Πάνε οι μέρες που έπιναν νερό στο όνομά του στο Current TV. Τώρα τον φωνάζουν «Αλ Γκορζίρα». Στα γραφεία του καναλιού, στο Σαν Φρανσίσκο, οι διαθέσεις είναι άγριες και τα επίθετα με τα οποία τον στολίζουν πολύ χυδαία. «Δεν τόλμησε να πατήσει το πόδι του εδώ. Υποτίθεται ότι είναι το πρόσωπο της καθαρής ενέργειας και μας πούλησε στον εμίρη; Εμείς, που δεν παίζαμε ούτε διαφημίσεις αμερικανικών εταιρειών πετρελαίου, να δουλέψουμε τώρα για τα πετρέλαια του Κατάρ;» είπε ένα στέλεχος. «Ο Αλ μας έκανε συνέχεια κήρυγμα για το πράσινο. Δεν φανταζόμουν ότι εννοούσε το πράσινο χρώμα του δολαρίου» λέει ένας άλλος. Αρεσε του Γκορ να μιλάει για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή, και να ρωτάει: «Γιατί δεν χρησιμοποιούμε καύσιμα που δεν είναι ακριβά, δεν ρυπαίνουν το περιβάλλον και υπάρχουν σε αφθονία στην πατρίδα μας;».
«Το λιγότερο που μπορούμε να πούμε είναι ότι έχει εκτεθεί. Ο Γκορ έχει περάσει την τελευταία 10ετία κάνοντας κήρυγμα για την ανάγκη να πάψει να εξαρτάται η Αμερική από το ξένο πετρέλαιο. Και μετά βάζει στην τσέπη εκατομμύρια δολάρια από το Κατάρ, έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εξαγωγείς πετρελαίου» λέει στο «Βήμα» ο Ντέιβιντ Μαρκ, διευθυντής στο αμερικανικό πολιτικό site Politix. «Εχει κάθε δικαίωμα να βγάλει όσα λεφτά είναι νομίμως δυνατόν από το Αλ Τζαζίρα –αλλά τώρα που το έκανε πρέπει να σταματήσει τη φαρισαϊκή κατήχηση για το περιβάλλον» λέει.
«Πολλοί αμερικανοί τηλεθεατές έχουν την εντύπωση ότι το AJ κάνει δημοσιογραφία προπαγάνδας. Για παράδειγμα, δείχνει συνέχεια πλάνα με τους νεκρούς στη Γάζα και τη Δυτική Οχθη, αλλά παραλείπει να πει ότι αυτές οι τραγικές απώλειες είναι αντίδραση στις επιθέσεις με ρουκέτες που χτυπάνε αδιακρίτως αμάχους στο Ισραήλ –μια απειλή που δεν θα αποδεχόταν καμιά κυβέρνηση στον κόσμο. Το AJ έχει αποκαλέσει «μαχητές της ελευθερίας» μέλη της Χαμάς, της Χεζμπολάχ και της Αλ Κάιντα. Για τους περισσότερους Αμερικανούς όλοι αυτοί είναι τρομοκράτες. Ο κόσμος εδώ δεν θέλει να τους βλέπει να νομιμοποιούνται» μας λέει ο Μαρκ.
Εφυγε από την πολιτική και έγινε «Πράσινος» και πάμπλουτος
Εχασε τον Λευκό Οίκο για μια χούφτα ψήφους στη Φλόριδα, αλλά κέρδισε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια από τη δεύτερη καριέρα στις επιχειρήσεις. Αν είχαν πάει όλα κατ’ ευχήν, τέτοιες μέρες πριν από 12 χρόνια θα ορκιζόταν ως 43ος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών. Επειδή δεν ήταν γραφτό, ο Αλ Γκορ γύρισε την πλάτη στην πολιτική για να αφιερωθεί στη σωτηρία του πλανήτη και στις μπίζνες. Εκεί έχει διαπρέψει.
Επειτα από επτά χρόνια στον αέρα, το κανάλι ήταν μια παταγώδης αποτυχία. Αλλά να που βρέθηκε αγοραστής πρόθυμος να δώσει 500 εκατ.
«Οι περισσότεροι πίστευαν ότι ήθελε να επηρεάσει την πολιτική συζήτηση υπέρ της οικολογίας, όχι να βγάλει χρήματα από το κανάλι. Τώρα βλέπουμε ότι ενδιαφερόταν περισσότερο για τα κέρδη από την επένδυσή του» λέει στο «Βήμα» ο Στούαρτ Ρόδενμπεργκ, πολιτικός αναλυτής στην Ουάσιγκτον.
