Ο κ. Τζο Τρίπι είναι ένας από τους σπεσιαλίστες στη στρατηγική της πολιτικής επικοινωνίας παγκοσμίως και «πατέρας» των στρατηγικών και των τεχνολογικών καινοτομιών που χρησιμοποίησε ο Μπαράκ Ομπάμα στην καμπάνια του το 2008. Παρακολουθεί στενά από το 1993 το ελληνικό πολιτικό σύστημα, το οποίο κατά την άποψή του δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά, απλώς έχει συρρικνωθεί η δύναμη των μεγάλων κομμάτων της Μεταπολίτευσης. «Στην Ελλάδα έχετε δύο κόμματα “ζόμπι” και δύο “τρελά” κόμματα» παρατηρεί και κατά την άποψή του η ενίσχυση των «τρελών» κομμάτων είναι ο πιο εύκολος τρόπος για τους πολίτες να γυρίσουν την πλάτη τους στα κόμματα που κυβέρνησαν επί σχεδόν 40 χρόνια. Ο κ. Τρίπι εκτιμά ότι η χώρα μας βρίσκεται στο σημείο καμπής και είτε τα παραδοσιακά κόμματα θα επανεφευρεθούν είτε θα ξεπηδήσει κάτι καινούργιο από τον συνδυασμό πολλών άνεργων νέων και της επικοινωνίας τους μέσα από τα πανίσχυρα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Γνωρίζοντας καλά την ελληνική πολιτική ζωή θα λέγατε ότι το σύστημα έχει αλλάξει μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια που το παρακολουθείτε;
«Δεν πιστεύω ότι το πολιτικό σύστημα άλλαξε. Απλώς τα παλαιά κόμματα συρρικνώθηκαν. Το ΠαΣοΚ και η ΝΔ έχασαν μεγάλο κομμάτι από τη δύναμη που είχαν παλαιότερα εξαιτίας της κρίσης. Μου έκανε εντύπωση πόσο πολλά άδεια διαφημιστικά πάνελ έβλεπα κατεβαίνοντας από το αεροδρόμιο. Και σκεφτόμουν ότι όταν είπα στους φίλους μου ότι θα έρθω στην Αθήνα με συμβούλευαν: «Μην πας. Η Αθήνα είναι επικίνδυνη! Και προς Θεού, μείνε μακριά από την πλατεία Συντάγματος!». Οι περισσότεροι στο εξωτερικό πιστεύουν ότι γίνονται συνεχώς διαδηλώσεις και επεισόδια στο κέντρο της πόλης».
Επεισόδια δεν γίνονται κάθε μέρα αλλά σίγουρα έχουν αυξηθεί τα κρούσματα. Πιστεύετε ότι το πολιτικό σύστημα θα μετασχηματιστεί βίαια;
«Οι άνθρωποι σε όλον τον κόσμο συνειδητοποιούν ότι αρκεί ένας για να προκαλέσει μια μεγάλη καταστροφή που θα συγκεντρώσει πολλή προσοχή. Η βία μπορεί να αυξηθεί, ειδικά όταν όλοι οι άλλοι αρνούνται ότι χρειάζονται αλλαγές. Στην Ελλάδα έχετε δύο κόμματα «ζόμπι» και δύο «τρελά» κόμματα. Αν είσαι νέος, άνεργος και τα κόμματα που θεωρείς υπεύθυνα για την κατάστασή σου βρίσκονται στην κυβέρνηση, ο πιο εύκολος τρόπος να τους πεις «άντε να χαθείτε» είναι τα «τρελά» κόμματα γιατί αυτά θα τους τρομάξουν. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να είναι ο μπαμπούλας, θα ψάξουν για κάτι ακόμη πιο τρομακτικό. Γι’ αυτό ανεβαίνει η Χρυσή Αυγή και αυξάνεται η πολιτική βία. Αν δεν υπάρξει μια θετική διέξοδος για τη χώρα, τότε το εργαλείο για να κατεδαφιστεί το παλαιό σύστημα θα είναι η Χρυσή Αυγή. Ή κάτι ακόμη πιο ακραίο».
