσης συμφώνου συμβίωσης αναστέλλεται η καταβολή στους πρώην συζύγους ή συμβιούντες του επιδόματος στήριξης τέκνων και των άλλων παροχών που είναι συνδεδεμένες με την οικογενειακή κατάσταση. Η καταβολή συνεχίζεται και αποδίδονται στον δικαιούχο γονέα, που έλαβε την επιμέλεια των τέκνων, αναδρομικά και άτοκα τα επιδόματα και οι λοιπές παροχές των οποίων είχε ανασταλεί η καταβολή τους, ύστερα από την προσκόμιση από αυτόν των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων στον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα, ο οποίος ενημερώνει αμελλητί την «Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ».
4. Σε κάθε άλλη περίπτωση ληξιαρχικής μεταβολής η αρμόδια διεύθυνση της «Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ» ενημερώνει σε εβδομαδιαία βάση τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τον ΕΟΠΥΥ και τον ΟΑΕΔ.

Άρθρο 3
Απόδοση ΑΜΚΑ σε νεογέννητα από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ

Η «Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ» αποδίδει σε άμεση σύνδεση και σε πραγματικό χρόνο τον Α.Μ.Κ.Α. του νεογέννητου ταυτόχρονα με την υποβολή της αίτησης για την χορήγηση πιστοποιητικού γέννησης.

Άρθρο 4
Αντικατάσταση και τροποποίηση διατάξεων του ν. 344/1976 «περί ληξιαρχικών πράξεων»

1. Η παράγραφος ε του άρθρου 4 του ν. 344/1976 (A’ 143) αντικαθίσταται ως εξής: «Να χρησιμοποιεί για την έκδοση των ληξιαρχικών πράξεων το πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 8Α».
2. Μετά το άρθρο 8 του ν. 344/1976 προστίθεται άρθρο 8Α , το οποίο έχει ως έξης:

«Άρθρο 8Α
Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων

1. Στο Υπουργείο Εσωτερικών δημιουργείται Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων και τηρείται κεντρική βάση δεδομένων αυτού. Στο σύστημα αυτό επιτρέπεται η είσοδος μόνο διαπιστευμένων χρηστών μέσω κωδικών πρόσβασης που αποδίδει η Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του Υπουργείου Εσωτερικών. Οι διαπιστευμένοι χρήστες εισέρχονται στο πληροφοριακό σύστημα για να καταχωρούν, αναζητούν, τροποποιούν, επεξεργάζονται, παρακολουθούν και εκτυπώνουν όλες τις ληξιαρχικές πράξεις που εκδίδονται από τα κατά τόπους αρμόδια ληξιαρχεία της χώρας.
2. Η Διεύθυνση Αστικής και Δημοτικής Κατάστασης του Υπουργείου Εσωτερικών διασφαλίζει την παροχή και διαχείριση των στοιχείων που απαιτούνται για τη λειτουργία και συνεχή ενημέρωση της κεντρικής βάσης δεδομένων της προηγουμένης παραγράφου.
3. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, οι υπηρεσίες Ποινικού Μητρώου του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η ανώνυμη εταιρεία «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Ανώνυμη Εταιρεία» (Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ), η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ), ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), καθώς και κάθε άλλος διαπιστευμένος φορέας αντλούν αυτοματοποιημένα από τη κεντρική βάση δεδομένων ληξιαρχικά στοιχεία πολιτών αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του υπηρεσιακού τους έργου. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μπορεί να καθορίζονται και άλλοι διαπιστευμένοι φορείς που αντλούν στοιχεία από την κεντρική βάση δεδομένων.
4. Οι ληξιαρχικές πράξεις τυπώνονται αποκλειστικά από το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων και φέρουν χαρακτηριστικό ασφαλείας που παράγεται αυτόματα από το πληροφοριακό σύστημα».
3. Στις περιπτώσεις γ, δ, ε και στ της παραγράφου 1 του άρθρου 9 ν. 344/1976 η λέξη «εμφανισθέντων» αντικαθίσταται από τις λέξεις «δηλούντων το ληξιαρχικό γεγονός».
4. Μετά την παράγραφο 1 του άρθρου 9 του ν. 344/1976 προστίθεται παράγραφος 2 με ταυτόχρονη αναρίθμηση της παραγράφου 2 σε 3, η οποία έχει ως εξής: « 2. Ο ληξίαρχος υποχρεούται να εισάγει στο πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 8Α και κάθε άλλο στοιχείο υποδεικνυόμενο από τους διαπιστευμένους φορείς προς εξυπηρέτηση των σκοπών λειτουργίας τους».
5. Η παράγραφος 1 του άρθρου 14 του ν. 344/1976 τροποποιείται ως εξής: « 1. Μεταβολές που επέρχονται στην κατάσταση του φυσικού προσώπου μετά τη σύνταξη των ληξιαρχικών πράξεων λόγω νομιμοποίησης, αναγνώρισης, αποκήρυξης, αμφισβήτησης της πατρότητας, υιοθεσίας τέκνου και λύσης αυτής, διαζυγίου, ακύρωσης γάμου, λύσης του συμφώνου συμβίωσης, προσθήκης ή μεταβολής ονόματος, επωνύμου, ιθαγένειας ή θρησκεύματος καταχωρίζονται στο πεδίο του πληροφοριακού συστήματος του άρθρου 8A που φέρει την ένδειξη «Μεταβολές» εντός μηνός από τότε που έλαβαν χώρα με την προσκόμιση πιστοποιητικού περί του αμετακλήτου της σχετικής αποφάσεως. Ειδικότερα, τα πιστοποιητικά αμετακλήτου λύσης ή ακύρωσης γάμου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ενώπιον οποιασδήποτε δημόσιας ή δημοτικής αρχής, πρέπει να φέρουν επ’ αυτών επισημείωση του αρμοδίου ληξιάρχου ότι αντίγραφό τους κατατέθηκε σ’ αυτόν και ότι καταχωρήθηκε η σχετική μεταβολή στο πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 8 Α.
6. Η περίπτωση δ της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 344/1976 αντικαθίσταται ως εξής: «Το όνομα, το επώνυμο, τη δημοτικότητα, τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α) και, εφόσον υφίσταται, το φορέα ασφάλισης του νεογνού».
7. Στην περίπτωση ε της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 344/1976 προστίθεται εδάφιο, το οποίο έχει ως εξής: «Περιέχει επίσης τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης και, εφόσον υφίσταται, το Φορέα Ασφάλισης αυτών».
8. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 23 αντικαθίσταται ως εξής: Η δήλωση αυτή είναι πάντοτε έγγραφη και περιέχει τα αναφερόμενα στο άρθρο 22 στοιχεία.
9. Η περίπτωση α του άρθρου 31 του ν. 344/1976 αντικαθίσταται ως εξής: α. Το όνομα, το επώνυμο, την ιθαγένεια, το θρήσκευμα και το δόγμα, το επάγγελμα, τον τόπο και το έτος γεννήσεως και την κατοικία των συζύγων, τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης και, εφόσον υφίσταται, το Φορέα Ασφάλισης αυτών».
Στο ίδιο άρθρο προστίθεται περίπτωση η΄ η οποία έχει ως εξής: « η. Τον αριθμό του παραβόλου που καταβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18 του π.δ. 28/28-7-1931 για την έκδοση της άδειας γάμου».
10. Μετά το άρθρο 31 του ν. 344/1976 προστίθεται άρθρο 31 Α το οποίο έχει ως εξής:

«Άρθρο 31 Α
Στοιχεία του συμφώνου συμβίωσης

Το σύμφωνο συμβίωσης πλην των στοιχείων που αναφέρονται στο άρθρο 9 περιέχει:
α. Το όνομα και επώνυμο, την ιθαγένεια, το θρήσκευμα, το επάγγελμα, τον τόπο και το έτος γέννησης και την κατοικία των συμβαλλομένων.
β. Το όνομα και επώνυμο των γονέων των συμβαλλομένων.
γ. Τα στοιχεία εγγραφής των συμβαλλομένων στο δημοτολόγιο.
δ. Τον τόπο, την ημέρα, το μήνα και το έτος σύναψης του συμφώνου συμβίωσης.
11. Η περίπτωση α της παραγράφου 1 του άρθρου 34 του ν. 344/1976 αντικαθίσταται ως εξής: «Το όνομα, το επώνυμο και την κατοικία του δηλούντος».
Η περίπτωση στ της ιδίας ως άνω παραγράφου αντικαθίσταται ως εξής: «Το όνομα και το επώνυμο των γονέων του θανόντος» .
12. Το άρθρο 35 του ν. 344/1976 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 35
Ενταφιασμός προσώπου