Τι γυρεύει το Αλ Τζαζίρα στην Αμερική;
Θα καταφέρει το Αλ Τζαζίρα να μπει δυναμικά και με δημοσιογραφική αξιοπιστία στην αμερικανική αγορά των ΜΜΕ; Αυτή είναι η ερώτηση των 500 εκατ. δολαρίων. Τρεις ειδικοί λένε τη γνώμη τους στο «Βήμα»:
«Τους περιμένουν μεγάλα εμπόδια και αποκλεισμοί στις ΗΠΑ. Το AJ πλήρωσε ένα αστρονομικό ποσό για να αγοράσει ένα αποτυχημένο κανάλι με ελάχιστη τηλεθέαση, μόνο και μόνο επειδή το Current TV έχει συμβόλαια μετάδοσης με τους μεγάλους παρόχους της καλωδιακής. Στα χαρτιά, το Al Jazeera America μπορεί να έχει πρόσβαση σε 60 εκατ. συνδρομητές καλωδιακής και δορυφορικής τηλεόρασης. Στην πράξη, δεν περιμένω πολλά. Και τα δύο κανάλια είχαν μικρό ακροατήριο, και δεν βλέπω γιατί η συγχώνευση θα πείσει τον κόσμο να αρχίσει να βλέπει ξαφνικά το AJ America. Δεν θα είναι σπριντ, ούτε καν μαραθώνιος. Για να καθιερωθεί θα πρέπει να τρέξει δυο-τρεις μαραθωνίους» εκτιμά οΝέιθαν Γκονζάλες, σχολιαστής στο CNN.com.
«Για να πετύχει στην Αμερική πρέπει να συμβούν ένα-δύο πράγματα. Πρώτον, πρέπει να διαψεύσει τις αφελείς προκαταλήψεις που έχουν πολλοί Αμερικανοί, ακόμη και για το όνομα του δικτύου. Πολύς κόσμος εδώ σκέφτεται αυτομάτως την τρομοκρατία στο άκουσμα όποιου πράγματος αρχίζει από «Αλ». Αλλά οι καιροί αλλάζουν: μόλις εκλέξαμε για δεύτερη φορά έναν πρόεδρο που λέγεται Μπαράκ Χουσεΐν Ομπάμα. Δευτερόν, το AJ χρειάζεται πρόσβαση στα μεγάλα δίκτυα διανομής. Η απόφαση της Time Warner να το αποκλείσει αμέσως μόλις ανακοινώθηκε η εξαγορά δείχνει τις δυσκολίες. Αλλά και αυτό μπορεί να αλλάξει. Αν αποδείξει ότι είναι μια σοβαρή και αξιόπιστη φωνή, μπορώ να το φανταστώ κάποια στιγμή στο μέλλον σαν μια ελκυστική εναλλακτική σε σχέση με αμερικανικά κανάλια όπως το CNN, το MSNBC και το Fox News, ίσως με ένα πιο νέο σε ηλικία κοινό» μας λέει ο Ρόμπερτ Τόμσον, καθηγητής Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο πανεπιστήμιο Syracuse, στη Νέα Υόρκη.
«Νομίζω ότι το AJ θα δυσκολευτεί να επεκταθεί πολύ πέρα από το μικρό κοινό που το βλέπει αυτή τη στιγμή στις ΗΠΑ. Οχι μόνο επειδή έχει πρόβλημα με το ίματζ του εδώ, αλλά και επειδή το είδος του ρεπορτάζ που κάνουν καλά –σοβαρές διεθνείς ειδήσεις για τον αναπτυσσόμενο κόσμο –δεν είναι κάτι που ενδιαφέρει τους περισσότερους αμερικανούς τηλεθεατές. Οσο για την ανεξαρτησία του, όλοι οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί έχουν ιδιοκτήτες και σχεδόν όλοι οι ιδιοκτήτες ασκούν κάποιου είδους επιρροή στο περιεχόμενο των ειδήσεων. Το Αλ Τζαζίρα έχει δικαίως επικριθεί για ρεπορτάζ στα οποία ήταν φανερή η κυβερνητική επιρροή. Πόσο αμερόληπτο θα είναι το Al Jazeera America; Αξίζει να περιμένουμε και να το κρίνουμε με βάση το περιεχόμενό του» μας λέει ο Τζος Μπέντον, διευθυντής του Nieman Journalism Lab, στο Χάρβαρντ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