Με όλη αυτή την οικονομική και πολιτική αναταραχή πώς θα αποκατασταθεί η αξιοπιστία της χώρας στο εξωτερικό;
«Τα άδεια διαφημιστικά πάνελ που σας έλεγα στέλνουν, πιστεύω, ένα μήνυμα: η Ελλάδα δεν μπορεί να πάει πιο χαμηλά. Η οικονομία θα αρχίσει να παίρνει τα πάνω της και θα υπάρξουν ευκαιρίες. Η Ελλάδα μετατρέπεται σε μια χώρα ελκυστική για τους επενδυτές χαμηλού κόστους και χαμηλού ρίσκου. Πριν από τρία χρόνια υπήρχε η αντίληψη ότι οι επενδύσεις στη χώρα σας είναι χαμένα λεφτά. Τώρα όμως η αγορά συνειδητοποιεί σταδιακά ότι το ρίσκο είναι πια πολύ μικρό και ότι τώρα είναι η ώρα να επενδύσουν προτού ανεβεί ο ρυθμός ανάπτυξης. Ταυτόχρονα με το νέο οικονομικό και επιχειρηματικό τοπίο θα αναγκαστούν να μετεξελιχθούν και τα κόμματα. Ολα τα συστατικά είναι εδώ: έχετε πιάσει πάτο στην οικονομία, έχετε καλά εκπαιδευμένους νέους, ακόμη και από κορυφαία πανεπιστήμια όπως το ΜΙΤ, που θέλουν να βοηθήσουν τη χώρα και έχετε την ανάγκη για νέα πολιτική. Η παλαιά φρουρά δεν πρόκειται να αλλάξει τα στερεότυπα, γι’ αυτό μέσα από την ανάγκη θα γεννηθεί κάτι νέο. Ετσι θα επανεφεύρετε την Ελλάδα. Είσαστε στο σημείο καμπής για την αλλαγή».
Αυτό που περιγράφετε χρειάζεται χρόνο. Επιπλέον πιστεύετε ότι η παλαιά φρουρά θα παραδώσει τόσο εύκολα τα όπλα;
«Φυσικά θα χρειαστεί χρόνο και δεν ισχυρίζομαι ότι θα γίνει εύκολα. Οι παλαιοί πολιτικοί θα προσπαθήσουν να γραπωθούν ακόμη και από το τελευταίο κομμάτι εξουσίας. Τους αρέσει το πελατειακό σύστημα γιατί αυτό τους ανέδειξε. Αυτοί οι πολιτικοί είναι νεκροί και όποιος προσκολληθεί στο σύστημα θα πεθάνει μαζί του. Βλέπετε όμως ότι κάτι καινούργιο γεννιέται. Τα ποσοστά της Χρυσής Αυγής μεγαλώνουν σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, που δεν είναι τίποτε άλλο από ένα νέο πακετάρισμα παλαιών ιδεών. Η πολιτική απεχθάνεται το κενό και στο ελληνικό σύστημα υπάρχει ένα μεγάλο κενό. Οπότε είτε κάποιο από τα παλαιά κόμματα θα προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και θα εξελιχθεί είτε θα γεννηθούν νέα κόμματα. Θα μπορούσε να εμφανιστεί ένας νέος ηγέτης, να απευθυνθεί στη γενιά του που τώρα είναι διασκορπισμένη σε διάφορα κόμματα και να αναλάβει την ευθύνη για το μέλλον της χώρας. Ενα τέτοιο κόμμα θα προκαλούσε κλυδωνισμό σε ολόκληρο το πολιτικό σύστημα».
Ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ κ. Ευ. Βενιζέλος δήλωσε, συμβολικά, ότι ο επόμενος πρόεδρος του κόμματος θα είναι 30άρης.
