Δώδεκα χρόνια μετά τον «νόμο Βερελή», με τον οποίο απελευθερώθηκε η αγορά των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ), τα δημόσια ΚΤΕΟ δεν έχουν ακόμη πιστοποιηθεί και βρίσκονται σε νομικό κενό, ο σκληρός ανταγωνισμός στην αγορά οδηγεί σε φαινόμενα διαφθοράς και στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ, ενώ η έλλειψη ρευστότητας αποθαρρύνει τους πολίτες από τον έλεγχο των οχημάτων τους, με αποτέλεσμα το δημόσιο να χάνει εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης προχωρά στην ανασυγκρότηση των μεικτών κλιμακίων τεχνικού ελέγχου, τα οποία είχαν αδρανήσει τα τελευταία χρόνια, και τα ξαναρίχνει στους δρόμους για επιτόπιους ελέγχους, με στόχο τον εντοπισμό των παραβατών, την επιβολή προστίμων και την αύξηση των εισπράξεων του δημοσίου.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Σταύρος Καλογιάννης έδωσε μία τελευταία παράταση για την εγκατάσταση του – κατά νόμον – απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού στα ΚΤΕΟ έως τις 30 Ιουνίου 2013.
Κατά τον «νόμο Βορίδη», η πιστοποίηση των δημοσίων ΚΤΕΟ θα έπρεπε να είχε γίνει έως το τέλος του 2102. Για να γίνει αυτό, όμως, θα πρέπει να αποκτήσουν τον απαραίτητο μηχανολογικό εξοπλισμό, καθώς και κάμερες, αλλά και να συνδεθούν ηλεκτρονικά με τα πληροφοριακά συστήματα του υπουργείου Υποδομών.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, η παράταση δεν δίδεται για την πιστοποίηση – η προθεσμία για την οποία εκπνέει στις 5 Ιανουαρίου 2013-, αλλά μόνο για την εγκατάσταση των υποδομών και τη διασύνδεση των συστημάτων.
Έτσι, όπως λένε, όποιο ΚΤΕΟ δεν διαθέτει μηχάνημα ελέγχου του ταχογράφου ή κάμερα (προκειμένου να διαπιστώνεται ότι το κάθε όχημα όντως ελέγχθηκε) ή δεν είναι συνδεδεμένο με τα πληροφοριακά συστήματα του υπουργείου, θα κινδυνεύει με προσωρινό «λουκέτο», μέχρι να αποκτήσει τον προβλεπόμενο εξοπλισμό, και οριστικό από την 1η Ιουλίου 2013.
«Θα πρέπει και η αυτοδιοίκηση να αναλάβει τις ευθύνες της» σημειώνουν πηγές του υπουργείου, επισημαίνοντας ότι αρμόδιες για τα ΚΤΕΟ είναι οι περιφέρειες, εκ των οποίων, μόλις τρεις έχουν εκκινήσει διαδικασίες για την πιστοποίηση των δημοσίων ΚΤΕΟ.
Προηγούμενη απόπειρα του υπουργείου Υποδομών για νομική θέσπιση της διαπίστευσης –μίας διαδικασίας που θεωρείται από το υπουργείο ως ποιοτικά ανώτερης της πιστοποίησης –έπεσε σε «τοίχο», αφού υπήρξαν αντιδράσεις από την αγορά, λόγω αύξησης του κόστους για τις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, κ. Κωσταντίνο Βήκα, η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, είναι άδικη για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ, καθώς ο νόμος εφαρμόζεται μονομερώς υπέρ των δημοσίων, ενώ παρατηρεί ότι στην υπόθεση ελέγχων και ελεγχόμενος είναι η ίδια οντότητα, δηλαδή οι περιφέρειες.
Όπως τονίζει, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των 155 ιδιωτικών ΚΤΕΟ και των 55 δημοσίων έχει οδηγήσει την αγορά σε μία στρεβλή κατάσταση και σε μείωση του κύκλου εργασιών, που δημιουργεί πρόβλημα στις επιχειρήσεις.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Βήκα, περίπου 2,5 εκατ. οχήματα δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν τεράστιες απώλειες για το δημόσιο ταμεί, που ο ίδιος εκτιμά σε άνω των 330 εκατ. ευρώ.
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ έχει στείλει εξώδικο στο υπουργείο, με το οποίο διαμαρτύρεται «για την πρόδηλα διακριτική – προνομιακή μεταχείριση των Δημοσίων ΚΤΕΟ σε βάρος των Ιδιωτικών», για την «επί της ουσίας απαλλαγή των Δημοσίων ΚΤΕΟ από την εκπλήρωση της υποχρέωσής τους προς πιστοποίηση» και την «υποχρέωση τήρησης των όρων που αντικειμενικά διασφαλίζουν την προσήκουσα και αξιόπιστη λειτουργία τους».
Ο Σύνδεσμος ζητά να μην δοθεί νέα παράταση στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ και προειδοποιεί για προσφυγή έως και στα κοινοτικά όργανα, σε αντίθετη περίπτωση.
Όπως έχει καταγγελθεί από φορείς της αγοράς, άρχισαν να εμφανίζονται και στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ φαινόμενα διαφθοράς, αντίστοιχα με αυτά που έχουν καταγραφεί στα δημόσια ΚΤΕΟ. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι η «ταρίφα» για την διεκπεραίωση του τεχνικού ελέγχου μέσω… ταχυδρομείου και μεσαζόντων φτάνει συνολικά τα 100 ευρώ.