Η ακτινογραφία του τζόγου στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ

Είναι μύθος ή πραγματικότητα ότι οι Ελληνες τζογάρουν συστηματικά; Μήπως τελικά υπάρχει αυτή η εντύπωση επειδή οι τακτικοί παίκτες κάνουν περισσότερη… φασαρία, είτε στην παρέα είτε στον επαγγελματικό χώρο τους; Διότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΠΑΠ, ένας στους τρεις Ελληνες απορρίπτει όλα τα τυχερά παιχνίδια.

Είναι μύθος ή πραγματικότητα ότι οι Ελληνες τζογάρουν συστηματικά; Μήπως τελικά υπάρχει αυτή η εντύπωση επειδή οι τακτικοί παίκτες κάνουν περισσότερη… φασαρία, είτε στην παρέα είτε στον επαγγελματικό χώρο τους; Διότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΠΑΠ, ένας στους τρεις Ελληνες απορρίπτει όλα τα τυχερά παιχνίδια. Το γεγονός επίσης ότι περίπου ένας στους δύο έχει δοκιμάσει την τύχη του έστω και μία φορά σε κάποιο τυχερό παιχνίδι του ΟΠΑΠ δεν συνιστά εθισμό στον τζόγο καθώς τουλάχιστον η πλειονότητα δεν ανήκει στην κατηγορία των συστηματικών παικτών.

Το 23% όσων συμμετέχουν στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ δηλώνει ότι ποντάρει μόλις μία φορά τον μήνα σε ένα τυχερό παιχνίδι, ενώ το 17% λέει ότι μπορεί να παίξει (δυνητικοί παίκτες) κατά το ίδιο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, λόγω οικονομικής κρίσης ή απογοήτευσης (επειδή δεν υπήρξε κέρδος), το 9% των παικτών σταμάτησε παντελώς να τζογάρει. Παρ’ όλα αυτά, προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι τον τελευταίο καιρό παρουσιάζεται αυξητική τάση στα παιδιά ηλικίας 13-17 ετών που τζογάρουν, ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι ακόμη και παιδιά του δημοτικού ηλικίας 7-8 ετών παρουσιάζουν έφεση στον τζόγο!