«Το θέμα είναι αν το εννοεί κιόλας! Αν οι άνθρωποι σκεφθούν ότι απλώς το λέει για να το πει θα το απορρίψουν. Αντιθέτως, αν δουν ότι πράγματι κάτι αλλάζει, θα τον ακούσουν. Ο χρόνος όμως είναι εχθρός γιατί τώρα στους νέους το πρώτο κόμμα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και το δεύτερο η Χρυσή Αυγή. Στα υπόλοιπα κόμματα τα ποσοστά των νέων πέφτουν και θα συνεχίσουν να πέφτουν. Οταν ένα κόμμα έχει ηλικιωμένους ψηφοφόρους, το πρόβλημα είναι ότι οι ηλικιωμένοι πεθαίνουν. Δεν λέω ότι όλο το παλαιό σύστημα είναι νεκρό και δεν θα το ξαναδούμε ποτέ. Λέω ότι δεν θα το δούμε όπως το ξέραμε ως τώρα. Κόμματα που έχουν ρεύμα τώρα όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και η Χρυσή Αυγή μπορεί να πάνε προς τα κάτω και άλλα όπως το ΠαΣοΚ και η ΝΔ να ανεβούν εφόσον μετασχηματιστούν».
Κατά τη γνώμη σας, πώς θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα κίνημα νέων πολιτικών;
«Οταν υπάρχει ύφεση και χάνονται δουλειές, στην αρχή οι περισσότεροι πέφτουν σε κατάθλιψη. Υπάρχουν όμως και λίγοι νέοι, όπως ο Στιβ Τζομπς και ο Στίβεν Βόζνιακ, που μπαίνουν στο γκαράζ του σπιτιού τους, εφευρίσκουν ένα κομπιούτερ και γίνονται εκατομμυριούχοι. Αυτή η επιτυχία παρασύρει και άλλους και τελικά για να επέλθει η αλλαγή το μόνο που χρειάζεται είναι ένα-δυο άτομα που πιστεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Η αλλαγή θα έρθει από τη βάση, όχι από την κορυφή. Ενα πράγμα που δεν καταλαβαίνουν τα κόμματα και οι ηγέτες τους είναι ότι η δύναμη των μέσων επικοινωνίας έχει μετατοπιστεί. Το ραδιόφωνο και η τηλεόραση δεν είναι πια τόσο σημαντικά, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται όλο και πιο ισχυρά. Οι νέοι έχουν στα χέρια τους πανίσχυρα εργαλεία επικοινωνίας, το Facebook, το Twitter, τα smart phones, το ΥouTube, και τα χρησιμοποιούν καθημερινά. Για να το πω διαφορετικά: αν τέσσερις φίλοι σού στείλουν ένα e-mail και σου πουν ότι η νέα ταινία που προβάλλεται στις αίθουσες είναι η χειρότερη που έχουν δει εδώ και χρόνια αλλά ταυτόχρονα βομβαρδίζεσαι με διαφημίσεις εκατομμυρίων ευρώ από τα στούντιο, τι θα κάνεις; Θα δεις την ταινία; Ποιος έχει μεγαλύτερη επιρροή πάνω σου; Οι φίλοι σου ή τα στούντιο; Η επικοινωνία αλλάζει διαρκώς και μαζί της δεν αλλάζει μόνο η πολιτική, έχει αλλάξει δραστικά και η δημοσιογραφία».
Ο κ. Γ. Παπανδρέου είχε δηλώσει ότι κυβερνά μια διεφθαρμένη χώρα.
«Λάθος. Δεν είναι η χώρα διεφθαρμένη. Αυτό που έπρεπε να πει είναι ότι εμείς οι πολιτικοί είμαστε διεφθαρμένοι. Κανένας δεν θα το πει αυτό γιατί κανένας δεν παίρνει την ευθύνη για το πραγματικό πρόβλημα της χώρας».