Δεν επιτρέπεται ο ενταφιασμός προσώπου χωρίς την προσκόμιση της ληξιαρχικής πράξης θανάτου αυτού. Μετά τον ενταφιασμό συντάσσεται πράξη από τον διενεργήσαντα αυτόν, η οποία τηρείται στο οικείο κοιμητήριο». Αντίγραφο αυτής αποστέλλεται στο ληξίαρχο που συνέταξε τη ληξιαρχική πράξη, ο οποίος καταχωρίζει στο πεδίο «παρατηρήσεις» του πληροφοριακού συστήματος τον ακριβή τόπο ενταφιασμού, καθώς και την ημερομηνία και την ώρα αυτού.
13. Η περίπτωση γ του άρθρου 48 του ν. 344/1976 αντικαθίσταται ως εξής : «Όποιος κατά παράβαση του παρόντος νόμου δίδει εντολή για ενταφιασμό ή διενεργεί αυτόν χωρίς την προηγούμενη σύνταξη ληξιαρχικής πράξης θανάτου».
14. Το άρθρο 49 του ν. 344/1976 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 49
Κυρώσεις σε περίπτωση παράλειψης δήλωσης των ληξιαρχικών γεγονότων


1.Υπόχρεοι προς δήλωση ενώπιον ληξιάρχου, οι οποίοι παραλείπουν να προβούν στη δήλωση αυτή, τιμωρούνται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης με πρόστιμο: α) ύψους 100 ευρώ εάν προέβησαν σε δήλωση μετά την παρέλευση της κατά τα άρθρα 14 παράγραφος 1, 20 παράγραφος 1 και 29 παράγραφος 1 μηνιαίας, δεκαημέρου και τεσσαρακονταημέρου προθεσμίας δηλώσεως αντιστοίχως και β) ύψους 300 ευρώ εάν παρέλειψαν τη δήλωση μετά την παρέλευση της προθεσμίας των ενενήντα ημερών που προβλέπεται στα άρθρα αυτά».
2. Ο ληξίαρχος ενημερώνει αμελλητί τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τις παραλείψεις της προηγουμένης παραγράφου.
3. Εφόσον υπόχρεοι προς δήλωση είναι περισσότεροι, η δήλωση κάποιου εξ αυτών απαλλάσσει τους λοιπούς».
15. Μετά το άρθρο 49 του ν. 344/1976 προστίθεται άρθρο 49Α , το οποίο έχει ως ακολούθως:

«Άρθρο 49Α
Αστική ευθύνη


1.Υπάλληλοι του Δήμου, οι οποίοι παραλείπουν να προβούν στην έκδοση ληξιαρχικής πράξης ή εκδίδουν αυτή κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων, ευθύνονται για κάθε θετική ζημία που προξένησαν στο Δημόσιο. Η ζημία καταλογίζεται στα πρόσωπα αυτά με αιτιολογημένη πράξη του αρμοδίου οργάνου Διοίκησης του φορέα που ζημιώθηκε. Κατά της πράξης αυτής επιτρέπεται προσφυγή από το πρόσωπο σε βάρος του οποίου έγινε ο καταλογισμός στο Διοικητικό Εφετείο στην περιφέρεια του οποίου βρίσκεται ο φορέας που ζημιώθηκε, μέσα σε προθεσμία εξήντα ημερών από την κοινοποίηση σ’ αυτόν της πράξης. Η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής και η άσκησή της αναστέλλουν την εκτέλεση της πράξης καταλογισμού. Κατά της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου μπορεί να ασκηθεί αίτηση αναίρεσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
2. Αν από τις διατάξεις του παρόντος νόμου προβλέπεται η συμμετοχή και τρίτων προσώπων για την έκδοση ληξιαρχικών πράξεων, τα πρόσωπα αυτά ευθύνονται κατ΄ ανάλογη εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου, εφόσον με τις πράξεις ή παραλείψεις τους συνετέλεσαν στη θετική ζημία του Δημοσίου».