Τακτικοί οι παίκτες σε Τζόκερ και Λόττο
Από τα παιχνίδια που προσφέρει ο ΟΠΑΠ, το ΚΙΝΟ βρίσκεται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων καθώς παίζεται όλη τη μέρα, κληρώνει ανά πέντε λεπτά, είναι εύκολο, δεν χρειάζεται ειδικές γνώσεις και πληρώνει συχνά τους παίκτες, με αποτέλεσμα να τους κρατά στο πρακτορείο… ανακυκλώνοντας τα κέρδη. Ακολουθεί το Πρότο μαζί με το Τζόκερ (παίζονται μαζί ή και ξεχωριστά), που αποτελεί –μαζί με το Λόττο –προτίμηση των γυναικών. Το Πάμε Στοίχημα, παραδόξως, θεωρείται το ίδιο σημαντικό με τα λαχεία! Μάλιστα υπάρχει ένα 15% των παικτών που αγοράζει μόνο λαχεία δίχως να αναζητεί την τύχη του σε κάποιο άλλο παιχνίδι. Πάντως οι πιο τακτικοί παίκτες θεωρούνται αυτοί του Τζόκερ και του Λόττο, οι οποίοι ποντάρουν συστηματικά μία-δύο φορές τον μήνα. Ακόμη, εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι οι μισοί από όσους έχουν παίξει έστω και μία φορά Προ-Πο δεν έχουν ξαναποντάρει, κάτι που απεικονίζεται και στη ραγδαία πτώση του τζίρου του πιο ιστορικού παιχνιδιού του ΟΠΑΠ.
Οπως προκύπτει, το Πάμε Στοίχημα έχει ισχυρό ρεύμα κυρίως λόγω του πάθους και του δυναμικού κοινού που ασχολείται με αυτό. Κάτι που ακούγεται λογικό καθώς ούτως ή άλλως οι ποδοσφαιρόφιλοι είναι εκδηλωτικοί. Ισως γι’ αυτό στην κοινή γνώμη έχει σχηματιστεί η εντύπωση ότι το ποδοσφαιρικό στοίχημα είναι το επικρατέστερο τυχερό παιχνίδι, κάτι που φαίνεται όμως ότι δεν ισχύει. Είναι ενδεικτικό ότι μόλις το 3%-4% των παικτών του στοιχήματος ποντάρει καθημερινά, ενώ το 10% δηλώνει ότι παίζει σε εβδομαδιαία βάση και το 15% ότι συμμετέχει μηνιαίως. Επίσης, η μέση συχνότητα συμμετοχής είναι 3-4 παιξίματα ανά μήνα, δηλαδή περίπου μία φορά την εβδομάδα ή σπανιότερα…
Πάμε Στοίχημα… μόνο για άνδρες
Δεν χρειάζεται βεβαίως κάποια έρευνα για να καταδείξει ότι το Πάμε Στοίχημα αποτελεί ανδρική υπόθεση, ωστόσο έχει ενδιαφέρον ότι το 3% των συμμετεχόντων είναι γυναίκες.
Πέρα από αντρικό… σπορ, το Πάμε Στοίχημα θεωρείται και το κατ’ εξοχήν παιχνίδι της παρέας, καθώς οι παίκτες (είτε στα πρακτορεία είτε σε καφετέριες, καφενεία και σπίτια) συγκεντρώνονται για να παρακολουθήσουν από την τηλεόραση ή μέσω υπολογιστή τα παιχνίδια στα οποία έχουν ποντάρει. Οι ηλικίες άνω των 35-40 ετών προτιμούν τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ, ενώ οι πιο νεαροί αρέσκονται στην άνεση του υπολογιστή τους. Ετσι εξηγείται και ο μεγάλος μέσος όρος ηλικίας που παρατηρείται στους θαμώνες των πρακτορείων.Η κρίση πάντως δεν άφησε ανέγγιχτο ούτε το ποδοσφαιρικό στοίχημα καθώς πλέον οι παίκτες προτιμούν να ποντάρουν μικρά ποσά αποφεύγοντας τις μεγάλες σπατάλες. Παρ’ όλα αυτά, όσο πιο χαμηλό είναι το εισόδημα και η κοινωνική τάξη του παίκτη τόσο πιο συχνή είναι και η συμμετοχή στο Πάμε Στοίχημα. Μάλιστα εκτιμάται ότι το 40% των παικτών ξοδεύει ετησίως στον ποδοσφαιρικό τζόγο περίπου 250 ευρώ, κάτι που μεταφράζεται σε 11 ευρώ ανά ποντάρισμα. Οσον αφορά τις ηλικίες, προκύπτει ότι οι παίκτες άνω των 45 ετών δαπανούν στο στοίχημα πολύ περισσότερα από τους πιο νεαρούς.
Ενδιαφέρουσα είναι και η άποψη που εκφράζεται για την πτώση του τζίρου στο ποδοσφαιρικό στοίχημα, που δεν οφείλεται μόνο στην οικονομική κρίση και στον ιντερνετικό στοιχηματισμό αλλά και στην αποχώρηση από την Ελλάδα πολλών αλβανών μεταναστών, οι οποίοι ήταν φανατικοί παίκτες και ξόδευαν αρκετά στο Πάμε Στοίχημα, που φαίνεται ότι ήταν το αγαπημένο τους παιχνίδι στον ΟΠΑΠ.
Η Θεσσαλονίκη παραμένει η πρωταθλήτρια στη συμμετοχή στο Πάμε Στοίχημα, ενώ ακολουθεί η Αθήνα. Αντιθέτως, η επαρχία μάλλον προτιμά το Διαδίκτυο…
Προτιμούν ακόμη και… εξωτικές λίγκες
Πώς προκύπτει όμως η ενημέρωση των παικτών του στοιχήματος; Ενας στους δύο απαντά ότι αντλεί πληροφορίες αποκλειστικά από σάιτ στο Internet, ενώ οι υπόλοιποι μοιράζονται σε εφημερίδες, ραδιόφωνο και λιγότερο τηλεόραση, όπως επίσης και σε φίλους που θεωρούν ότι έχουν γνώση του αντικειμένου. Το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο ωστόσο αφορά τον στοιχηματισμό των παικτών στο ελληνικό πρωτάθλημα. Μολονότι λοιπόν θα περίμενε κανείς η συμμετοχή να είναι αρκετά μεγάλη λόγω καλύτερης γνώσης των ομάδων, των παικτών, ακόμη και της… περιρρέουσας ατμόσφαιρας, όπως προκύπτει, μόλις το 5% ποντάρει τα λεφτά του σε αναμετρήσεις της Σούπερ Λίγκας! Αντιθέτως, προτιμώνται κατά κόρον τα ξένα πρωταθλήματα και δη τα όχι και τόσο ευρύτερα γνωστά. Δηλαδή, στις πρώτες επιλογές δεν βρίσκονται το αγγλικό, το ισπανικό, το ιταλικό και το γερμανικό πρωτάθλημα, αλλά το φινλανδικό, το σουηδικό, το νορβηγικό και το αργεντίνικo…

Το άκρον άωτον της διαπλοκής
Εταιρείες στοιχηματισμού σπόνσορες ομάδων και αθλητών!

