ΔΕΠΑ και ΟΠΑΠ οδηγούν τις αποκρατικοποιήσεις

Στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΟΠΑΠ, αλλά και σε μία σειρά διαγωνισμών για παραχώρηση ακινήτων (Ελληνικό, Τατόι, ξενοδοχεία Ξενία, κάμπινγκ Παλιούρι Χαλκιδικής, οικόπεδα της Αττικής οδού) στηρίζει η κυβέρνηση την αισιοδοξία της για την επίτευξη του στόχου για έσοδα 2,6 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις το 2013, με στόχο την αποφυγή νέων δημοσιονομικών περικοπών.

Στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΟΠΑΠ, αλλά και σε μία σειρά διαγωνισμών για παραχώρηση ακινήτων (Ελληνικό, Τατόι, ξενοδοχεία Ξενία, κάμπινγκ Παλιούρι Χαλκιδικής, οικόπεδα της Αττικής οδού) στηρίζει η κυβέρνηση την αισιοδοξία της για την επίτευξη του στόχου για έσοδα 2,6 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις το 2013, με στόχο την αποφυγή νέων δημοσιονομικών περικοπών.

Ωστόσο, γεωπολιτικό παζλ για γερά νεύρα αποτελεί η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ, λόγω του ανταγωνισμού της Μόσχας και της Ουάσιγκτον για τον έλεγχο του φυσικού αερίου στη Μεσόγειο. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί από τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος θα επισκεφθεί τους επόμενους μήνες τις δύο πρωτεύουσες. «Πρόκειται για ένα ευαίσθητο ζήτημα με γεωπολιτική διάσταση, υπάρχει όμως και το θέμα τού ποιος δίνει τα περισσότερα» λέει στο «Βήμα» στέλεχος του οικονομικού επιτελείου.
Και οι πέντε όμιλοι που είχαν υποβάλει προσφορές για την αποκρατικοποίηση του ομίλου ΔΕΠΑ, παραμένουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.
Δύο εξ αυτών, η Gazprom (ΔΕΠΑ) και η θυγατρική του ομίλου Sintez, Negusneft (ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ), προέρχονται από τη Ρωσία. Επίσης, στην κούρσα βρίσκονται η αζέρικη Socar (ΔΕΣΦΑ), η κοινοπραξία Μ&Μ GasCo των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil (ΔΕΠΑ) και οι εταιρίες ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και η εκ Τσεχίας PPF (ΔΕΣΦΑ). Αυτή την εβδομάδα αναμένεται η έγκριση των τευχών του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να ολοκληρωθεί η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών έως το τέλος Μαρτίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες για τις μέχρι στιγμής μη ανταγωνιστικές προσφορές, η Gazprom προσφέρει (μόνο για τη ΔΕΠΑ) 800-900 εκατ. ευρώ, ο ρωσικός όμιλος Sintez-Negusneft 1,6-1,8 δισ. ευρώ για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ και η εταιρεία Socar του Αζερμπαϊτζάν περί τα 400 εκατ. ευρώ (ΔΕΣΦΑ).
Παράλληλα, συνεχίζεται ο διαγωνισμός για την πώληση του 33% του ΟΠΑΠ, με επτά υποψήφιους επενδυτές, από τον οποίο κυβερνητικά στελέχη περιμένουν περί τα 800 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, μετά την απόσυρση του Κατάρ από τον διαγωνισμό για το Ελληνικό, παραμένουν τρεις εταιρείες: οι Elbit Cochin Ltd, London & Regional Properties και Lamda Development, στελέχη των οποίων θα περιηγηθούν στους χώρους του πρώην αεροδρομίου αυτή την εβδομάδα. Η υποβολή των τεχνικών προσφορών αναμένεται τον Ιούλιο.
Νέα ακίνητα και ΧΕΥ
Στο τέλος Ιανουαρίου προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για τρία ξενοδοχεία Ξενία (Τσαγκαράδα, Σκιάθος και Ανδρος), το κάμπινγκ στο Παλιούρι Χαλκιδικής και τους Χώρους Εγκαταστάσεων Υποστήριξης (ΧΕΥ) της Αττικής οδού.
Το κάμπινγκ στο Παλιούρι βρίσκεται στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής και καταλαμβάνει παραλιακή έκταση 200 στρεμμάτων (τμήμα ευρύτερης έκτασης 1.900 στρεμμάτων), ενώ η δυναμικότητά του ανέρχεται σε 100 θέσεις τροχόσπιτων –σκηνών και 300 ατόμων (500 μη αριθμημένες θέσεις –1.500 άτομα εκτός προδιαγραφών άδειας λειτουργίας).
Η αξιοποίηση των Ξενία αποτελεί ζητούμενο τα τελευταία χρόνια, καθώς –μεταξύ άλλων –τα Ξενία Θάσου και Τσαγκαράδας είχαν βγει σε διαγωνισμό από την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης το 2006. Τα κτίρια, πολλά από τα οποία απαιτούν καθολική αποκατάσταση που να διατηρεί τα μορφολογικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, σχεδιάστηκαν κατά την περίοδο 1957-1967, με επικεφαλής τον Αρη Κωνσταντινίδη και αποτελούν τη σημαντικότερη παραγωγή δημόσιων κτιρίων μεταπολεμικά.
Οι Χώροι Εγκαταστάσεων Υποστήριξης αποτελούν μία ακόμη «πονεμένη» ιστορία αναξιοποίητης περιουσίας. Οι 16 ΧΕΥ είχαν απαλλοτριωθεί για τις ανάγκες κατασκευής της Αττικής οδού τη δεκαετία του 1990, όμως τελικά δεν εισήλθαν στη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου και παρέμειναν στο Δημόσιο.
Πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες είχαν γίνει συζητήσεις για αξιοποίηση ορισμένων ΧΕΥ, όπως αυτού που βρίσκεται στη συμβολή της Αττικής οδού με τη λεωφόρο Κηφισιάς, ωστόσο τίποτε δεν προχώρησε.