Άρθρο 5
Αντικατάσταση παραγράφου 8 του κεφαλαίου ΙΙ του άρθρου 75 του ν. 3463/2006

Η παράγραφος 8 του κεφαλαίου ΙΙ του άρθρου 75 του ν. 3463/2006 (Α’ 114) αντικαθίσταται ως εξής: «Η δημιουργία, συντήρηση και λειτουργία κοιμητηρίων και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών».

Άρθρο 6
Αντικατάσταση περίπτωσης στ του άρθρου 82 του ν. 3852/2010

Η περίπτωση στ του άρθρου 82 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) αντικαθίσταται ως εξής: «Μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία, τη συντήρηση και την ευταξία του κοιμητηρίου της τοπικής κοινότητας, προεγκρίνει την κατασκευή οικογενειακών τάφων και λοιπών ταφικών μνημείων και εκδίδει τις άδειες για την παράταση ταφής και την ανακομιδή οστών».

Άρθρο 7
Τήρηση ληξιαρχικών βιβλίων

Η παράγραφος 2 του άρθρου 30 του Ν. 3448/2006 αντικαθίσταται ως εξής:
«Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζεται ο τύπος και ο τρόπος τήρησης των ληξιαρχικών βιβλίων των Δήμων, οι οποίοι διαθέτουν Πληροφοριακό Σύστημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των προς καταχώρηση ληξιαρχικών γεγονότων.»

Άρθρο 8
Κατάργηση διατάξεων ληξιαρχείων

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται οι περιπτώσεις 1, 2 και 3 της παραγράφου στ του άρθρου 4 του ν.344/1976, η περίπτωση ζ της παραγράφου 1 του άρθρου 34 του ν. 344/1976, τα άρθρα 36 και 37 του ν. 344/1976, η περίπτωση β του άρθρου 48 και η παράγραφος 2 του άρθρου 81 του ν. 3996/2011 (Α΄170).
Κεφάλαιο 2
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ – ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΑΔΗΛΩΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Άρθρο 9
Συνεργασία Οικονομικής Αστυνομίας – ΣΕΠΕ- ΕΥΠΕΑ

Η Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΥΠ.Ο.Α.Δ.Η.Ε.) καθίσταται εκ παραλλήλου αρμόδια για την ενέργεια των ελέγχων, που προβλέπονται ότι ενεργούνται από τα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ –ΕΤΑΜ και το ΣΕΠΕ. Τα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, το ΣΕΠΕ και η Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΥΠ.Ο.Α.Δ.Η.Ε.) σε περιπτώσεις ειδικής βαρύτητας και ενδιαφέροντος, είναι αρμόδια για την ενέργεια των ελέγχων που προβλέπονται στη περίπτωση στ΄ της παραγράφου 9 του άρθρου 26 του Α.Ν. 1846/1951 (ΦΕΚ 179Α), που προστέθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του ν.2556/1997 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 του ν.3232/2004.