Αρα τα κόμματα θα πρέπει να επανεφεύρουν τον εαυτό τους για να επιβιώσουν;
«Το πρόβλημα με τα κόμματα είναι ότι ο τρόπος λειτουργίας τους δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες της χώρας. Αν διατηρήσουν τον παραδοσιακό τρόπο, θα οδηγήσουν τη χώρα σε αποτυχία. Το καλύτερο που έχουν να κάνουν για να επιβιώσουν είναι να προσελκύσουν νέες ιδέες και νέα πρόσωπα. Η παλαιά φρουρά να φύγει από τη μέση και να παραδώσει τα ηνία σε νέα πρόσωπα. Οι νέοι είτε θα ανταποκριθούν είτε θα δημιουργήσουν κάτι ακόμη πιο καινούργιο από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Χρυσή Αυγή, ένα πραγματικά καινούργιο κίνημα, που δεν μπορώ να πω αν θα είναι καλό ή κακό. Εχετε όμως όλους αυτούς τους άνεργους νέους με πανίσχυρα εργαλεία για να συνεννοούνται μεταξύ τους. Πιστεύω ότι κάτι νέο θα ξεπηδήσει από αυτό».
Βιογραφικό
Σύμβουλος του Ανδρέα στις εκλογές του 1993
Ο Τζo Τρίπι είναι ένας από τους λεγόμενους «στρατηγούς» του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ και πιθανόν ο πλέον καινοτόμος ανάμεσά τους. Ξεκίνησε την καριέρα του στην καμπάνια του Εντουαρντ Κένεντι για την προεδρία των ΗΠΑ το 1979, σε ηλικία μόλις 22 ετών. Επειτα εργάστηκε για μεγάλες προσωπικότητες της αμερικανικής πολιτικής ζωής, όπως ο Γουόλτερ Μοντέιλ, ο Ρίτσαρντ Γκέφαρντ και ο Γκάρι Χαρτ. Εκτός από την πολιτική, η τεχνολογία αποτέλεσε το άλλο μεγάλο ενδιαφέρον της καριέρας του καθώς εργάστηκε σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας στη Σίλικον Βάλεϊ. Το 2004 ως διευθυντής της καμπάνιας του Χάουαρντ Ντιν εισήγαγε καινοτομίες και τεχνολογικά εργαλεία τα οποία αργότερα τελειοποιήθηκαν από την καμπάνια του Μπαράκ Ομπάμα. Εχει εργαστεί σε πολιτικές καμπάνιες σε όλες τις ηπείρους, σε χώρες όπως το Ισραήλ, η Μ. Βρετανία, η Ιταλία, η Νιγηρία, καθώς και στη χώρα μας.
Το 1993 είχε προσληφθεί από το ΠαΣοΚ για την εκστρατεία του Ανδρέα Παπανδρέου ως αντίπαλο δέος στην αμερικανική εταιρεία συμβούλων που δούλευε για λογαριασμό του κ. Κ. Μητσοτάκη. Το ΠαΣοΚ φυσικά κρατούσε επτασφράγιστο μυστικό την παρουσία του κ. Τρίπι στην Αθήνα, με αποτέλεσμα να εκτυλίσσονται «τζεϊμσμποντικά» σκηνικά στην οδό Μέρλιν, όπου είχε στηθεί το στρατηγείο του κ. Κ. Λαλιώτη ώστε να μην ψυλλιαστούν κάτι οι «γαλάζιοι» σύμβουλοι που ήταν εγκατεστημένοι στο «Κάραβελ».
Ο κ. Τρίπι, συνοδευόμενος από κάποιο στέλεχος του ΠαΣοΚ, ανέβαινε σε ένα από τα τρόλεϊ που περνούσαν από την οδό Βασ. Σοφίας και κατέβαινε μόνο αν στη γωνία περίμενε συνωμοτικά άλλος σύντροφος. Διαφορετικά έκανε κύκλους με το τρόλεϊ ώσπου να πάρει το πράσινο φως για να περάσει την πόρτα του προεκλογικού στρατηγείου. Από τότε ο αμερικανός αναλυτής δεν έπαψε να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο ελληνικό πολιτικό σύστημα. Την περασμένη εβδομάδα βρέθηκε στην Αθήνα για το συνέδριο του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης «Meet Greece 0.2».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