Από τις 29 Ιανουαρίου ως τις 6 Φεβρουαρίου και ενώ η τελευταία ταινία του Κώστα Γαβρά «Το Κεφάλαιο» (Le Capital, 2012) θα προβάλλεται στις αθηναϊκές αίθουσες από την Odeon, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στον μεγάλο Έλληνα δημιουργό, ο οποίος αυτές τις ημέρες βρίσκεται και πάλι στην επικαιρότητα στο πλαίσιο της προώθησης της τελευταίας ταινίας του.
Στόχος του αφιερώματος _που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης_ είναι η γνωριμία του κοινού με το πλήρες έργο του Έλληνα σκηνοθέτη, η αναζήτηση των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών κάτω από τις οποίες διαμορφώθηκε και η εις βάθος κατανόηση της πολιτικής διάστασής του. Για τον σκοπό αυτό, ο Κώστας Γαβράς θα βρίσκεται στην Αθήνα το διάστημα 29 έως και 31 Ιανουαρίου.
Ταινία έναρξης του αφιερώματος θα είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Γαβρά, το «Διαμέρισμα δολοφόνων» (Compartiment Tueurs, 1965) την ταινία οποία και θα προλογίσει. Θα ακολουθήσει προβολή δεκαέξι μεγάλου μήκους ταινίες), οι οποίες θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους. Επίσης, συζήτηση στρογγυλής τραπέζης ανοιχτή για το κοινό με κεντρικό ομιλητή τον Γαβρά θα γίνει στον ίδιο χώρο την Τετάρτη 30 Ιανουαρίου. Τίτλος της «Ταινιοθήκες: Το μέλλον του παρελθόντος μας;». Ο σκηνοθέτης θα μοιραστεί με το κοινό την εμπειρία του ως πρόεδρος της Γαλλικής Ταινιοθήκης. Αμέσως μετά θα προβληθεί η ταινία «Κατάσταση Πολιορκίας» (Etat de Siege, 1972), την οποία και θα προλογίσει. Την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου, ο Γαβράς θα πραγματοποιήσει masterclass ανοιχτό για το κοινό στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Εκτός από τις προαναφερθείσες, άλλες ταινίες που θα προβληθούν είναι οι «Μακί, τα λιοντάρια της κολάσεως» (Un homme de trop, 1967), που εξετάζει το ζήτημα της προδοσίας εν καιρώ πολέμου, το οσκαρικό «Z» (1969) διασκευή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Βασίλη Βασιλικού εμπνευσμένου από την υπόθεση δολοφονίας του Γρηγορίου Λαμπράκη, η «Ομολογία» (L’ Aveu, 1970), με θέμα την σύλληψη ενός αξιωματούχου στην Ανατολική Ευρώπη (επίσης βασισμένη σε αληθινή ιστορία) και το «Ειδικό δικαστήριο» (Section speciale, 1975), μια ιστορία πολιτικής δίωξης Γάλλων ιδεολόγων για την δολοφονία ενός Γερμανού αξιωματικού του ναυτικού στο κατεχόμενο Παρίσι (βασισμένη και αυτή σε αληθινά γεγονότα)
Ο βραβευμένος με Όσκαρ σεναρίου «Αγνοούμενος» (Missing, 1982), με τον Τζακ Λέμον και την Σίσι Σπέισεκ, η «Hanna K.» (1983) στην οποία ο σκηνοθέτης καταπιάνεται με το παλαιστινιακό ζήτημα, το «Μουσικό κουτί» (Music box, 1989) με την Τζέσικα Λανγκ στον ρόλο της δικηγόρου που ανακαλύπτει ότι ο πατέρας της ήταν εγκληματίας πολέμου, το «Στίγμα της προδοσίας» (Betrayed, 1988), όπου μια πράκτορας του FBI (Ντέμπρα Γουίνγκερ) διεισδύει σε μια ρατσιστική οργάνωση τύπου Κου Κλουξ Καν και το «Mad City» (1997) μια σκληρή κριτική στα αμερικανικά MME με πρωταγωνιστές τους Ντάστιν Χόφμαν και Τζον Τραβόλτα είναι οι ταινίες που καλύπτουν την αμερικανική περίοδό του.
Δεν θα λείψουν όμως και οι πιο ανάλαφρες ταινίες του όπως η «Οικογενειακή Υπόθεση» (Conseil de famille, 1986) στην οποία στράφηκε για πρώτη φορά στην κωμωδία με πρωταγωνιστή τον Τζόνι Χάλιντέι ή η Μικρή Αποκάλυψη (Le Petite Apocalypse, 1993). Επίσης θα προβληθούν όλες οι ταινίες που ο Κ. Γαβράς γύρισε μέσα στο νέο μιλένιουμ: το «Αμήν.» (Amen., 2003), η μαύρη σάτιρα «Το τσεκούρι» (Le Couperet, 2005) όπου ο Γαβράς έπιασε επακριβώς τον παλμό μιας άκρως ανταγωνιστικής σύγχρονης Ευρώπης, προμηνύοντας το ανελέητο πρόσωπο του καπιταλισμού που την κυριεύει και το «Παράδεισος στη Δύση» (Eden is West, 2009) όπου χειρίστηκε το πάντα επίκαιρο, ζήτημα της συσσωρευμένης παράνομης μετανάστευσης στην Ευρώπη.