Άρθρο 10
Διαδικασία ειδικού ελέγχου

1. Τα έγγραφα, βιβλία, πιστοποιητικά και πάσης φύσεως άδειες, καθώς και κάθε στοιχείο, που με οποιαδήποτε διάταξη νόμου ή υπουργικής απόφασης προβλέπονται ως υποχρεωτικά επιδεικνυόμενα στα ελεγκτικά όργανα του ΙΚΑ ΕΤΑΜ και ΣΕΠΕ, επιδεικνύονται υποχρεωτικά και στους αξιωματικούς της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ( ΥΠ.Ο.Α.Δ.Η.Ε.), στο πλαίσιο των ελέγχων που θα ενεργούνται σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού.
2. Τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της ΥΠ.Ο.Α.Δ.Η.Ε., ύστερα από τη διενέργεια του ελέγχου της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού, υποχρεούνται να συντάξουν και στη συνέχεια να υποβάλλουν τη σχετική έκθεση με τα αποτελέσματα του ελέγχου, στις υπηρεσίες, που είναι κατά περίπτωση αρμόδιες για την επιβολή των προβλεπομένων διοικητικών κυρώσεων. Οι σχετικές πράξεις του προηγούμενου εδαφίου κοινοποιούνται υποχρεωτικά στην ΥΠ.Ο.Α.Δ.Η.Ε.
3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, καθορίζεται και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού. Επίσης με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, καθορίζεται ο τρόπος ενημέρωσης, η διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριακών στοιχείων καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της εργασιακής και ασφαλιστικής νομοθεσίας μεταξύ της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και των Υπουργείων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

Άρθρο 11
Συμπλήρωση αντικειμένου αποστολής της Οικονομικής Αστυνομίας

Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του π.δ. 9/2011 αντικαθίσταται ως ακολούθως: « Η Υποδιεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας (ΥΠ.Ο.Α.) έχει ως αποστολή την πρόληψη έρευνα και καταστολή οικονομικών εγκλημάτων και ιδίως αυτών που τελέστηκαν σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων του Δημοσίου και της εθνικής οικονομίας γενικότερα, ή εμφανίζουν τα χαρακτηριστικά του οργανωμένου εγκλήματος, με την έρευνα, πρόληψη και καταστολή της αδήλωτης και της ανασφάλιστης εργασίας ακόμα και στις περιπτώσεις που δεν συνιστούν αξιόποινες πράξεις.

Άρθρο 12
Πιστοποιητικό Ασφαλιστικής Συμμόρφωσης

1. Νόμιμοι ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία, εγγεγραμμένοι στο δημόσιο μητρώο του ν. 3698/2008 που διενεργούν υποχρεωτικούς ελέγχους σε ανώνυμες εταιρείες, και εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και στις οποίες χορηγείται, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 82 Ν. 2238/94 όπως ισχύει, φορολογικό πιστοποιητικό, υποχρεούνται και στην έκδοση ασφαλιστικού πιστοποιητικού (Πιστοποιητικό Ασφαλιστικής Συμμόρφωσης).
2. Το ασφαλιστικό πιστοποιητικό χορηγείται μετά από ειδικό έλεγχο που πραγματοποιείται σύμφωνα με πρόγραμμα ελέγχου / ερωτηματολογίου που εκδίδεται εντός τριών μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας μετά από γνώμη της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων και του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Στην περίπτωση που οι Νόμιμοι Ελεγκτές και τα ελεγκτικά γραφεία διαπιστώνουν παραβάσεις, χορηγούν πιστοποιητικό με παρατηρήσεις ή επιφυλάξεις.
3.Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, που εκδίδεται εντός τριών μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, ύστερα από γνώμη της ΕΛΤΕ, καθορίζονται το αντικείμενο του ελέγχου αυτού, το περιεχόμενο του ασφαλιστικού πιστοποιητικού, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία υποβολής του, οι κυρώσεις που επιβάλλονται στους υπόχρεους που δεν αναθέτουν την έκδοση του πιστοποιητικού ασφαλιστικής συμμόρφωσης, οι τυχόν εξαιρέσεις από την υποχρέωση έκδοσης του πιστοποιητικού, ο τρόπος και το ύψος της αμοιβής, η οποία δεν μπορεί να είναι δυσανάλογη του παρεχόμενου έργου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
4.Οι ελεγκτές και τα ελεγκτικά γραφεία διώκονται και τιμωρούνται για κάθε παράλειψη των υποχρεώσεών τους, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις που διέπουν το έργο των νομίμων ελεγκτών.
5. Η ισχύς της παρούσης διάταξης αρχίζει από 01-07-2013.