Οταν πριν από μερικά χρόνια οι εταιρείες στοιχηματισμού… τόλμησαν να αναλάβουν τη χορηγία μεγάλων ποδοσφαιρικών συλλόγων όπως η Βέρντερ Βρέμης, η Μίλαν και η Ρεάλ Μαδρίτης, η καχυποψία για την καθαρότητα του παιχνιδιού διογκώθηκε. Εκείνο που αρκετοί θεωρούσαν βασική πηγή του κακού για την έξαρση της διαφθοράς στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο πλέον διαφημιζόταν σε φανέλες κολοσσών, τις οποίες φορούσαν παίκτες-ινδάλματα. Ωστόσο, παρά τις πρώτες έντονες αντιδράσεις (ακόμη και με προσφυγή στα δικαστήρια), οι φωνές κόπασαν με το πέρασμα του χρόνου και με το… χρώμα του χρήματος.
Στις ημέρες μας οι εταιρείες στοιχηματισμού αποτελούν βασική πηγή χρηματοδότησης όχι μόνο στο ποδόσφαιρο αλλά και στον παγκόσμιο αθλητισμό γενικότερα: από την μπασκετική Ευρωλίγκα και το παγκόσμιο πρωτάθλημα μηχανών (moto GP) ως το τένις, το χάντμπολ, το βόλεϊ, το κρίκετ, το σνούκερ (μπιλιάρδο) ακόμη και τα χειμερινά σπορ (άλμα σκι κτλ.). Οπου υπάρχει αθλητική δραστηριότητα υπάρχει και ένας σπόνσορας που προέρχεται από τον τομέα του στοιχήματος και των τυχερών παιχνιδιών.
Στην Ελλάδα (λόγω θεσμικού πλαισίου) ο ΟΠΑΠ έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου τη χορηγία του πρωταθλήματος και των ομάδων αντί 13 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ στο εξωτερικό, ως επί το πλείστον, κάθε σύλλογος κάνει παιχνίδι μόνος του. Προ μηνών η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (των 28 χορηγών!) συμφώνησε για συνεργασία αντί 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως με την Bwin, η οποία αποτελεί και τον βασικό χορηγό της Ρεάλ Μαδρίτης αντί 23 εκατ. ευρώ ετησίως.Αυτό που κάποτε ακουγόταν αδιανόητο πλέον μοιάζει εντελώς φυσιολογικό. Οπως συμβαίνει λόγου χάρη με την περίπτωση του 74χρονου προέδρου της αγγλικής Στόουκ Σίτι Πίτερ Κόατες, ο οποίος είναι ιδρυτής και πρόεδρος της Bet365!
Ακόμη και σε εθνικό επίπεδο όμως υπάρχει διείσδυση των στοιχηματικών εταιρειών. Στο πρόσφατο Euro που διεξήχθη στα γήπεδα της Πολωνίας και της Ουκρανίας, η Αγγλία, η Γαλλία, η Σουηδία, το Εϊρε και η Δανία είχαν σπόνσορες εταιρείες στοιχηματισμού. Οπως αποδείχθηκε στην ίδια διοργάνωση πάντως και οι ποδοσφαιριστές συνάπτουν τις δικές τους (στοιχηματικές) συμφωνίες. Στις 13 Ιουνίου 2012, κατά τη διάρκεια του αγώνα Πορτογαλίας – Δανίας (3-2), ο σέντερ φορ των Δανών Νίκλας Μπέντνερ πανηγυρίζοντας τα δύο γκολ που πέτυχε κατέβασε το σορτσάκι και σήκωσε τη φανέλα του, επιδεικνύοντας το εσώρουχο που φορούσε και το οποίο έφερε (όλως τυχαίως) το λογότυπο της στοιχηματικής εταιρείας Paddypower (φωτογραφία). Το γεγονός προκάλεσε την έντονη αντίδραση της επίσημης χορηγού της Εθνικής Δανίας Landbrokes αλλά και της UEFA και οδήγησε στην τιμωρία του ποδοσφαιριστή για μία αγωνιστική και σε χρηματικό πρόστιμο 100.000 ευρώ, το οποίο πάντως (του) πλήρωσε η Paddypower, μολονότι ο παίκτης δήλωνε ότι δεν ήταν προσχεδιασμένο και ότι αυτό ήταν το τυχερό του εσώρουχο!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.