Η ΛΑΡΚΟ κινδυνεύει άμεσα με πτώχευση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για διάσπαση της εταιρείας σε «καλή» και «κακή»

Aμεσο κίνδυνο να πτωχεύσει από… ατύχημα και να οδηγηθεί σε εκκαθάριση αντιμετωπίζει πλέον η ΛΑΡΚΟ. Η βιομηχανία σιδηρονικελίου παραμένει ουσιαστικά ακέφαλη εδώ και ενάμιση μήνα, όπως αναφέρουν συνδικαλιστές, καθώς ο πρόεδρος κ. Βασίλειος Γριμάνης νοσηλεύεται σε ιδιωτικό θεραπευτήριο για σοβαρό πρόβλημα υγείας.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η συσσώρευση επί μήνες καθυστερούμενων οφειλών σε ιδιώτες προμηθευτές, οι οποίοι ανά πάσα στιγμή δύνανται να εκδώσουν διαταγή πληρωμής οδηγώντας την εταιρεία σε πτώχευση.
Ο κ. Γριμάνης, πρώην ανώτατο στέλεχος του ομίλου Στασινόπουλου, τοποθετήθηκε από τη διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου στη ΛΑΡΚΟ στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού, μετά την απομάκρυνση του κ. Αναστάσιου Μπαράκου, ο οποίος τη διετία 2010-2011 είχε οδηγήσει την εταιρεία σε μεγάλη αύξηση παραγωγής.

Από τον Δεκέμβριο η εταιρεία υπέστη μεγάλη μείωση παραγωγής στη μεταλλουργική μονάδα της Λάρυμνας. Η εταιρεία υπολογίζεται ότι έχασε 350 τόνους παραγωγής σιδηρονικελίου μόνο τον Δεκέμβριο, ενώ ανάλογες απώλειες αναμένονται και τον Ιανουάριο, με συνέπεια να χάσει σε δύο μήνες έσοδα περί τα 10 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή σημειώνονται πολύμηνες καθυστερήσεις στην εξόφληση οφειλών σε ιδιώτες εργολάβους και προμηθευτές, οι οποίοι βρίσκονται σε καθεστώς εντεινόμενης αβεβαιότητας για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της ΛΑΡΚΟ, καθώς παραμένει αδιευκρίνιστο αν η εταιρεία θα διασπαστεί σε «καλή» και «κακή» προκειμένου να ιδιωτικοποιηθεί, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό που είχε γίνει από το ΤΑΙΠΕΔ. Σε αυτή την περίπτωση θα υποχρεωθούν να διεκδικήσουν τα οφειλόμενα από την «κακή» ΛΑΡΚΟ, η οποία θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απέρριψε το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για διχοτόμηση της ΛΑΡΚΟ και πώληση σε ιδιώτες της «καλής» ΛΑΡΚΟ που θα ενσωματώσει μόνο τη μεταλλουργική μονάδα της Λάρυμνας και τα μεταλλεία του Αγίου Ιωάννη στην Εύβοια, όχι όμως και τα υπόλοιπα ορυχεία που εκμεταλλεύεται σήμερα η ΛΑΡΚΟ.
Μετά την απόρριψη αυτού του σχεδίου κερδίζει έδαφος η «λύση» της εκκαθάρισης της ΛΑΡΚΟ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.