Άρθρο 13
Κυρώσεις σε περιπτώσεις παράνομης απασχόλησης επιδοτούμενου ανέργου

1. Αν κατά τη διενέργεια ελέγχου από τους Επιθεωρητές του ΣΕΠΕ ή από οποιοδήποτε άλλο ελεγκτικό όργανο διαπιστώνεται, μετά από αμελλητί διαβίβαση του δελτίου ελέγχου τους στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΕΔ προς διασταύρωση, ότι κάποιος απασχολείται με οποιαδήποτε μορφή απασχόλησης σε εργοδότη, χωρίς ο τελευταίος να τον έχει δηλώσει νομίμως στις αρμόδιες αρχές, ενώ και από την ανωτέρω διασταύρωση προκύπτει ότι είναι επιδοτούμενος άνεργος επιβάλλονται στον εργοδότη, πλέον των προβλεπομένων στο άρθρο 25 του ν. 3996/2011 και πάντως σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 24 του ίδιου νόμου, οι κάτωθι διοικητικές κυρώσεις:
α. πρόστιμο ύψους τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ για κάθε επιδοτούμενο άνεργο, ή
β. πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ για κάθε επιδοτούμενο άνεργο, όταν έχει προηγηθεί εικονική καταγγελία της σύμβασης εργασίας από τον ίδιο εργοδότη.

Άρθρο 14
Θωράκιση Επιθεωρητών ΣΕΠΕ

1. Στο άρθρο 17 του ν. 3996/2011 προστίθεται παράγραφος 15 η οποία έχει ως εξής:
«Επιθεωρητές Εργασίας των οποίων η κινητή περιουσία ζημιώνεται ή καταστρέφεται εν όλω ή εν μέρει κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ή εξ αφορμής αυτής δικαιούνται αποζημίωσης από το Ελληνικό Δημόσιο. Αν το αντικείμενο που καταστράφηκε ή εβλάβη ήταν ασφαλισμένο, αξίωση αποζημίωσης κατά του Δημοσίου υπάρχει μόνο για το επιπλέον της ασφαλιστικής αποζημίωσης ποσό. Υποκατάσταση της ιδιωτικής ασφαλιστικής εταιρείας στα δικαιώματα του ασφαλισμένου για το καταβληθέν ποσό του ασφαλίσματος αποκλείεται».
2. Η παράγραφος 1, του άρθρου 16 του νόμου 3996/2011 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
Οι Επιθεωρητές Εργασίας υποχρεούνται κατά τη διενέργεια των ελέγχων τους να συμπληρώσουν ειδικά για το σκοπό αυτό Δελτία Ελέγχου, που έχουν τη μορφή τυποποιημένων εντύπων ή αντίστοιχων ηλεκτρονικών εφαρμογών, στα οποία αναγράφονται όλα τα στοιχεία των παραβάσεων, καθώς και υποδείξεις προς συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία.
3. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του νόμου 3996/2011 καταργείται .
4. Στο άρθρο 14 του ν. 3996/2011 προστίθεται παράγραφος 5 ως εξής:
« 5. Από το ποσοστό 20% της προηγούμενης παραγράφου που εισπράττεται ως έσοδο του προϋπολογισμού του ΣΕΠΕ χορηγούνται πλέον των προβλεπομένων στην προηγούμενη παράγραφο, έξοδα κίνησης στις περιπτώσεις των παραγράφων 1, 4 και 6 του άρθρου 5 ΣΕΠΕ του παρόντος νόμου για τη διενέργεια και συμμετοχή στους ελέγχους και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής του .Το μηνιαίο ποσό κάθε φορά καθορίζεται με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Η διατιθεμένη δαπάνη δεν μπορεί να υπερβαίνει ετησίως το ποσό που εισπράττεται ως έσοδο του προϋπολογισμού του Σ.ΕΠ.Ε., σύμφωνα με παρ. 4 του άρθρου 14 του Ν. 3996/2011. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, καθορίζεται η συγκρότηση των συνεργείων ελέγχου για τη διενέργεια ελέγχων στους χώρους εργασίας καθ΄ όλο το εικοσιτετράωρο, η συνδρομή στο έργο του Σ.ΕΠ.Ε., η διάθεση των υπαλλήλων για κάθε άλλη υποστηρικτική προς το Σ.ΕΠ.Ε. εργασία που αποσκοπεί στην υλοποίηση του έργου του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.