Νέα βρετανική μελέτη αποκαλύπτει ότι ένας μέσος οδηγός ξοδεύει το 1/5 του χρόνου που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι – δηλαδή περίπου το 17,8% του χρόνου του – παρατηρώντας λεπτομέρειες εκτός της πορείας του.
Με τα μάτια… αλλού!
Με τη βοήθεια τεχνολογίας παρακολούθησης του βλέμματος των οδηγών, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι ανά εννιά δευτερόλεπτα προκύπτει ένας νέο «δέλεαρ» στην πορεία τους: από σύννεφα σε περίεργους σχηματισμούς μέχρι διαφημίσεις, τοπία, παρκαρισμένα οχήματα κτλ.
Βάσει των αποτελεσμάτων φάνηκε ότι οι οδηγοί τείνουν να κοιτάζουν:
- Κτίρια
- Τοπία
- Το σύστημα πλοήγησης
- Πεζούς
- Διαφημιστικές αφίσες
- Χάρτες
- Ηχοσύστημα
- Τον συνοδηγό ή συνεπιβάτη
- Παρκαρισμένα οχήματα
- Σύννεφα
Στη μελέτη που διεξήγαγε η ασφαλιστική εταιρεία Direct Line, έλαβαν μέρος 100 οδηγοί, οι οποίοι κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν μια διαδρομή διάρκειας 22 λεπτών μέσα στην πόλη. Ειδικά γυαλιά που φορούσαν οι εθελοντές κατά τη διάρκεια του πειράματος κατέγραφαν την πορεία του βλέμματός τους, ανιχνεύοντας τις μεταβολές που πραγματοποιούνταν στον κερατοειδή χιτώνα του ματιού. Η συμπεριφορά τους καταγράφηκε σε βίντεο, με αποτέλεσμα οι ειδικοί να είναι σε θέση να γνωρίζουν πού κοιτούσαν οι οδηγοί κάθε φορά.
Συστήματα πλοήγησης και λοιπά ερεθίσματα
Όσοι χρησιμοποιούσαν συστήματα πλοήγησης κατά τη διάρκεια της οδήγησης αφιέρωναν το 22% του χρόνου τους σε άλλα σημεία και όχι στον δρόμο. Επιπλέον, αφιέρωναν το 12% του χρόνου τους στις συσκευές πλοήγησης, ενώ το 10% σε άλλα εξωτερικά ερεθίσματα που συναντούσαν στην πορεία τους.
Κάτι τέτοιο σύμφωνα με τους ερευνητές, στην περίπτωση της διαδρομής Λονδίνο-Μπράιτον συνολικής διάρκειας 1,5 ωρών αντιστοιχούσε σε 11 λεπτά ολοκληρωτικής προσήλωσης των οδηγών στην οθόνη του συστήματος πλοήγησης.
Σε γενικές γραμμές φάνηκε ότι όταν οι οδηγοί δεν κοιτάζουν τον δρόμο ξοδεύουν το 7,1% του χρόνου τους στα γύρω κτίρια, στα σύννεφα και στο τοπίο της περιοχής στην οποία βρίσκονται, το 0,8% στις γιγαντοαφίσες που συναντούν, το 2,7% στους πεζούς που κινούνται στο πεζοδρόμιο, το 3,2% στους καθρέφτες του αυτοκινήτου, το 0,5% στην ταχύτατα στο καντράν τους, το 5,6% στο σύστημα πλοήγησης, το 0,4% σε δραστηριότητες εντός του οχήματος (μουσική, συνεπιβάτες, κάπνισμα) και το 0,7% στην ανάγνωση χαρτών.
Ακόμα, φάνηκε να αφιερώνουν το 71,6% του χρόνου οδήγησης κοιτάζοντας την άσφαλτο στο βάθος, το 1,8% κοιτάζοντας τα φανάρια, το 1,7% παρατηρώντας τους πεζούς που διέσχιζαν τον δρόμο, το 2% παρατηρώντας παρκαρισμένα οχήματα και το 2,3% κοιτάζοντας οχήματα που επρόκειτο να ξεπαρκάρουν.