Ωστόσο η απασχόληση είναι υψηλότερη, αν συνεκτιμηθεί ότι μεγάλος αριθμός εργαζομένων εργάζεται συμπληρωματικά σε κάποια θέση που σχετίζεται με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, τάση που παρατηρείται σε μεγαλύτερο βαθμό στις τουριστικά αναπτυγμένες περιοχές της χώρας, κυρίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο, όταν και κορυφώνεται η ζήτηση.
Οι συνολικές θέσεις εργασίας που μπορεί να προσφέρει ο ξενοδοχειακός κλάδος κατά τη θερινή περίοδο προσεγγίζουν τις 208.000 με βάση εκτίμηση του δείκτη «Απασχολούμενοι ανά κλίνη».
Παράλληλα προκύπτει ότι για κάθε 100 θέσεις άμεσης απασχόλησης στη χώρα, που είναι αποτέλεσμα της τουριστικής δαπάνης και των επενδύσεων για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος, υποστηρίζονται συνολικά άλλες 130 θέσεις εργασίας σε κλάδους-προμηθευτές τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά και στους κλάδους όπου κατευθύνεται ως καταναλωτική δαπάνη το εισόδημα που δημιουργείται (από την άμεση και την έμμεση απασχόληση).
Συγκεκριμένα, η ανοδική πορεία των ταξιδιωτικών εισπράξεων (+3%) το 2008 συνοδεύθηκε από άνοδο της τουριστικής απασχόλησης (+2%), σε αντίθεση με το 2009, όπου η απασχόληση στους συναφείς με τον τουρισμό κλάδους ακολούθησε την πτωτική πορεία των αφίξεων (-6%) και των εσόδων (-11%) αντίστοιχα.
Επίσης, μεγαλύτερη είναι η συμμετοχή της γυναικείας απασχόλησης – σε αντίθεση με την τάση στο σύνολο της απασχόλησης στους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.
Η τάση αποδίδεται εν μέρει στο γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί τομέα έντασης εργασίας, με αποτέλεσμα να αξιοποιεί προσωπικό με χαμηλότερο βαθμό εξειδίκευσης. Ταυτόχρονα όμως, αναδεικνύει την αδυναμία πολλών επιχειρήσεων οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα να προσελκύσουν ανθρώπινο δυναμικό με ειδίκευση σε κάποιο επιστημονικό αντικείμενο, λόγω των πολλών μικρών μονάδων που αναπτύσσονται στο πρότυπο της οικογενειακής επιχείρησης όσο και της εποχικής δραστηριότητας, η οποία λειτουργεί ανασταλτικά για τα άτομα που επιθυμούν να προσφέρουν την εργασία τους σε συστηματική (12μηνη) βάση.
Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που θα πρέπει να αναπτυχθεί στη χώρα στο πλαίσιο της αναβάθμισης των προσφερόμενων τουριστικών υπηρεσιών και της ανάδειξης της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος.